Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips – rea på oneill våtdräkter
-
Hej Bicless,
Vi får se om din erfarenhet bara gäller dräkten NP 4000 för dig eller om det även kommar att gälla för mig efter erfarenhet denna vinter. För det är ju svårt att generalisera som du gör efter en erfarenhet. Men, som sagt, vi får se :tongue:
Bicless;509205 wrote:Dubbelneopren, dvs mjuk tygaktig yta utåt funkar inge bra för vindsurfing. Jag körde en säsong på neil prydes varmaste dubbelneoprendräkt NP4000 och det blev tokkallt på hösten, när jag bytte till enkelneopren igen så blev det mycket varmare, dvs se till att ha glatt yta utåt om du vill vara varm när det blåser. Tygytan absorberar vatten och kyler ner dig och dräkten.Mvh
Bicless
-
@dude 509263 wrote:
Hej Bicless,
Vi får se om din erfarenhet bara gäller dräkten NP 4000 för dig eller om det även kommar att gälla för mig efter erfarenhet denna vinter. För det är ju svårt att generalisera som du gör efter en erfarenhet. Men, som sagt, vi får se :tongue:
han har rätt. Det är mycket kallare med tygyta utåt.
-
Kallare ja, men för kallt eller inte det är frågan. Jag har kört med dubbelneoprendräkt (5/3) bra sent på hösten och tidigt på våren utan några större problem. För min del är det händerna som sätter stopp inte dräkten.
-
“Dubbelneopren, dvs mjuk tygaktig yta utåt funkar inge bra för vindsurfing”
Ok, efter att ha seglat nya Psychofreak idag med luftlager i dräkten kan jag säga att det var det skönaste och varmaste jag seglat med iallafall. Jag är övertygad att den kommer äga i vinter. Prova själv Bicless, jag tror du skulle få dig en funderare.
-
Precis så är det jag tänker JPS. 🙂
Sorry callep om jag uppfattar ditt inlägg lite besservisseraktigt. Det är ju rätt vedertaget att dubbelneopren kyler mer än enkel och att just vindsurfingdräkter har mer enkel för att vi brukar vara mer ovan ytan än surfare och att vi är i blåst mer än dem. Men själv är jag mer av en vågseglare och kommer hamna mer i vattnet än den ordinära speedaren, och det är också just därför som det är bättre med enkelneopren eftersom det är hållbarare i tvättmaskinen när man eventuellt får en fena mot kroppen eller vad mer det kan vara. Förstår du resonemanget liksom?
-
@Bicless 509205 wrote:
Tygytan absorberar vatten och kyler ner dig och dräkten.
Då passar jag väl på att besserwissra lite då. Det är inte absorptionen som kyler, det är att vattnet på utsidan dunstar. Den energin som behövs för avdunstningen måste tas nånstans ifrån och den tas från kroppsvärmen. Under vattnet är det som dude skrev inte lika stort problem, dykare hävdar ofta att dubbelneopren är varmare eftersom det stillastående vattenskiktet är tjockare i en dubbelnylondräkt än i en enkellnylondräkt.
Logga in för att svara.