Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Titthålsoperation på brädan????

  • Titthålsoperation på brädan????

    Publicerad av drakglenn på 2 september, 2004 vid 10:41

    Någon som testat? wink.gif

    Brädan har med tiden fått diverse stryk men nådda stöten fick den härom dagen då ett hårt slag gav en 20 cm lång spricka på sidan strax under främre padsen, hela området runt främre padsen blev därefter mjuk

    jag har torkat ut brädan samt lagat den yttre skadan/sprickan, att riva upp hela skadan är inget alternativ då skadans område är för stort (ca 30*30cm),

    Problemet är att den fortfarande är mjuk, därför undrar jag nu om någon testat titthålskeogi på brädan? wink.gif

    Min tanke var att spruta in Epoxy i brädan med hjälp av en stor spruta med stålkanyl, tanken är att förborra små hål igenom pad & bräda och spruta in Epoxen

    Vad bör man spruta in som inte smälter skumplasten??

    Är det någon som testat??? smirk.gif

    //Glenn

    xavier svarade 20 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • the_novice

    Medlem
    2 september, 2004 vid 11:09

    Om man sprutar in epoxy så kan det nog gå åt en hel del på en större skada och brädan blir väldigt tung. Det finns istället skum (2-komponenter) som man blandar till själv men jag lyckades inte ngt vidare med det, det hann liksom expandera innan jag fick in det i brädan och det blev inte särskilt hårt heller. Fogskum finns väl på spray flaska och borde kanske funka men bör nog testas på frigolit först.

  • matsb

    Medlem
    2 september, 2004 vid 11:32

    Svar till:


    Min tanke var att spruta in Epoxy i brädan med hjälp av en stor spruta med stålkanyl, tanken är att förborra små hål igenom pad & bräda och spruta in Epoxen

    Vad bör man spruta in som inte smälter skumplasten??

    Är det någon som testat???

    [/ QUOTE ]

    Byggde en bräda i Styrofoam och epoxi och några meter med kolfiber… smile.gif

    Efter nåt magplask och att man gjorde misstaget att skrapa bort lite väl mycket plast när brädan byggdes så började de att delaminera… confused.gif crazy.gif

    Lösning: borrade en j*vla massa hål och spruta in epoxi med plast kanyler som finns att köpa för en slant på apoteket.

    Funkade men skulle nog inte välj att göra så idag på exvis platser som under stroppar. Skulle nog skära ut ett ca 15 cm långt snitt och ca 1 cm brett sen ta bort lite skum => i med väv => plast (epoxi) och vinkla brädan så att det flyter neråt och fyller ut tomrummet ( tänk på att det kan bli en häftig värme utveckling om du blandar “lite” galet….shocked.gif )

    Ps har som sagt inte gjort på detta sätt….smirk.gif

    mats

  • drakglenn

    Medlem
    2 september, 2004 vid 11:58

    Tack för tipsen

    Det fungerade säger du, hmm, jag kommer nog prova iaf. då jag slipper synlig åverkan.

    Har en tanke på att spruta in expanderande fogskum men vågar inte då jag misstänker att brädan kommer expandera sönder…

    Undra vad man ska ska spruta in smirk.gif?

    //Glenn

  • canoya

    Medlem
    2 september, 2004 vid 12:19

    Polyuretanlim kan kanske funka?

  • lars_k

    Medlem
    2 september, 2004 vid 12:33

    Man kanske kan spruta in en gojsig blandning av epoxi och microballonger? Inget jag själv har testat dock…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2004 vid 13:56

    Halloj,
    Eller så kan man göra som proffsen när de lagar mjuka hälar. Fräs bort hela mjuka/delaminerade området ca 3 cm djupt. Det vill säga både laminat, sandwich och skum en bit under. Om skummer är skadat än djupare eller åt sidan – fräs där med. Allt ska bort som inte är helt. Har du inte tillgång till överhandsfräs kan du använda vinkel kap eller borrmaskin med ny tunn borr. Väl nere i skummet kan du slipa med rasp eller grovt papper – vikigt att få kanter och botten på hålet jämnt – se nedan.

    Sedan tar du en bit nytt skum. Gärna med högre densitet än det gamla skummet. Den gamla kärnan är sannolikt mellan 15 och 30 kg per kubikmeter, du kan gå upp till 45-50. Du kan även andvända styrofoam (blå eller råsa beroende på fabrikat) som har högre strukturell styrka. Polyuretanskum funkar också, bara det inte är för mjukt. Försök forma det nya skummet så att det passar så perfekt i det frästa hålet som möjligt, dvs undersida och kanter ska passa utan mellanrum. Detta underlättas om du fräst hålet så jämt som möjligt, undersidan så plan som möjligt. Det nya skummet kan däremot sticka upp en bit vilket underlättar att tejpa ner det i hålet.

    Sedan blandar du epoxy med mikrobalonger. Du ska blanda så att smeten fortfarande är lite rinnig, typ välling, inte tjock som spackel. Speta ut i botten och kanter. Tryck i skummet och sätt press med teape eller remmar runt brädan. Du ska ha så pass mycket att det pressas upp epoxy mellan nya skummet och brädan. Om du inte orkar pressa ner den nya biten har du blandat för mycket mikroballonger. Ta upp innan den härdat och blanda lite mer lättflytande. Smart att teapa runt det frästa hålet så du slipper en massa smet på brädan. Låt härda. Sedan shapar du ner biten och lägger nytt laminat på. Innan du lägger på nya laminatet ska självklart halkskydd slipas bort och gamla däckslaminatert där du ska laminera ruggas upp/slipas med grovt papper. Använd gärna s-glass och kol. Lägg bitarna i kors och gör dem så pass stora att de går ut en bra bit på brädan. Olika lager ska gå ut olika mycket. Hur många du behöver beror på väv. Dålig 150gr e-glas kräver fler lager, kanske upp till tio under hälen där det ska vara som mest, åtminstone 6,7 lager (vågbräda). 200grams S-glas toppat med kol räcker med 4-5. Har du mjukare skum – på med ett extra lagar. Har du vaccumpump ska du inte tveka at använda den. Då behöver du peal-ply (rivduk), breather, andningsplast och vaccumbagplast samt tätningsmassa. Om du inte har pump ser du till att laminaten först är helt mättade – därefter – drar du bort med gummispackel och lägger på en peal-ply (rivduk) som sitter kvar tills härdat.

    Sedan slipar du in vävkanterna (försiktig så att du inte slipar ner i gamla däckslaminatet) mot gamla däcket. Målar ett lager med epoxi och lite lite mikroballonger. Finslipar, lackar, limmar på pads, lägger på deck-dust där du slippat bort gamla halkskyddet. Sedan har du en bräda som håller bättre än en ny men som är ett par hekto tyngre.

    Diverse hemmek kan spara dig en massa arbete på kort sikt, men om du har en favobräda som du vill ska hålla ett tag finns inga genvägar.

    Lycka till!

    Jesper B

  • mag

    Medlem
    2 september, 2004 vid 13:58

    Jag lagade en gammal Strapper vågbräda med Polyuretanlim, den orange flaskan med grön kork har jag för mig. Finns i alla byggvaruhus i 3-4 dl förpackning. Den expanderar lite lagom och blir inte för varm. Men jag borrade mindre än 10mm hål så att det inte skulle bli för mycket lim. Sedan la jag 2 lager S-glas med epoxy över hela det skadade området. Det blev stenhårt och höll ok.

    Ska du lägga i epoxy så måste du ha microballonger annars har du vips lagt i ett halvkilo stenhård plast.

    Annars är ett alternativ att fräsa/skära bort allt och lite till runt skadan, lägga dit nytt hårt skum och laminera
    över o under.
    /Magnus

  • anders_hoffman

    Medlem
    2 september, 2004 vid 14:51

    Ja du ska nog passa dig för att spruta in enbart epoxi. Du kan då få en sk. exoterm (som någon här på konfen lärde mig att det heter) reaktion. Vilket betyder att det helt enkelt blir så varmt att det smälter skummet, använd därför rikligt med microballonger om du ska använda epoxi endå.

    Ett alternativ är ju annars CLS-Uffe..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2004 vid 18:26

    vafan drakis du brukar ju ha stenkoll på allt sånt här!? grin.gif smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2004 vid 19:37

    Svar till:


    vafan drakis du brukar ju ha stenkoll på allt sånt här!? grin.gif smirk.gif

    [/ QUOTE ]

    grin.gif grin.gif grin.gif

    WOW, vilka svar, japp som Jesper, Mag & kompani säger (och jag egentligen vet) finns det nog ingen genväg på favobrädan, som tur är det inte den brädan, där av “halv fusk test reparationen”

    Att det är en gul F2 bräda med plastskal gör det inte direkt lätteare att få den nygg efteråt

    //Glenn

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 september, 2004 vid 21:37

    Jag har gjort försök. Utrustade mig på jobbet med allehanda kanyler och sprutor. Använde Westsystems epoxy som är rätt lättflytande, fungerar bra att spruta genom rosa kanyl (för den som känner till såna).

    Tyvärr var inte idén så bra som jag hade hoppats. Det är svårt att sticka igenom skalet och hamna på rätt djup. Sedan är det mkt trögt att spruta med så högt tryck att det fyller ut skiktet mellan skum och skal. Kapillärkraften tycks inte funka nåt vidare i detta fall. Sedan har man ingen aning om hur god utfyllnad man fått för man kan ju inte se genom skalet.

    När jag fräste bort skalet efter mitt misslyckade försök så hade inte epoxyn spridit sig alls från instickshålen, antagligen på grund av trycket, den luft som finns där du vill ha epoxyn kan inte ta vägen nånstans.

    om du lyckas, hör av dig

  • supasonic

    Medlem
    2 september, 2004 vid 21:38

    Å de va jag som skrev förra inlägget

  • matsb

    Medlem
    2 september, 2004 vid 22:53

    Svar till:


    Sedan är det mkt trögt att spruta med så högt tryck att det fyller ut skiktet mellan skum och skal. Kapillärkraften tycks inte funka nåt vidare i detta fall. Sedan har man ingen aning om hur god utfyllnad man fått för man kan ju inte se genom skalet.

    [/ QUOTE ]

    Japp nu kom jag ihåg varför inte detta är någon lysande idé men som sagt var allt kan ju göras på en väldans massa olika vis…medans grundtanken är i stort sett den samma…. smirk.gif

    mats

  • s

    Medlem
    3 september, 2004 vid 08:51

    Tjenare Glenn

    Jag har en överhandsfräs du kan låna. Men egna frässtål får du köpa själv – jag riskerar inte mina fina snickeristål på din gamla F2…

    Passa på att ta bort all ASA plast runt brädan! Skrapa av skiten med kniv. Laga i/fyll i med plast där det behövs (då jag tvivlar på att plasten är genomvett överallt under ASA skalet). Lacka sedan hela brädan med billack, så tunt du kan. Det ska bara bli en förseging. Lägg bara på halkskydd där du behöver det. Sedan visar du den för SpeedJanne! Han kommer bli avundsjuk för att du customiserat ditt Thommenspett och lättat det med 1kg!

    /Staffan

  • xavier

    Medlem
    3 september, 2004 vid 09:28

    Jag har lagat brädan med “titthålstekniken” vid flera tillfällen. Jag har bara använt det på områden som inte utfätts för tryck men som delaminerat (nosen, sidan av brädan framför masten), oftast pga. kastfall wink.gif För områden nära masten och padsen så skulle jag nog oxo rekommendera att fräsa ur och göra det ordentligt eftersom risken finns att man krossat styrofoamen och då det blir bara sämre med tiden om man inte byter ut den.

    “titthålstekniken” annars:
    1.
    Det viktigaste är att ha en stor och lång kanyl för att få epoxin långt in. Jag använder 2mm stålkanyl (grön) som är ca 10 cm lång. Mindre diameter gör att det blir mycket trögt att få igenom epoxin, speciellt när det gått 10 min.
    2.
    Jag brukar borra små 2mm hål med 10 cm mellanrum så att man kan stoppa in kanylen i ett hål och se hur epoxin rinner ut genom nästa hål. Det går att trycka kanylen genom glas/kol istället för att borra, men risken är man trycker för långt och går igenom divinycellen, in i styrofoamen och tom ut genom undersidan vlket inte är att rekommendera wink.gif
    3.
    Blanda epoxi och fyll en spruta (10 ml brukar räcka mer än väl till 20×20 cm)
    4.
    För in hela kanylen i hålet och vinkla det så att du tar dig in genom utrymmet mellan glaset och divinycellen.
    5. Börja trycka ut epoxi samtidigt som du sakta för sprutan bakåt. Se till att hålla ihop kanylen och sprutan med ena handen annars finns risken att kanylen och sprutan separerar coh då kommer du att spruta epoxi både här och där (tom i ögat! Kan kanske rekomendera glasögon av egen erfarenhet)
    6. Gör om samma procedur med alla hålen
    7. Avsluta med att trycka lite lätt på det behandlade området så att man trycker ner den eventuella utbuktningen som skapats då man sprutat in epoxin under tryck

    Bör kanske påpeka vikten av bra maskering för att slippa allt kladd av rinnande epoxi, samt vikten av bra ventilation så att ni får ett långt och bra liv som surfare.

    /Laga på!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Titthålsoperation på brädan????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.