Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips – rea på oneill våtdräkter
-
Tips – rea på oneill våtdräkter
Posted by oscar on 16 oktober, 2008 at 17:38Köpte själv en Psycho2…superskön dräkt!!
rasmus_w replied 16 years, 2 months ago 14 Members · 21 Replies -
21 Replies
-
Psycho2 är ute. Nu är det Psychofreak som gäller 😉
PS: Psycho2 är riktigt nice. Har den i 3/2. Rekommenderas! DS.
-
En demonstration av Psycho2 och Psychofreak.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xwa_c9UgF7E&feature=related[/youtube]
-
Psycho 2 är galet skön… Rätt nöjd att jag köpte en såpass dyr sommardräkt även om det tog emot.
Fast som vinterdräkt för windsurfing så tror jag fortfarande att single lined neo är bättre, det märks rätt tydligt att vinden kyler när man är uppe i luften med double-lined…
Gurra, ska du ha Psychofreak vintern igenom, eller är det höst/vår dräkt?
-
Jag ska köra hela vintern med den är det tänkt. Kompletterar med väst och huva också.
-
@gurra1978 508774 wrote:
Jag ska köra hela vintern med den är det tänkt. Kompletterar med väst och huva också.
Kikade på länken till kulingvarning – stekigt med kritstreckrandigt! Komplettering med flytväst också? Såg den på vattensport.nu
-
Hur är Oneill storleks mässigt i dräkterna? Jag har 50 i min Gun Sails dräkt, nån som vet vad skulle vara lämpligt i en Oneill då?
-
På Psycho II 5/3 som jag kör märker jag att den vätas lite på utsidan av materialet på armarna eftersom det är nylon (eller vad det porösa materialet nu kallas) utanpå i stället för det vattenavvisande neoprenet (eller vad det nu kallas). Anledningen att ha nylonet utåt hoppas jag gör den mer hållbar. Hela grejen med en våtdräkt på vintern är att ha en som håller helt tätt så det inte sipprar in något vatten direkt inpå kroppen någonstans. Efter den här vintern så får jag se om jag tycker att det är kallare med nylonet ut eller om det är varmt nog. Och så lär jag också se hur mycket mer hållbart nylonet är jämfört med neoprenet.
Själv är jag 177,5 cm lång, väger 70-73 kg och storlek Medium passar fint, vilket kanske inte är så konstigt eftersom jag ligger mitt i måttangivelserna för storleken 175-180 cm och 68-77 kg.
-
Ska bara inflika att detta är ett restlager från 2004/5/6, alltså gamla dräkter och årsmod.
Har ni frågor om O’neill så får ni gärna komma med dem till oss!//Andy på O’hana
-
Fast så länge man surfar gör det ingen skillnad med dubbelneopren. Står man still, UTAN skoteroverall så blir det dock fort kallt.
/Magnus -
Skönt nu nä rkylan snart kommer igång att jag också skaffat mig ett par kängor att ha utanpå våtdräktsdojjorna när jag står i den kalla blåsten på land :santa:
-
@dude 508859 wrote:
På Psycho II 5/3 som jag kör märker jag att den vätas lite på utsidan av materialet på armarna eftersom det är nylon (eller vad det porösa materialet nu kallas) utanpå i stället för det vattenavvisande neoprenet (eller vad det nu kallas).
Dubbelneopren, dvs mjuk tygaktig yta utåt funkar inge bra för vindsurfing. Jag körde en säsong på neil prydes varmaste dubbelneoprendräkt NP4000 och det blev tokkallt på hösten, när jag bytte till enkelneopren igen så blev det mycket varmare, dvs se till att ha glatt yta utåt om du vill vara varm när det blåser. Tygytan absorberar vatten och kyler ner dig och dräkten.
Mvh
Bicless
-
Köpte en Oneill 5/4 Mutant idag, då min gamla dräkt torrdragkedja la av i veckan suck. Dyr men apskön. Egentligen en vågsurfdräkt och därmed lite snävare underarmar. Men med det nya mjuka moderna dubbelneogummit gick det kanonbra. Kändes knappt att dräkten satt på, otroligt skön känsla. Oväntat bra! 🙂
/Magnus
Log in to reply.