Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Tips/insändare till Nyhetskanalen.se: Något är ruttet i maktens korridorer i Halland
-
Tips/insändare till Nyhetskanalen.se: Något är ruttet i maktens korridorer i Halland
lostboard svarade 15 år, 1 månad sedan 25 Medlemmar · 36 Svar
-
Kjello
Gäst30 september, 2009 vid 13:52Jättebra,
fåglar lär sej att kite är inget hot,
jag tror dom redan fattar det.Sorry lite spånigt.
-
Bra skrivet!
Jag skulle även ta upp den tid som kite har utövats i området och hur dess antal långsamt ökat och peka på fåglars förmåga att vänja sig.Sedan har jag en hel del kommentarer på texten (brukar korrläsa en hel del) men är för lat för att skriva ner dem, men om du vill kan du väl ringa mig så kan vi diskutera ordval och meningsbyggnad och sånt roligt.
-
Kjello
Gäst30 september, 2009 vid 14:57Jag liten, rövade bort en måsunge, födde upp den med löjor mm, den lärde sej väldigt snabbt att jag va en vän, kom tillbaks till sjötomten varge år, och födde upp flera som bott på berget utanför mitt båthus, t,o,m, även nu och varge sommar.
fåglar lär sej snabbt, om vad som är hot eller inte.
Väldigt liten hjärna, no problem, dom behöver inte lära sej stava, räkna, historia, och flera språk mm.
Även släkten till måsen fattar att inte attackera mej, även nu 45 år senare.
Bara faktum, som inte ornitologerna tänker på. -
Ingen som känner nån fågelskådare eller liknande som kan ha våra åsikter om att det inte finns något som säger att vi skadar fåglarnas bestånd.
-
Kjello
Gäst30 september, 2009 vid 16:11Jag har sett en träand som jägare tydligen får använda för att locka dit änder med.
Men tänk, det kommer en andflock förbiflygande, dom ser den ensamma anden, försöker få den med i flocken, den reagerar inte, dom är snälla, vill hjälpa den stackars ensamma och flyger närmare.
Fälla, pang, massmord.
Vad tycker ornitologerna om det.
Inte OK, tyckerl jag.
Lite offtopic. -
Kan man inte hänvisa till kiteförbudet på skanör/falsterbo. Fågelantalet fortsätter väl att dala trots förbud sedan flera år. Bra skrivet nicco
-
debkåusf;579809 wrote:Kan man inte hänvisa till kiteförbudet på skanör/falsterbo. Fågelantalet fortsätter väl att dala trots förbud sedan flera år. Bra skrivet nicco
Ta en titt på mailet som du fick förra veckan som var ämnat för ulla
-
Hej. Bra inlägg. Är de bara i halland dom vill förbjuda, eller hur gör dom i övriga sverige? Är de bara här fåglarna blir “rädda”?
-
Mri;579731 wrote:Bra skrivet!
Jag skulle även ta upp den tid som kite har utövats i området och hur dess antal långsamt ökat och peka på fåglars förmåga att vänja sig.Sedan har jag en hel del kommentarer på texten (brukar korrläsa en hel del) men är för lat för att skriva ner dem, men om du vill kan du väl ringa mig så kan vi diskutera ordval och meningsbyggnad och sånt roligt.
Tackar, mycket är ju din förtjänst från början:-).
Kan jag maila över den “färdiga” grundtexten till dig för korr? Då är det ju dessutom lättare att föreslå andra ordval mm.Har tagit del av all den konstruktiva kritik som inkommit och kommer särskilt att koncentrera mig på att:
– Korta ner
– Ta bort allt som kan uppfattas som personangrepp
– Förtydliga huvudbudskapet (även om meningen ffa är att väcka debatt)
– Korrektur (så klart)
– Ytterligare ev ref. att hänvisa tillStooort tack till ALLA som orkat läsa och tycka till:-)! Aloha!
-
debkåusf;579809 wrote:Kan man inte hänvisa till kiteförbudet på skanör/falsterbo. Fågelantalet fortsätter väl att dala trots förbud sedan flera år. Bra skrivet nicco
Klart intressant och användbart!
Var finns den källan? -
Kolla med flygplatserna oxå då de har det stora problem med fåglar som vänjer sig.
-
Haze;579837 wrote:Kolla med flygplatserna oxå då de har det stora problem med fåglar som vänjer sig.
Tack!
Vore säkert av värde, MEN det gäller ju att inte dröja för länge med en insändare som svarar på ett sådant nyhetsinslag!
Har du någon direkt referens?OBS! Grundmaterialet är tänkt att anpassas till olika medier, primära målgrupper o s v vad gäller både omfattning och innehåll.
-
above_the_law;579833 wrote:Tackar, mycket är ju din förtjänst från början:-).
Kan jag maila över den “färdiga” grundtexten till dig för korr? Då är det ju dessutom lättare att föreslå andra ordval mm.Självklart! Skriv så långt du kommer så kan vi bolla lite sedan.
Och det här kanske skulle fungera som referens ang fåglar och flygplan:
http://www.avifauna.se/index.asp?lev=669&typ=1 -
trodde lars-åke hade trillar av pinnen, han var sjukt gammal för 7 år sen när han började lipa
Logga in för att svara.