-
Tips till en vattenrädd kitenybörjare
Jag har tagit en del kitekurser (snarare typ 15 timmar). Jag har kommit så långt som till att ta mig tillbaka till samma plats till stranden. Nästa steg var att prova att vattenstarta.
Jag har dock en stort problem. Jag är fruktansvärt rädd för att få vatten över huvudet och tycker inte om att få vatten i näsa och i ögon. Jag får näst intill panik när detta händer och jag måste direkt få bort vattnet från ögonen…därför är jag jätterädd att förlora kontrollen över kiten.
Till saken hör också att jag för två år sedan var med om en smärre olycka när jag släpades (i vattnet) efter en loopande kite med ett ickefungerande säkerhetssystem. Efter detta har jag blivit vattenrädd och efter en kiteresa (min sambo kitesurfar också) till Brasilien förra åren med jättevågor, vågar jag knappt äntra vattnet med en kite.
Är det någon som har något tips för att bli av med rädslan? Någon som har upplevt samma sak? Värt att tillägga är också att jag VERKLIGEN vill kunna kitesurfa och alla instruktörer som jag har haft har sagt att jag är en natubegåvning på att hantera kiten.
Tips någon?
Logga in för att svara.