Senaste nytt › Forums › Övriga › Andra brädsporter › tips på bräda!
-
tips på bräda!
Publicerad av zoolander på 8 mars, 2005 vid 22:19tja.. tänkte köpa en ny nu.. ngn som har nåra tips? vad kör ni på? jag känner lite att jag behöver speed.. men även kunna hoppa.. dvs en lite allround.. har strl 43, behöver man en wide då?
jag elite sugen på en burton custom men dom kostar som fan!ska jag köpa brädan i st anton eller hemma? många frågor!
tacksam för svar!
patrikol svarade 19 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 48 Svar -
48 Svar
-
kolla runt på blocket.se, finns hur mycket som helst…
jag kiteade sönder min bräda på is/slask, tror inte som är byggda för att hålla för sånt.
jag hade handlat hemme. -
Det beror ju på oerhört mycket. Hur bra du är, vad du har för åkstil, vad för före du ska köra, hur mycket du väger, hur snabbt du vill att den ska svänga (kort lång svängradie), hur livlig du vill att brädan ska vara etc etc.
Ang bredd så ligger du nog på gränsfallet, det beror också på vilka bindningar du har. Men väljer du en bräda på 25 – 25.5 cm i midja så ska det nog passa dina fossingar bra. Kör du puder så släng på 0,5 – 1 cm.
-
hehe.. jag toppade min vikt idag.. vet inte om jag vill säga det.. men 84,5
hmm.. har kollat lite på burton air, kanske har jag snöat in lite för möe på burton men deras tabeller på hemsidan e jäkligt bra.., det har inte blivit så mycket åka av de senaste 2 åren.. ska väl försöka ändra på det..vet du ngn liknande bräda av annat märke? gärna billigare! vad kör du på då?
den brädan jag har e lite kort för att speeda och jag vet att jag ska ha en på ca 160! -
Hur lång är du?
Och som sagt så beror det på väldigt många faktorer. Om du orkar så kan du ju försöka rada upp så mycket info som möjligt av de jag mämnde ovan.Jag kör på en Sims caos wide 167 och en Burton floater 163.
Använder simsen i pist och Burtonen i puder.
Jag är en duktig åkare som har hållt på i många år, kör väldigt aktivt och bara på rena skär hela tiden, så jag när valde pistbräda ville jag ha en styv bräda med riktigt bra flex samt en kort svängradie. Det gör att brädan blir extremt livlig, men även svårkörd om man inte är duktig. Vid utgången av ett skär “kickar” den till i karatestil och är man inte beredd så är risken att man vurpar. Sen en styv bräda går att pressa betydligt hårdare om man drar på järnet och kör över ojämn snö bra. Men den är även svårare att köra ofta eftersom man måste köra den mer aktivt.En kort svängradie gör helt enkelt att brädan svänger snabbt på skär, och jag ville ha min så i pisten. Det är en smaksak och åkstilsfråga.
Medel ligger på ca 9 m.
Sen längdmässigt så brukar ca hakhöjd vara bra. Snurra mycket i luften och jibba, en aning mindre. Och åka mycket i lössnö eller bränna järnet så brukar lite längre bara bra.
Men det är inte så lätt heller, jag har min kortare bräda i lössnö, men eftersom den är väldigt bred (27,5 i midja) så funkar den kanon ändå. Sen är det ofta bättre att ha lite mjukare bräda i lössnön än i pisten. Och min floater är lite mjukare.
Men om jag förstår rätt så är du inget Ess och vill ha en mångsidig bräda. Skaffa då en allmountinbräda eller en freestyle som inte är för mjuk, men inte för styv heller.
-
ja.. ok.. det va ju ett tag sedan jag åkte, men för två år sen gick det riktigt bra.. vettifanken hur snabbt jag vill att den ska svänga, hade varit lättare att säga om man hade fått prova lite olika
jag e en och sjuttioåtta lång!
och antar att jag behöver en allmountain brädabrädan jag har nu e en lamar 153 och den är ganska mjuk och livlig.. skulle vilja ha en lite stabilare bräda.. antar att det e kort svängradie på den! den e ganska bra att ha å hoppa och grejja med..
och vilka bindingar skulle man köra på?
vettifan, man kanske ska spara pengarna iom att man åker så sällan.. men den brädan jaghar nu har betalt sig många gånge om!
tack för att du försöker hjälpa
-
Okej, men då “sladdsvänger” du mer då?
I så fall behövs ingen avancerad bräda, och en normal svängradie är nog bra att köra på om du inte har några specifika önskemål, det finns ju en anledning till att de är normal svängradie.
Om man tänker på din längd så är nog en 155 cm bra. Medelstyv kanske.
Bindningar spelar inte sådär jätte stor roll innan man är avancerad. Men jag skulle rekomendera straps bindningar eller flow. Flow kan nog vara riktigt bra i ditt fall då de är bekväma och går väldigt snabbt att sätta på sig.
Straps måste man ju spänna men de ger å andra sidan lite bättre rörlighet och hälgrepp. Men mellan straps och flow är det många som tvistar så det är ju en smaksak.
Step in kan jag inte rekomendera eftersom de är rätt tunga, klumpiga och stela. Inget jag skulle sätta på mina fötter iaf.Men om vi håller oss till Burton så ksulle nog en Air sitta fint, lite mindre pengar så finns ju clash och bullet, beroende på hur bred du vill att brädan ska vara. Men dom är rätt mjuka.
Bredd är ju viktigt, man ska absolut aldrig under några omständigheter köra med en bräda man får toe eller healdrag med. Alltså att tårna eller hälen drar i backen när man svänger brant. Men det kan du ju jämföra med din gamla bräda. Tårna ska absolut max sticka ut 2 cm från kanten klart hälst mindre.Men kolla på andra märken, Burton är dyra och egentligen inte bättre än en del andra märken. Kan rekomendera tex Nitro och Salomon. Två bra märken med fin kvalite. Märken att se upp för är ju budjetmärken som warp och crasy creak mm. Men tar man ett större etablerat märke så vet man att man får bra grejer.
Just nu börjar ju sportaffärer att rea ut sina prylar också så ska man köpa så är det läge.
Sen om du har möjlighet så är det alltid bra att köpa av en riktig snowboardaffär istället för team sportia eller så. Där är det sällan kunnig personal och de kan ofta rea ut fjolårsgrejer för samma pris som årets utan att säga att de är äldre.Kolla in Heads hemsida, den är riktigt bra. http://www.head.com
Där finns det bland annat en gearfinder. Jag tycker Matrix ser bra ut för dig tex.
Jag har dock aldrig kört på en Head, men de har ju kunskap för alpint och jag har hört gott om dem. -
Svar till:
tack för att du försöker hjälpa
[/ QUOTE ]
Kom ihåg att vara schysst mot oss vindsurfare ute på vattnet bara.
-
varför sklle jag inte vara det för!
eh jag har hittat en massa bra priser på http://www.boardwise.com ska nog gå ner dit och höra med dom! se om dom har nått gött på lager!
kör du directional? -
Direktionan är ingen benämning på snowboards, men ja jag kör ingen twintip. Det är få brädor som är twintip längre förutom parkbrädor.
Finns ingen anledning att köpa en twintip såvida man inte kör väldigt mycket switsh. -
Jag kör inte så mycket numera men visst kör jag lite switch ibland.
Men det funkar väl något så när ändå eller det är helt kört med dom nyare designerna?
-
Nej det är klart att det går aldeles utmärkt att köra switch även fast man inte har en twintip.
Det är väll bara om man har en swallowtail man inte kan köra switch. -
man e ganskamycket prylbög.. bara för att min bräda e 5cm för kort och har nåra år på nacken måste jag köpa en ny, jag har ju redan en som funkar ok, bara ok dock!
ja, vi får nog se vad st anton har att erbjuda, kan nog få bra rabatt där också.. men jag hittade en riktigt nice idag.. en ride 161, kommer inte ihåg modell, brädan + deras teambindning för £400, det e inte så farligt.. men ändå jävligt mycket pengar!
-
Jo den funkar nog, men brädan är mest till för parken, så den är med all säkerhet mjuk och kommer då att bli orolig i höga farter.
Sen var 400£ dyrt, vänta då tills du kommer till alperna och köp en där för betydligt mindre pengar.
Logga in för att svara.