Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips på en go hängsele, nån?

• tips på en go hängsele, nån?

Publicerad av luvan på 8 augusti, 2005 vid 15:27

hej hå nu har jag kommit igång lite med seglingen och det är dags att skaffa sele. nån som har nåt bra tips på vad man ska ha? svårt att veta i djungeln av prylar…

bertoni svarade 19 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • tdk

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 16:06

En detalj i den frågan är ju hur du seglar.. vågor, feestyle eller speed.. Sitt eller midjesele.. I vågor och freestyle kör de flesta med midjesele eftersom du får en mer upprätt ställning och att man ofta har bommen lite högre, men d verkar vara sittsele som gäller för speedfreaken.. Men allt är ju en smaksak! Om du nu ska ha en midjesele, så kan jag rekomendera NP 3D waist Pro. Har en, och tycker jäkligt bra om den! Har lite skydd i ryggen, och framför allt så sitter den skönt och glider inte upp! Sittselar kan jag inte utala mig om…

• mangs

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 16:16

Kör med midjesele tycker jag. När jag började med sele så hade jag sittsele, och när jag sedan bytte till midje tyckte jag det underlättade en hel massa. Lättare att kroka i och ur, och skönare att ha på sig.

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    8 augusti, 2005 vid 16:27

Körde med min midjesele 1.2 mil som en annans speed torsk, å fick ont i ryggen som satan grin.gif
    Sittsele rokkar om du speedar..har jag fått för mig.

Men om du tänker köra i vågor å lira lite freestyle som innebär mycke av å på med kroken, så underlättar midjesele.

När jag byte från sitt till midje känndes det mongo rent ut sagt, vet inte om du kört med någon sele alls ännu.
    Men börja med midje för du kommer säkert vilja byta till midje förr eller senare endå, för det är ju freestyle å våg som gäller 2006 wink.gif

Kan ge Norths-supper cross som alternativ, finns på udenssport i GBG, bara att dra in å testa å känna.
    Finns några andra sorter att prova oxå, sitt/midje osv.

Men hursomhällst, gillar selen skarpt, sitter grymt runt midjan, har rygg mojäng för korsryggen, som ger en stabil kännsla. quickrelease samt chest protector.
    Prisvärd!

om du är i Beerlanda nu i veckan kan du få testa den!
    (om det blåser villsäga, för då är jag där smirk.gif )

• luvan

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 06:42

mmm jag har ju precis börjat surfa va, å har väl kanske inte hittat min stil riktigt än haha. men det blir nog mindre vågor än speed skulle jag tro. när jag testat kite så åker selen upp så jäkla mkt och trycker över magen och bröstet, så därför är jag lite skeptisk till midjesele… tack för tipsen! och klart jag är i björlanda. vi ses!

• apelbapel

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 06:53

Har en ny NP midjesele, sitter som en smäck, hur stabil å go som helst,
    Jag jämför med min gamla simmer midjesele som är mjuk och åker upp mot bröstet hela tiden.

Snåla inte på selen, känn efter länge och väl och köp en så bra som möjligt, det ger många fler timmar på vattnet innan man blir mör!

• mattap

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 06:56

bytte från sittsele till NP 3D midjesele i år och kan varmt rekomendera den!! Det lustiga är att jag ofta hade ont i ryggen efter ha seglat sittsele men med min nya NP har jag inte känt nånting!! Kör mest vanlig freeride änsålänge!

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 07:06

1,2 mil är ju bara freestajl-distans wink.gif Kolla distansen på denna sessionen! Nu snackar vi längd grin.gif Robban har sittsele och var bara lite trött i benen.

/pugge

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 07:07
  • bergelin

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 08:12

Rekommenderar North-Sails Cross.. starkt. crazy.gif

• hstrom

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 08:17

Kör oxå northsails cross. Grymt skön sele. Sitter en litan platta innanför kroken som gör den grymt bekväm. Tycker inte att den åker upp nämnvärt heller!
    Rekomenderas!!

• tabi

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 08:36

Damn!
    Inte dåligt, Robban!
    9,6 mil, då hajjar jag att han va trött i benen.. crazy.gif

• bertoni

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 10:45

Svar till:

bytte från sittsele till NP 3D midjesele i år och kan varmt rekomendera den!! Det lustiga är att jag ofta hade ont i ryggen efter ha seglat sittsele men med min nya NP har jag inte känt nånting!! Kör mest vanlig freeride änsålänge!

[/ QUOTE ]

Kan bara hålla med dej! Jag gjorde samma byte själv i år…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips på en go hängsele, nån?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.