Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Tips på boende i Mexico- Tulum!

• Tips på boende i Mexico- Tulum!

Publicerad av maryanne på 7 december, 2009 vid 20:23

Hej!

Åker till Mexcio och Cancun den 10 Jan- 24 Jan och undrar om någon har tips på bra boende i Tulum och Isla Holbox? Behöver man bil för att ta sig runt? Alla tips är välkommna 🙂

/Mary

pjoter svarade 14 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • sonkie

Medlem
    30 december, 2009 vid 18:08

Hej!

Jag var i TULUM i somras. Inte för att kite:a, men jag kan absolut tänka mig att det är ett superbra kite-ställe med riktigt höga vågor. Stranden är otroligt fin.

Vi bodde på Posada Margherita som drivs av några italienare (den ena kiteare). Fantastisk god italiensk mat för den delen. Dom har även WiFi. Dock ingen AC.

Mitt tips är att hyra bil på Cancun flygplats. Sen tar det cirka 2 tim att köra till TULUM.
    Jag har tips på lokala restauranger, och en massa annat. Bland annat måste du boka en dag med en kille som kommer från Akumal. Han kan simma ut med er några timmar för att kolla på bläckfiskar, rockor och stora sköldpaddor. Mycket bättre att snorkla med honom direkt från stranden än att hoppa på en båt. Sen finns det superfina CENOTE (vattengrottor) att simma i. Dessa ligger nära Akumal.

Om du går in på http://www.tripadvisor.com och söker på TULUM hittar du tips som jag har lagt upp. Annars får du gärna maila mig på sonkie76@yahoo.se

Bo INTE på Blue Sky.
    Just det, det finns ett ställe som heter Petit Shambala som också såg fint ut. De flesta ställen har ingen AC så var beredd på det. Varmt o klibbigt…

På Isla Holbox finns ett hotell som heter Casa Sandra. Ser fint ut men jag har aldrig bott där.

Hör av dig om du vill ha mer info.
    Ha det så bra.
    Sara

• pjoter

Medlem
    31 december, 2009 vid 09:49

Hej!

Jobbade i Tulum jan-mars förra året på XTC kitecenter. Otroligt vackert och mysit ställe Tulum, längtar tillbaks något grymt! Dock är inte kitingen något vidare där. Ungefär som svensk sommar. ofta stannar vinden på 4-5m/s men ibland öser det på bortåt 15m/s. Vattnet är också choppigt så en stor kite och en bräda som äter chop gör surfingen klart roligare.

Däremot är det en av de vackraste platserna på jorden, så du kommer nog få det trevligt även om inte vinden vill sig riktigt.

Preis som sonkie sa så missa inte Akumal! du behöver inte ha någon guide utan ta bara en minibusss dit och gå ner till stranden. Går utmärkt att ligga på den stranden en hel dag och sen på egen hand ge sig ut å simma med sköldpaddorna. Kolla dock reglerna som står på skyltarna noga så du inte stör djuren i onödan. Där finns även fullt med rockor och lite andra kul fiskar.

Självklart måste du även snorkla/dyka i lite cenotes. otroligt vackra! Dykare reser dit från hela världen då det är ett av de bästa grottdykarställena som finns. Gran cenote är riktigt fin och ligger på cykelavstånd från tulum. Även car wahs lite längre bort på samma väg är mysig. Ska finnas en liten fin alligator i den också man kan få se om man har tur. 🙂

Ang boende är det nästan lättast att fixa på plats. alla pratar bra engelska och det är lättfixat. jag föredrar att bo i Tulum byn då det händer mer där efter det mörknat kl18:00.

Vad gäller bil är det som du vill. lätt med bil men funkar också utmärkt med buss/taxi/cykel. Ska du inte åka runt en massa är det klart billigare, men det är skönt med bil och lätt land tt köra i. Se bara upp så du inte blir blåst när du tankar. det är enda stället dom blåser folk på pengar där.

Missa absolut inte doughnutsen på supermarket heller. dom är världsklass (och löjligt billiga).

fråga om det är något mer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Tips på boende i Mexico- Tulum!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.