Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Tips på lättvindsslalom
-
Jag har med en dåres envishet upprepat rekommendationerna kring JP Superlightwind i olika trådar. För det segel Du beskriver är brädan förträfflig. Ett alternativ är Ultrasonic 147 som Du kan läsa om på forumet på Starbords hemsida. Om Du ska tävla är dock båda dessa för breda, 90 resp 93( tror jag).
Generellt kan jag bara konstatera att förespråkarna för små brädor med liten volym har fått konkurrens av de som rekommenderar breda brädor. Surfbutiken sålde förresten ut ett lager med en billigare bredare variant på nolltid. Det går inte att få ut allt av en enda bräda. Vill man ha kul i vindregistret 5-8 m/s utan att fördenskull segla med Forumulariggar så är hybriderna mellan slalom och Formula förträffliga. Om man är äldre, inte så vältränad eller inte så van seglare så går det utmärkt att segla SLW:n med segel ned till 5-6 kvm. Eliten må garva men faktum är att det fungerar. Lättvindshybriderna gör sig naturligtvis bäst inomskärs i platt vatten men fungerar även i chopp. Vitsen är att få så många timmar i planing som möjligt. Fundera gärna över hur många gånger Du planat under en säsong! Plussa på det antaltet med det dubbla eller tredubbla så förstår Du vad jag talar om. På lättvindshybriderna med 7.5 planar en normalviktig person i 5-6 m/s, vilket är en vanligt vindstyrka sommartid i Stockholms skärgård. Fråga Dig även varför iSonics slalombrädor ser ut som de gör – kolla bredden på brädorna!
-
Kan inte se fördelen att använda 5-6kvm segel på en 90cm bred bräda, förutsatt att man kan stå i stropparna och plana, jag tror du menar i lättvind, men då kan man ju ha en större rig, Har jag fullt tryck i 6.0 racesegel så vill jag inte stå på 90cm bräda. även en 60cm bred bräda känns för stor då!
-
Du tillhör säkert eliten Kapten! Det gör inte jag. För att beskriva vad jag menar kan vi gå två helger tillbaka i tiden då det brallade bra på fredagen, lördagen och söndagen. Jag kommer inte ihåg exakt men lördag och söndag låg det runt minst 7 m/s och betydligt mer i byarna. Att kunna vara ute en heldag (lördag) och köra 30 NM i planing med 6.5 oaktat ålder och en del krämpor – det är fantastsikt. Låt vara att farten klan vara lite lägre än med en smalare bräda men där jag seglar är det lite transport ut och in till fjärden. Med SLW:n slipper man bök med vattenstart, vingel och fall i gipparna. Man kan inrikta sig på att bränna fram och tillbaka. Samtidigt blir allt behagligt när brädan går som på räls på alla bogar. Det är bara att hänga i selen och njuta!
Med ett större segel hade det fungerat men då hade man inte orkat vara ute lika länge. Med 8-9 kvm får man slita mer i alla moment, även om farten blir högre förståss.
Grannens AHD på 145 l med 6.5 gick inte snabbare än SLW:n men det kanske inte säger så mycket.
Om jag hade perfekta bekväma förhållanden och bara kunde gå ned till en långgrund sandstrand utan öar i vägen och inte behövde pressa höjd ett par hundra meter tillbaka i skitvind så hade jag kanske varit benägen till en annan åsikt. Men, nu är ser det ut som det gör och då passar SLW:n perfekt. Jag kanske ska nämna att jag inte bara kör på 6.5…
-
Jag var på kul ute och mätte bredden på en sinker som jag plastade för några hundra år sedan. Breden var 51-52 cm och OFO 29. Den hade varit kul på den långrunda sandstranden med på medeltiden (i slutet av 80-talet) efter produktionen låg den mest på vinden. Kanske något för Kapten med tanke på att den ligger under 60 i bredd?
-
Jag tillhör verkligen inte eliten… jag e grymt otränad. Förstår att våra förhållanden skiljer sig åt.
Blåser det 7m/s är inte många ute, fri vind direkt från sandstranden här. dock är det många dagar med 5-6m/s jämn vind, då behöver man stora prylar. Jag har varit förespråkare för breda brädor, byggde en freeride som är 66cm bred -99, Blev kallad wave-course bräda, men den funkar bra faktiskt.
Så ser det ut i habo när det blåser ca 5m/s:
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=X9iCcPNCGnw”]Isonic 127 Headcam test – YouTube[/ame]
ONTOPIC: ERGR prioriterade fart och seglar på öppet hav, då tycker jag inte han skall ha en bredare bräda än ca 85cm.
-
Håller med Kapten:
Har varit ute på öppet hav med en 80cm bred Proto till F2SXL utanför Sveriges sydöstra udde (sandhammaren typ ) och att köra i öppen sjö med en bred bräda innebär helt enkelt att man Flyyger vare sig man vill eller ej :tongue: och bredare än 80cm ville jag inte ha där .
Samtidigt var det tillräckligt för att plana tidigt och den gick mkt bra i chop, då den låg “ovanpå” alla oroligheter.Jag ångrar idag att jag sålde den, var den bräda jag hade 70% av mina surfdagar på ofta med ett 8,4 segel tror att 9,0-9,5 hade varit ideal och den skulle säkert funka med 7,8 också.
Provade en gång med 6,8 men var inge vidare (körde med den stora brädan pga mkt ojämna vindar och att övriga brädor ej skulle kunna ta mig hem om det dog helt).
Så nu skall jag köpa en 75-80cm bräda och ett 9,0 -räknar med att det kommer öka min effektiva planingstid med 50%.:laugh: -
Aj, aj Kapten! Då har vi lite olika förhållanden. Jag fårstår att de riktigt breda brädorna kan bli jobbigga på öppet hav. Inne på fjärdarna när det brallar blir det helt andra förhållanden. Det kan vara choppigt men man kan också ha tur att hitt rätt platt vatten i lä om öar.
66 cm var mycket bredd en gång i tiden. Vid tillfälle funderar jag på att plåta de gamla skapelserna från 80-talet. Den allra först var en märklig historia efter ett amerikansk koncept med ganska tunn och avhuggen för och rak sidolinje ända till aktern där den var tvärt avhuggen. Vissa extrema speedbrädor nyförtiden ser ut lite som en smalare variant av denna konstruktion. Sedan kom pin-tailen och brädorna blev bara mindre. Kulturen var att sitta på Tofta och hänga läpp för att det alltid blåste för lite. Jag funderade att bygge en så liten bräda som var omöjlig att segla för att bara sitta och vänta på vind även om det brallade kuling. Fantastiskt med epoxy i alla fall. En 30 år gammal bräda ser helt oförstörd ut även om den legat ute i sol smat ur och skur.
Snutten på 127:an gjorde mig sugen. Jag och min dotter väntar bara på leverans nu någon gång under närmaste månaden!
Hoppas Ni får fin höst i Skåne!
Logga in för att svara.