Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter tips på bräda!

• nic

Medlem
    11 mars, 2005 vid 09:15

Ja har inte orkat läsa hela tråden så jag kan missat nån info men så här sent på säsongen kanske du vill vänta till nästa år när apo kommer ut med en snowboard optad för snowkite. Den ser iaf jag fram emot.

Svar till:

Chasta is psyched with his new Pro model board designed in conjunction with Apo snowboards. Apo’s legendary creator Regis Roland has worked with Chasta to design a 160 all round Twin tip that is the perfect combination for use on snow with or without a kite. Apo’s superior construction and Chasta’s Tahitian graphics make this a board to drool over…

The Apo team released the model at the Ispo Winter Sports trade show, and it will be hitting the shops next season. For more info check out http://www.apo-snowboards.com

[/ QUOTE ]

nic

• niklas82

Medlem
    11 mars, 2005 vid 15:16

Svar till:

Direktionan är ingen benämning på snowboards, men ja jag kör ingen twintip. Det är få brädor som är twintip längre förutom parkbrädor.
    Finns ingen anledning att köpa en twintip såvida man inte kör väldigt mycket switsh.

[/ QUOTE ]

vad är detta för idioti ??
    finns knappt annat än “twintip” brädor ute…. kanske värt ett försök att komm in igen med din gamla nitro planka eller vad du kör på som inte är twintip… det enda du använder en sån till i nutid är i lössnö åkning och i slalomåkning…

har åkt bräda i 10 år och har aldrig hört nått så dumt att twintip är på väg ut

• zoolander

Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:47

ehh.. men kolla på lite olika brädor så ska du se att dom flesta INTE är twintip!

• nordgren

Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:52

Det du inte tycks förstå är att bara för att man inte har en twintip så har brädan inte två böjar.
    Tittar du dessutom p min bräda som jag lagt upp bild på så ser du att det inte är en swallowtail.
    Det är dessutom årets modell av Sims Caos. Ingen gammal planka.

En twintip ser exakt lika dan ut på nosen och tailen.

Min bräda tex har ca 1 cm lägre och kanske 2 cm kortare tail.
    Alltså är den inte twintip. Vet du inte detta så bör du inte heller uttala dig.
    Själv har jag åkt bräda i 12 år och är insatt och väldigt duktig åkare. Jag vet vad jag talar om.

För att du ska förstå så kan jag lägga in ett par bilder (det verkar ju inte som du är läskunnig i någon större utsträckning om du kommer med sådana här påståenden.

Här är en bräda med “vanlig form” Burtons CustomX.

• nordgren

Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:53

Här kommer en bild på en twintip.
    Burtons Dominant. (extrem parkbräda)

• nordgren

Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:54

Har du synförmåga att se skillnad? Märker du att CustomXen INTE är en twintip?

Här kommer för extra förtydligande (som tydligen behövs i vissa fall) en swallowtail (extrem puderbräda).

• nordgren

Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:57

Så nu kan du ta dina “10” års åkning på götalandskullar och börja lära dig de grundläggande skillnaderna.

Sen hoppas jag på att du tänker efter ett par gånger nästa gång du är påväg att göra bort dig med idiotiska inlägg och oförsämdheter.

Hyfs pojk.

• patrikol

Medlem
    11 mars, 2005 vid 17:37

Tack för infot alltid lär man sig något nytt!
    Har själv kört snowboard sedan 1985 nja det är inte så mycket som det låter tyvärr.

Jag bor nämligen inte där det går att åka snowboard så det har bara blivit på vintersemester då och då men grymt skön känsla är det! smile.gif

• nordgren

Medlem
    11 mars, 2005 vid 17:44

Hoppas att det var till nytta. smile.gif Alltid skoj om man får dela med sig av sin kunskap.

Jobbigt med dryga människor som Niklas82 bara… Men sådana finns ju här och var och det får man ta.

• patrikol

Medlem
    11 mars, 2005 vid 18:41

Det är en konst i sig att låta bli att svara på dom som man tycker är negativa till allt eller besservissers jag tränar för fullt hela tiden här på Steffo! wink.gif

• nordgren

Medlem
    11 mars, 2005 vid 18:45

Höhö jo egentligen skulle man väll bara ignorera dem, men ibland får man väll göra ett försök att informera även dem. wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2005 vid 15:13

Vad fan är problemet? En definitionfråga, egentligen menar ni samma sak. Skillnaden är att Nordgren sitter inne och hårdläser teori och fördjupar sig i ointressanta detaljer istället för att va ute och rippa backe. Vem är besservissern..innerst inne tongue.gif

• zoolander

Medlem
    12 mars, 2005 vid 15:25

klart att de e en definitionsfråga. twintip e ju en definition på en typ av bräda och directional e också en definition men på en annan typ av bräda!
    man behöver ju knappast hårdläsa för att veta det! man kan ju tom. se det!

• nordgren

Medlem
    12 mars, 2005 vid 15:27

Nej det är knappast samma sak, på en vanlig bräda är kärnan uppbyggd på ett annat sätt och bakre delen av brädan är styvare än främre om vi ska ge oss in på konstruktionen istället för det yttre utseendet. Även det yttre påverkar ju så klart, tex kör den aningen mindre tailen att bakdelen blir ännu stabilare än om man endast arbetet med kärnan.
    Har du ens åkt en twintip och jämfört med en vanlig bräda? Det är oerhört stor skillnad. Du kan ju prova att dra på i pisten tex med den där Dominanten jag länkade så ska du få se att den har en väldigt anorlunda karaktär än CustomXen.

Och vem är det som sitter hemma och ugglar? Om dryga veckan är jag och i Kittelfjäll igen och drar helikopterlyft till den orörda lössnön, vad gör du om en vecka? Sitter och är grinig på konfen och grälar med folk som hjälper andra?

Ta och gör något kreativt istället för att påstå fakta du inte vet något om. Och du Anonym, varför skulle jag inte informera om fakta när jag ligger inne med den? Vissa av oss är vetgiriga och vill veta varför brädor känns och beter sig olika.

Får tacka Zoolander och Patrikol för att båda tackat och uppskattat mina råd iaf, alltid skoj att hjälpa folk.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2005 vid 16:30

jaja ut och rippa med dig istället, det skulle bara bli ett cirkelresonemang om jag skulle fortsätta diskutera med det svaret som svar..hmmf. Om en vecka kommer jag nog fortsätta sitta och grina framför steffo, om inte vädergudarna gör något drastiskt för att få mig på bättre humör…detta håller inte, redan mitten på mars och snorkallt ute.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter tips på bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.