Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tips vid köp av surfbuss

• Tips vid köp av surfbuss

Publicerad av anonym-anvandare på 5 september, 2002 vid 07:48

Jag är sugen på att införskaffa en surfbuss med campinginredning (2 sovplatser, kyl, spis) men vet inte riktigt vad man ska ha.

VW bussarna finns i olika typer/årmodeller har jag förstått. Vilken årmodell är den “nya” (typ4?) karossen? Var kan man hitta annonser?

VW transporter finns ju i två olika längder också. Behövs den förlängda bussen för att kunna lägga in brädorna (största brädan 266cm) eller klarar jag mig med en normallång?

Vad finns det för alternativ till VW? Mercedes Vito är väl förmodligen för dyr?

Tacksam för alla tips!
    mvh
    /peter

getwet svarade 22 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • endy

Medlem
    5 september, 2002 vid 07:59

Den nya modellen kom 92 (91b?) och räcker fint till brädor
    som inte är över 280 om du skall ha dem inne i bilen.
    Denna modellen börjar komma ned i pris nu och man kan finna
    ex från 29k ->, kolla efter lastbilsreg om du köper en diesel
    annars blir det dyrt med skatten ca 7500.-
    Kyl, spis är väl inget som finns standard i de flesta bussar
    men allt går ju att ordna.
    Ska du köpa för runt 30-50k kolla svensk marknad, t.ex blocket, bytbil etc..
    Annars gäller mobilde.de i tyskland, finns massvis med bilar.
    Det var väl nått…

• pher

Medlem
    5 september, 2002 vid 18:52

Funderar också i samma banor..
    Några alternativ—
    Toyota Hiace – kanske bättre kvalite, men står nog inte emot rost lika bra som en T4:a så det jämnar ut sig. Hiace ligger lite väl högt i andrahandsvärde tycker jag också.

Renault Trafic

Ståhöjd med mellantak, samt mer lastutrymme..
    Citroen Jumper
    Fiat Ducato (tjänsgör i grymt många husbilar, borde vara rätt bra kvalite tycker man, även om fiat inte klingar bra i mitt öra, men det är fördommar bara…)
    Renault Master

Ja det är svårt att veta vilken man ska välja, men om T4:ans utrymme räcker så är den nog att rekommendera. Viton är säkert ok också.. Inte så dyr som man kan tro. Men finns juh fler Vw:s…

Exempelvis har jag hittat hur många Vw sidor på nätet som helst om deras bussar, medans man knappt kan hitta en enda om Hiace.. Vilket gör att de nog är roligare att köpa en VW- då de finns fler som “gjort” saker med dem.

Söker du färdiginredd T4 så ska du försöka hitta en “coach”, eller westfalias, eller Reimos tror jag de hette (kan ha fel här) men grymt dyra.. Popup tak är också något att ha på önskelistan.

Mvh

• getwet

Medlem
    5 september, 2002 vid 19:18

En Ford Transit är ingen dum ide, får man loss för en billig penning idag och de senaste modellerna är riktigt bra både på utrymme och kvalite.
    Modellen finns både i lång, hög, diesel samt en heavy duty. Betydligt större utrymmen än vw och faktiskt som skåpbil även mer genomtänkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tips vid köp av surfbuss

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.