Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing tips till en rookie

• tips till en rookie

Publicerad av anonym-anvandare på 5 augusti, 2005 vid 19:53

har tillbringat en vecka med att springa ned på stranden, rigga min nyinköpta 14 kvm kite, inse att det blåser för mycket/lite, rigga ner och springa hem. ungefär hur mycket vind är lagom för 14 kvm?

gethighsports svarade 19 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • mrmille

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 19:55

vad väger du och vad har du för bräda?
    Vilken 14m2 är det?

• mcdplb

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 19:57

det beror ju lite på hur mycket du väger? stor bräda du har? vad det är för 14m2 kite du har? (kitens egenskaper) samt hur erfaren du är? Svara på detta så tror jag att du får många svar smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 19:59

har cabrinha element, väger 80 pannor, 150 cm bräda, ingen erfarenhet.

there you have it

• walle

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:01

borde kunna köra från 6,5-10m/s i alla fall…

• gethighsports

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:08

Håller med 6-10 borde vara lugnt, upp till 12 också men med rejäl depower. Jag har inte kört den här kiten men man kan också se över var man knyter linorna för att ta ur mer kraft (korta framlinorna).

Man också korta linorna (typiskt från 27m till 20m) för att klara mer vind.

• matthias

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:22

ni grabbar här har ju faktiskt sjukt lite koll, vet ni över huvud taget hur mycket det blåser när det blåser 10-12? det är MYCKET även om man inte är grön med en 14 i handen. Jag tippar på att ca 6-7 kanske 8 är rätt lagom, mer än så ska man inte gå ut i med en 14 även om man väger mycket.

• mcdplb

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:29

Jag är nog på Matthias linje, att även om man väger en del och är erfaren så är 10-12 m/S mycket vind. Jag väger själv 90+ och har en Takoon Wook 14m2 som jag tycker känns lite för stor när det närmar sig 9-10 m/S…

• nic

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:32

Är du rookie ska du bara gå ut med den i ca 6,5-8, å det bör inte gå över 9e m/s.
    (När du passerat rookie-stadiet med bred marginal kan du nog hålla den upp till 11-12 beroende på typ av kite men fundera inte på det innan.)

nic

• walle

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:34

jag tyckte 10m/s som jag skrev var i överkant, 12m/s e på tok för mycket! det e stor skillnad på 10 och 12.

om jag har sjukt lite koll som du skrev kan jag inte hålla med om…

Jag vet ju inte vilka kites du har och har kört men nyare kites i 14m2 e faen inga problem att köra i 10m/s (om du inte menar foil….)

• mrmille

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:41

Svar till:

(om du inte menar foil….)

[/ QUOTE ]

App app app app
    Peter Lynn är undantaget din outbildade brute.

• walle

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:45

aja flat-span om de e så jevla noga.

fulkite som fulkite dom e ju inget vidare nån av dom grin.gif

• sj0gren

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 21:34

Hehe vi körde i 10 m/s med 14 i Apelviken idag med mellan trimm på draken där uppe och det var sjukt mycket för mycket. fyfan inge roligt.

• bempa

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 10:43

Du kör inte själv va? En del jobbigt att landa draken om du dragit upp den i för mkt vind, upp kommer den nog alltid…

• gethighsports

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 11:18

Mitt inlägg var inte bra, det är bara att erkänna. Lite tröst att även Matthias (med flera) trots sin super koll gjorde samma misstag. Låt mig förklara.

Jag har förmånen att köra nära en väderstation som lägger ut vindens max o medel på nätet (även med diagram 8 timmar bakåt) så när jag relaterar till en vindstyrka så är det utifrån väderstationens maxvind. Väderstationen mäter ofta en bit upp (10 m) vilket ytterligare kan öka vinden med upp till 30% jämfört med vad vi upplever vid vattnet. Så frågan är vilken vindstyrka menar ni? Min, max, medel enligt väderstation eller vid vattnet?

Med mitt resonmang är 6-7 m/s max vid väderstationen kanske 4-5 max vid vattnet och då bryter inte ens öppet vatten. 80 kg och 14 kvm i vind som inte bryter vatten är en svår kombination.

Det finns också en faktor till och det är vilken typ av nybörjare man är: Är det jag har aldrig varit i vatten med en kite, jag kommer inte upp på brädan eller jag kan inte ta höjd. Varje steg kräver mer vind och ett problem kan vara att man inte vågar köra i tillräckligt med vind. Rätt tryck i prylarna gör det enklare att köra speciellt att ta höjd.

Ett misstag som jag också gjorde var att jag inte har erfarenhet från den aktuella kiten. Den verkar ha ganska snävt vindområde 4,5-8,5 m/s enligt Cabrinha. Jag kör SS 15 som anger 7-11 m/s vilket jag slarvit översatte utan att kolla.

Kan inte Matthias med sin koll redogöra för sina erfarenheter av hur kortare linor ökar vindområdet. Synpunkter på linsättning kan ockå vara intressant men jag tror inte att det ger lika mycket.

Det är kanske många som tycker att jag har sjukt lite koll men det är första gången jag fått höra det. Jag har vevat kite ett tag och haft en 14 kvm, väger 87 kg.

http://www.gethighsports.se

• bempa

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 14:43

Det där med väderstation kan man f-n bli vansinnig på. Räcker ju med att vinden ligger lite ”fel” och ”6 m/s” tippar inte ens draken när man ska vattenstarta. Jag ska skaffa en vindmätare istället så man får svart på vitt hur mkt det egentligen blåser.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA