Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips på plast rör till master?
-
Tips på plast rör till master?
Publicerad av tim-eriksson på 7 juli, 2007 vid 20:16Någon som har tips på hur jag kan skydda mina master? Saknar skydd till en tvådelad 490 mast. har tänkt på plaströr men var kan jag hitta sådana?
eller har ni något annat tips på hur jag ska skydda mina master? Vill skydda dem mot tryck när jag spänner fast dem på takräcket.
tim-eriksson svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Har samma idé som du, men du behöver inte oroa dig över trycket när du spänner fast masten på räcket, utan snarare mot slag mot masten.
Jag kommer nog lösa det hela genom att skaffa ett större rör typ 120mm i diamter, och förvara alla mina master där i. Har för mig att vanliga avloppsrör är av den storleken.
-
Jepp. Avloppsrör finns ju i lite olika dimensioner. Och det finns grejjer att plugga ena änden och ett skruvlock i andra.. Gå in till en bygghandel å kolla..
-
janne_b;395300 wrote:Köp en mastbag, kostar 3-400 pix dude…
Dom skyddar inte alls lika bra mot slag som ett plaströr gör. Fiberspar hade det till sina master förr, och Neil Pryde har börjat med det med sina senaste X9-master. Det bästa är naturligtvis att ha ett plaströr i en mastbag….
-
Jester;395303 wrote:Dom skyddar inte alls lika bra mot slag som ett plaströr gör. Fiberspar hade det till sina master förr, och Neil Pryde har börjat med det med sina senaste X9-master. Det bästa är naturligtvis att ha ett plaströr i en mastbag….
Hehe…min nyinköpte Fiberspar tidal wave 450 (skojig längd) har 2 st plaströr, riktigt smart!
Som sagt, är slagen jag vill skydda mot då det dödar masterna fort tydligen.
Inget tips om mindre rör? Har redan ett fodral (tyg) som jag har mina andra master i som redan har skydd. tänkte bara stoppa i ett till rör i den 🙂 -
Hittar fan inga tillräckligt långa rör :S
Någon som kan uttala som om ett mastköp är värt pengarna?
Ny north sail 30% 490 mast för 1200 pix? Som jag ser det ja men är ny innom sporten. -
På den tiden jag hade surfbuss (80-talet) hade jag 5 m långa avloppsrör, gissningsvis 75 mm diameter, på taket till mina master. Det var före delbara masters tid, som ni förstår. Numera räcker väl ett vanligt vadderat mastfodral, man har dem ju ändå inne i bilen.
-
mikaels;395423 wrote:På den tiden jag hade surfbuss (80-talet) hade jag 5 m långa avloppsrör, gissningsvis 75 mm diameter, på taket till mina master. Det var före delbara masters tid, som ni förstår. Numera räcker väl ett vanligt vadderat mastfodral, man har dem ju ändå inne i bilen.
Nä, där bor man 🙂 Och jag har också icke delbara master
Logga in för att svara.