Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tips till en vattenrädd kitenybörjare

• Tips till en vattenrädd kitenybörjare

Publicerad av hultinem på 17 juni, 2011 vid 20:05

Jag har tagit en del kitekurser (snarare typ 15 timmar). Jag har kommit så långt som till att ta mig tillbaka till samma plats till stranden. Nästa steg var att prova att vattenstarta.

Jag har dock en stort problem. Jag är fruktansvärt rädd för att få vatten över huvudet och tycker inte om att få vatten i näsa och i ögon. Jag får näst intill panik när detta händer och jag måste direkt få bort vattnet från ögonen…därför är jag jätterädd att förlora kontrollen över kiten.

Till saken hör också att jag för två år sedan var med om en smärre olycka när jag släpades (i vattnet) efter en loopande kite med ett ickefungerande säkerhetssystem. Efter detta har jag blivit vattenrädd och efter en kiteresa (min sambo kitesurfar också) till Brasilien förra åren med jättevågor, vågar jag knappt äntra vattnet med en kite.

Är det någon som har något tips för att bli av med rädslan? Någon som har upplevt samma sak? Värt att tillägga är också att jag VERKLIGEN vill kunna kitesurfa och alla instruktörer som jag har haft har sagt att jag är en natubegåvning på att hantera kiten.

Tips någon?

hultinem svarade 13 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rrd_z

Medlem
    17 juni, 2011 vid 20:29
    hultinem;659364 wrote:
    Jag har tagit en del kitekurser (snarare typ 15 timmar). Jag har kommit så långt som till att ta mig tillbaka till samma plats till stranden. Nästa steg var att prova att vattenstarta.

Jag har dock en stort problem. Jag är fruktansvärt rädd för att få vatten över huvudet och tycker inte om att få vatten i näsa och i ögon. Jag får näst intill panik när detta händer och jag måste direkt få bort vattnet från ögonen…därför är jag jätterädd att förlora kontrollen över kiten.

Till saken hör också att jag för två år sedan var med om en smärre olycka när jag släpades (i vattnet) efter en loopande kite med ett ickefungerande säkerhetssystem. Efter detta har jag blivit vattenrädd och efter en kiteresa (min sambo kitesurfar också) till Brasilien förra åren med jättevågor, vågar jag knappt äntra vattnet med en kite.

Är det någon som har något tips för att bli av med rädslan? Någon som har upplevt samma sak? Värt att tillägga är också att jag VERKLIGEN vill kunna kitesurfa och alla instruktörer som jag har haft har sagt att jag är en natubegåvning på att hantera kiten.

Tips någon?

Inte den optimala förutsättningen för att kitesurfa.. =/
    låter som du behöver lite KBT terapi 😉 börja med att gå ner i vattnet o doppa huvudet och gör de tills du känner dig lugn efter de tar du med dig din kite ut i vattnet och bodydragar tills du känner dig till freds… efter de är du mer eller mindre botad 😉

• regfellow

Medlem
    18 juni, 2011 vid 04:25

Instämmer. Tråkigt att höra att det har gått den vägen, men det finns dock bot! =]

Det är inte helt enkelt att ta tag i på egen hand, så jag rekommenderar att du tar kontakt med någon som sysslar med Kognitiv beteende terapi, KBT. Du kanske kan läsa lite på nätet om det först. Finns mycket om det.

Det jobbar mycket med personer som har rädsla/fobier av olika slag och hjälper dem att “träna” bort den onödiga rädslan så man kan fungera normalt i situationer där man inte borde vara rädd. T.ex. höjdrädsla, flygrädsla, spindel/orm rädsla, där man tar små avgränsade och kontrollerade steg för att möta rädslan istället för att “springa ifrån” rädslan som gör att den byggs på och blir värre.

Annars finns ju snö och land kiting! =]

• karl-petter

Medlem
    18 juni, 2011 vid 05:53

Aj jobbigt.

KBT låter som en bra möjlighet. Men funderar hur mycket du kan träna bort med göra enkla övningar på stranden. Du skriver mest om det vid kiting men hur reagerar du vid annan kontakt med vatten?

Kan du bada i havet och doppa huvudet? Inomhuspool?

Detta kanske låter dumt men får du samma känsla i duschen? Handfatet när du tvättar ansiktet?

Vet inte men kan kanske vara kopplat till den automatiska reflex vi har att sluta andas när vi får kallt vatten över ögon och näsa. Detta är välkänt inom dykningen. Och den går att träna bort genom att tex med snorkel(utan cyklop så klart) på grunt vatten stoppa ned huvudet och ta andetag. I början om vattnet är kallt kommer det gå ryckigt men blir bättre med tiden.

• virena

Medlem
    19 juni, 2011 vid 09:05

Hej hej!

Kul att du inte ger upp:) Jag hade en tjej på kurs i brasilien som varit nära att drunkna som barn och vågade inte få vatten över huvudet. Vi gjorde massa vattenövningar. Bara tränade på att simma under vattenytan i lugnt vatten. Sen gå ut i vågor och låta dem slå över oss. Vi bodydraggade mycket med henne på min rygg och sedan bytte vi. Verkar som att du lyckats passera detta stadium. Om du har bra kitekontroll, som du skriver kan du träna på att bodydraga och doppa ner huvudet under vattnet under tidigen. Då har du kontroll över att få vatten över huvudet. Jag tror att det kan hjälpa dig när du sedan mer ofrivilligt får vatten över huvudet. Du kommer då komma ihåg och känna igen den kontrollerade situationen när du är i den okontrollerade och förhoppningsvis inte gripas av samma panik eftersom du vet att du klarat det tidigare.

Lycka till, MVH Virena:)

• mr-jibe

Medlem
    20 juni, 2011 vid 15:30

låter som optimistjolle vore bättre… skämt åsido, men på något sätt borde det gå att träna bort den rädslan??? :confused:

• viktor77

Gäst
    20 juni, 2011 vid 15:56

Vad du än gör så försök inte att undvika situationer som du är rädd för, då bygger du bara på din fobi. När jag höll på med klättring brukade vi ibland på träningen inomhus göra ett par kontrollerade fall som uppvärmning. Att utsätta sig för situationer är bästa medicinen. Men det måste vara under kontrollerade former. Tror inte det är många som övar på att bli spolade i en våg eller dragen under ytan. Men sen är det väl inte helt lätt att öva på det.

• hultinem

Medlem
    30 juni, 2011 vid 11:18

Tack för alla tips! Har just bokat en resa till Rhodos för lite mer kiteövning =) wish me luck!:tongue:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tips till en vattenrädd kitenybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.