Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tips till Nybörjare….
-
Tips till Nybörjare….
Publicerad av anonym-anvandare på 14 maj, 2000 vid 07:38Jag har en fråga angående utrustning för en nybörjare som jag.
Jag hade tänkt att köpa en bräda nu i början på sommaren och försöka lära mig windsurfingens ädla konst, tidigare har jag bara stått på en bräda modell gammal pråm. Jag är student och har med andra ord inte möjlighet att lägga ut alltför många tusenlappar.. Var kan man köpa begagnat (i närheten av stockholm) och finns det något speciellt man ska tänka på?? Vilka modeller kan vara intressanta för mig??
Mvh Jonas
Ps. ser fram emot en blåsig sommar.robin svarade 24 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Ja, en bräda runt 130 liter låter helt okej, dagens freeride- brädor är underskattade. Men köp en freeride, inte race.
-
Jag är själv nybörjare, jag har skaffat en Bic Techno 283 (150 liter), verkar vara en jäkligt bra bräda, både för nybörjare och för dem som kan lite mer. Fanatic Bee 144 är också ett bra val, fast jag tror mer på Technon, den har mer volym och är nog mer stabil för nybörjare. Köp inte nåt sånt där “nybörjarpaket” med jättebamsebräda. Köpte en sån när jag började surfa och lärde mig i och för sig rätt snabbt, men man är less brädan efter en månad.
-
gå in på konfens söksida och sök på “astro” 6 mån tillbaka så kommer du kanske få ett bättre grepp på vad du behöver.
Lycka till
-
Köp en Widestyle Typ Techno eller om du har råd en F2 Xantos 300 el 290 så slipper du byta bräda. Annars borde du få tag i en beg. 295:a typ F2 Xantos 295 II för en ca 2500 lite vingligare ibörgan men super som enda bräda. Kolla med White water Tel: 031 518340 de brukar ha lite testbrädor över.
-
Detta inlägg poppar ju upp med jämna mellanrum. Snacket brukar ju låta ungefär lika varje gång. Två läger bildas. Ett som säger “Köp en widestyle – för helvete”, ungefär. Ett annat som skanderar “Köp en Astro Rock – för helvete”.
Det handlar ju bara om ekonomi. Har man dåligt med pengar kan man garanterat ha lika skoj med en Astro som med en ny modern bred bräda. Är man nybörjare är det en utmärkt bräda och den kostar ju bara typ 1500 eller så. Förlusten vid försäljning kan ju aldrig bli större än insatsen, så alltså är det ingen dålig affär. Köp en sådan och ha ruskigt skoj i ett eller ett par år. När man börjar bli säker är det kanske dags att byta upp sig, och då är ju säkert dagens Vision, Techno och liknande billigare på begmarknaden.
Har man halvgott om pengar man vill spendera kan man ju köpa en ny fin bred bräda och ett par segel. Det funkar ju garanterat det också. Värdeminskningen vid försäljning är ju dock säkert en bra bit större än vad ovan nämnda kostade i inköp.
-
Jag ar en annan nyborjare som forsoker att fa lite koll pa begagnatmarknaden. Vad jag har luskat fram (mkt tack vare konfen!) ar att explosion 295, xantos 295, eller astro rock skulle kunna tankas vara bra brador for mig – till ett bra pris dessutom!
Finns det fler i samma klass? Har tiga, fanatic eller nagra andra tillverkare gjort ngt liknande? (widestyle ar nog tyvarr inte aktuellt, det blir for dyrt helt enkelt!)
Och var hittar man alla begagnade brador. Har pa konfen har jag kollat, men dar finns tyvarr inte sa mkt av den typ av brada som jag soker. Har tex inte sett en enda begagnad Xantos??
-
Mistral Energizer (model 96-97) Volym ca 115 liter. Det är en snabb och förlåtande bräda.
-
Tack för alla tips, jag kommer nog att satsa på en Bic astro rock, verkar vara i rätt prisklass för mig. Vilken storlek på segel ska jag ha till den brädan? (jag väger 65kg)
Har ni en astro rock över eller ngn annan modell som kan passa mig så är ni välkommna att maila mig. i98_gns@lector.kth.se -
Du kan ha runt sju kvadrat och nedåt. (4.5 på plattvatten funkar) Om du får tag på en lite nyare Astro med trimbox så att du kan ha stor fena (>35) så kan du nog köra 7.5 på den också.
/Robin
Logga in för att svara.