Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Tips till nybörjare
Taggad: tips till nybörjare
-
Tips till nybörjare
Publicerad av airijouensuu på 4 juni, 2014 vid 22:03Hej! Jag ska börja kitesurfar nu i sommar så nån som har några tips på tex utrustning eller om det är något speciellt som jag ska tänka på när jag ska börja så skulle det upskattas.
Tack på förhand!stiss svarade 10 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Kul att du ska börja kajta, för att komma igång måste du lära dig de viktiga säkerhetsdetaljerna om dels din egen kite men framförallt om väder och vind, vart och när du kan kajta, väjningsregler och så vidare plus. Det säkraste/bästa/mest ekonomiska/tidseffektiva sättet att lära sig detta är att gå en kurs på 1-2 dagar.
Vart bor du någonstans?
Vad är det för utrustning du har lagt vantarna på, tänker då framförallt på bommens säkerhetssystem och storlek på brädan?Selen är viktigare än vad många tror, och det viktigaste är att den sitter bekvämt och ger tillräckligt bra stöd för din rygg. Några märken är:
ION
Liquid Force
Mystic
Prolimit
…men som sagt ska den framförallt sitta bra på DIG så en stark rekommendation är att testa selen först. -
Jag bor nere i marbella i Spanien men där har vi också ett skit bra ställe som heter tarifa men som många säger är för ganska avancerade åkare och då kanske inte ett så enkelt ställe att lära sig på, det enda jag än så länge vet är att kiten är på 13kv men jag ska återkomma.
-
Ok va skyst! Men rekommenderar du sittsele eller midjesele?
-
Ok, vad härligt, då har du ju riktigt behagligt klimat att köra i, och väldigt starka vindar emellanåt (vilket inte är optimalt när du är nybörjare dock, åtminstone inte med en 13 m kite, det är en vanlig storlek i Sverige för ca 80 kg kille och fungerar då i ca 7-10 m/s).
Inte vart i Tarifa personligen men det torde ju även finnas mer nybörjarvänliga spots. Det bästa är väl egentligen att kontakta en lokal kiteskola, både vad det gäller kurs, lokal kännedom och när du ska testa/köpa sele.
I skolverksamheter är det vanligt att använda sig av sittsele (för att den inte åker upp lika lätt och gör att draget kommer lite mer från din tyngdpunkt, vilket underlättar dina första försök att komma upp på brädan). När du väl är uppe och åker är detta dock sällan ett problem varpå en midjesele är mer passande, de är också ofta mer bekväma.
-
Nej precis men vi skulle kanske få en kite på 10m så det blir ju perfekt när jag har lärt mig,
Ja det finns säkert lite mer nybörjarvänliga spots där med, det ska jag se till och göra men det är altså ok att åka ut och prova selar? Vore ju skit najs i såfall
Ok men då låter det väll nästan bäst att försöka lära sig med midjesele redan från början eller?
Tack för alla tips!
-
Behöver man ha en kniv med sig när man åker ifall att man skulle behöva skära av linorna? Och isåfall hur får jag på en kniv?
-
Det finns en realese på leashen, så att du lätt kan koppla loss dig ifrån bom/linor i nödsituation.
Det följer även med en liten kniv på vissa selar, Mystic tex, där sitter den lättåtkomligt i en liten ficka. Hoppas man slipper använda den. -
Aha ok va bra men om det nu finns en så kallad release på leashen varför ska man då behöva en kniv då?
Aa fy fan va läskigt -
@Airijouensuu 723944 wrote:
Aha ok va bra men om det nu finns en så kallad release på leashen varför ska man då behöva en kniv då?
Aa fy fan va läskigtSyftet med kniven är främst om man råkar trassla in sig i linorna efter t ex en crash och kiten får kraft på nytt och spänner upp linorna och börjar dra. Då kan man behöva skära av linorna för att frigöra sig om det uppstår en nödsituation. Att något sådant händer är dock väldigt sällsynt
-
@Airijouensuu 723858 wrote:
Nej precis men vi skulle kanske få en kite på 10m så det blir ju perfekt när jag har lärt mig,
Ja det finns säkert lite mer nybörjarvänliga spots där med, det ska jag se till och göra men det är altså ok att åka ut och prova selar? Vore ju skit najs i såfall
Ok men då låter det väll nästan bäst att försöka lära sig med midjesele redan från början eller?
Tack för alla tips!
Ja, då passar en 10 m kite mycket bättre.
Vad jag menade var att du åtminstone kommer få möjlighet att testa selarna på land. Har butiken ifråga även en kiteskola är det ju möjligt att de har samma sele i skolan och då kan du säkert få testa den även i vattnet.
Det är som sagt personligt, när du tar kurs kan du ju be om att få testa både sitt- och midjesele så får du själv känna skillnaden. Oavsett vad du väljer så är ett bra tips att inte snåla in på selen då en obekväm sele med dåligt stöd kommer hämma din utveckling, dessutom kommer en bra påkostad sele hålla hur länge som helst.
-
Aha ok då förstår jag, men hur mycket kostar en “bra” sele då ungefär?
Tack för alla tips allihopa uppskattas jätte mycket! -
@Airijouensuu 723952 wrote:
Aha ok då förstår jag, men hur mycket kostar en “bra” sele då ungefär?
Tack för alla tips allihopa uppskattas jätte mycket!Runt 1500-1700. Midjeselar är vanligast. Jag skulle gissa på att 90 % av alla kajtare kör med det. Men prova om du får möjlighet
Logga in för att svara.