Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Tips till sydafrika?

• Tips till sydafrika?

Publicerad av pistolero på 13 augusti, 2009 vid 15:27

Jag och min tjej tänkte åka till sydafrika nov mitten jan.

Någon som har lite tips på bra boende.
    Hur är vågstatusen då?
    Vatten temp?
    vindchanser?

Det kommer bli både våg och kite/surf
    Gärna tips på bra spots.

Tack!

akebono svarade 15 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • petter_xd

Medlem
    21 augusti, 2009 vid 13:29

Jag och ett gäng till tänkte också sticka ner nov-mars typ. Tänkte bo i Blouberg, på västkusten nordväst om kapstaden. Kite/vågsurfa är det som gäller. Finns massa spots, överallt. Big bay, little bay ligger tex nära och bra, sen kan man ju dra till langeban för plattvatten, och massa andra ställen för bra vågsurfing. Förmodligen så är vi två grabbar nov-jan sen kommer brudarna i jan, så vi har antagligen ett ledigt rum om ni är intresserade. Vi är snälla och glada 🙂 Vi är påväg att hyra ett hus nu, kostar från 5000-7500 per månad, och delas då lika per person.

Förövrigt skulle jag behöa tips från någon som varit på östkusten, tänkte dra dit feb-mars för att vågsurfa och alt kitesurfa lite. En roadtrip längs kusten hade varit magiskt men är lite småskrajj för att typ inte hitta rum för natten och bli rånad och mördad i ett tält på en strand typ. Eller är det liksom mer farligt i städerna och helt okej på vägarna ute i landsbygden? Skulle ju vara så härligt att resa runt lite! 😀 Alternativt hyr vi istället ett hus på östkusten den sista månaden och utgår från det. Då vill vi ha fin natur, lite stadsliv, men främst bra nybörjar vågor. J-bay, Port Elizabeth, Mossel Bay ? Finns ju säkert nån som varit där och har tips till massa sköna orter och spots med lagom vågor!

Hade gytt:wink:

• fifster

Medlem
    21 augusti, 2009 vid 13:40

Var i Sydafrika förra året i 3 månader. Man ska helt klart vara försiktig och använda sitt sunda förnuft, men om ni åker Garden Route bort till ostkusten så finns det en massa billiga hostels på vägen som ni kan bo på. Man behöver inte boka hundra år i förväg heller. Finns ett hostel i Table View i Kapstaden som ni kan gå till och sno en hostel guide – där finns alla hostels med pris, plats etc.

Vad gäller spots så finns det en del även på sydkusten om vinden blåser rätt, bl a Breede River m fl. Bäst är att fråga locals på Kite Beach eller Big Bay så kan ni få mer detaljerade tips. Det mesta brukar lösa sig när man är på plats.

Vad gäller Langebaan så rekommenderar jag er att köra på Main Beach om det blåser 12-20 knots och sedan gå över till Shark Bay om det blåser mer. På Main Beach är det även en mycket stark ström när lågvattnet går ut ut lagunen så då får man ett par extra 4-5 knots, vilket kan bli nästan för mycket när det pumpar på som mest.

För övrigt så blåser det oftast inget på morgonen, utan man kan ligga bakis och sedan börjar det brumma på strax efter lunch…

Kör hårt!

• petter_xd

Medlem
    21 augusti, 2009 vid 14:35
    Fifster;569121 wrote:
    Var i Sydafrika förra året i 3 månader. Man ska helt klart vara försiktig och använda sitt sunda förnuft, men om ni åker Garden Route bort till ostkusten så finns det en massa billiga hostels på vägen som ni kan bo på. Man behöver inte boka hundra år i förväg heller. Finns ett hostel i Table View i Kapstaden som ni kan gå till och sno en hostel guide – där finns alla hostels med pris, plats etc.

Vad gäller spots så finns det en del även på sydkusten om vinden blåser rätt, bl a Breede River m fl. Bäst är att fråga locals på Kite Beach eller Big Bay så kan ni få mer detaljerade tips. Det mesta brukar lösa sig när man är på plats.

Vad gäller Langebaan så rekommenderar jag er att köra på Main Beach om det blåser 12-20 knots och sedan gå över till Shark Bay om det blåser mer. På Main Beach är det även en mycket stark ström när lågvattnet går ut ut lagunen så då får man ett par extra 4-5 knots, vilket kan bli nästan för mycket när det pumpar på som mest.

För övrigt så blåser det oftast inget på morgonen, utan man kan ligga bakis och sedan börjar det brumma på strax efter lunch…

Kör hårt!

Låter skithärligt! 😀 Gjorde du själv en trip till östkusten genom garden route eller? Det där med en guide låter ju skitbra! Hur bor man på ett hostel då? Är det säkert? Och bokar man i förväg överhuvudtaget eller knackar man på och kollar läget? Sen är det just det med olycksrisken, inte jag men de andra är lite skrajja. Är det farligt att resa längs östkusten och på på hostels?

Klockrent att vinden börjar när bakfyllan släpper 😀

Tack / Petter

• fifster

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 11:03

Jag reste med två holländska tjejer genom Garden Route och lite runt omkring med annat folk. Vi ringde dagen innan eller samma dag och frågade om dem hade plats, funkade hela vägen. Om man gillar att planera mer så kan man ju ringa lite tidigare. Man kan bo i dorm med flera bäddar, eller i dubbelrum eller vad som nu finns. Det är hur säkert som helst att bo på hostel och dem är super fräscha samt billiga. Sydafrikaner är enormt gästvänliga så man känner sig alltid välkommen. Vid flera tillfällen fick vi hemlagad mat av värdinnan och generösa tips om andra ställen man kunde bo på.

Vad gäller trafiken så kör man lite halvgalet i Sydafrika, väggrenen används t. ex. friskt som extra fil för omkörning och många kör berusade på kvällen. Om man bara tar det lugnt så är det inga problem. Min viktigaste rekommendation vad gäller trafik och säkerhet är att inte köra efter mörkrets inbrott.

Hoppas ni får en grym resa!

P.S. Kanske ska tillägga, om ni inte redan vet, att det inte alls blåser lika mycket på syd- och östkusten. Vinden är på västkusten.

• akebono

Medlem
    2 november, 2009 vid 09:14
    Petter_xD;569118 wrote:
    Jag och ett gäng till tänkte också sticka ner nov-mars typ. Tänkte bo i Blouberg, på västkusten nordväst om kapstaden. Kite/vågsurfa är det som gäller. Finns massa spots, överallt. Big bay, little bay ligger tex nära och bra, sen kan man ju dra till langeban för plattvatten, och massa andra ställen för bra vågsurfing. Förmodligen så är vi två grabbar nov-jan sen kommer brudarna i jan, så vi har antagligen ett ledigt rum om ni är intresserade. Vi är snälla och glada 🙂 Vi är påväg att hyra ett hus nu, kostar från 5000-7500 per månad, och delas då lika per person.

Hmm, min plan är att dra en sväng till kenya i december och sen hänga runt kapstaden/blouberg/langebaan från mitten av januari till slutet av mars. Så skulle det finnas en städskrubb över även efter att brudarna dykt upp så är jag intresserad. Även jag är snäll och glad, grymt social och väldig ödmjuk 😉

Börjar närma sig avresa för er, gött!
    /Frank

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Tips till sydafrika?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.