Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Titthålsoperation på brädan????
-
Hej
I vintras lagade jag en bräda som hade delaminerat under en fotstropp och framför mastfoten. Jag stod också inför valet om jag skulle försöka spruta in epoxy genom små hål och försöka få den att fästa i befintlig glasfiberarmering eller göra ett större ingrepp.
Jag köpte en billig vinkelslip och ”fräste” bort lamineringen runt det skade områdena, var även tvungen att ta bort rätt mycket skum då detta var skadat (mjukt). Sen var det bara att laminera in ny glasfiber. Jag har för mig att jag nöjde mig med fem lager glasfiber (kommer inte ihåg vikten på den). Tänk på att skydda omkringliggande områden med tejp och tidningspapper. Epoxy har en tendens att rinna och det är ett helvete att få snyggt när det väl torkat. ”Sega till” epoxyblandningen m.h.a microballonger/divinycell så rinner det inte så mycket.
Jag gjorde ett försök med att täcka reparationen med sprayfärg i originalfärg, men det såg inget vidare ut så jag målade om hela brädan med två-komponents båtlack och la på nytt halkskydd. Det blev riktigt bra.
Ser man på det så här i efterhand vet jag inte om det var värt att reparera brädan. Det gick på närmare tusen spänn och för två, tre tusen till får man ju en fin begagnad bräda…
/Jonas G
-
Jahaja, jag vågade aldrig gå loss med 2mm punktionskanylen, men visst fan e den fin. Vass som ett spjut, skär sig genom allt. Hur får du plats med den under skalet utan att bara mosa skummet inunder??
.s
-
visst misshandlar man skummet lite när man rotar runt. Men man brhöver inte föra kanylen fram och tillbaka i sidled som en galning, för då blir resultatet som att skära i
frigolit med en slö brödkniv, man bara “äter” frigolit utan att göra nytta.man för kanylen hela vägen in mot nästa hål och drar sakta ut den samtidigt som man fyller på med epoxi. Fördelen med att kanylen är så vass är att man skär upp en kanal med kanylen och trycker undan skummet. när nålen tas bort misstänker jag att skummet återtar sin gamla form och fyller igen hålet samtidigt som epoxin limmar igen “såret”.
Enda nackdelen som jag ser det (och därför rekommenderar jag inte det för områden som utfätts för mycket tryck) är att om skummet är krossat sedan tidigare så fylls tomrummet med epoxi, epoxin ligger sedan som en hård kaka inne i skummet med ett antal vassa utlöpare som skär upp skummet om man tex lägger det under padsen och sedan står och hoppar på lagningen.
Som sagt det är upp till var och en att fundera om man vill/vågar göra det själv. Annars finns det duktiga killar som gärna lagar brädan åt en, men då kostar det oxo pengar.
/P
-
FAAAASEN OXÅ!
Tanken slog mig att testa hur hårt fogskumm blir när det stelnar, (ev testa att spruta in det
istället för epoxy)Lyckades med bedriften att tappa sprayburken…rakt på en stål kant till trappan i garaget – flaskan briserade som en bomb och blåste ut skumm i hela mitt fina Garage…..
Söndagen gick åt till att sanera, låt mig säga att det där limmet sitter rätt bra
Svar till:
Polyuretanlim kan kanske funka?
[/ QUOTE ]
Vad är det ???
Staffan , tack för erbjudandet
//Glenn
-
Hoppas att allt gick bra med dig! Olyckor händer vissa av ren otur andra kunde man ha förutsett.
Detta påminner mig om en grannes son för 10 år sedan. Han skulle göra egna bomber eftersom han hade så mycket tid över när han skolkade från skolan. Han hittade något recept på krut som han blandade ihop och packade ner i en tom cola-burk. Burken tejpade han igen med eltejp så att effekten skulle bli större. Han glömde dock att lämna hål för stubinen så han tänkte nog för sig själv “Jag har en plan!”. “Smart som en tjockskalle” var han! Fram med spik och hammare;
“slår jag tillräckligt hårt går jag genom eltejpen och burken och så är det bara att trycka in stubinen…”
visst f*n slog han tillräckligt hårt, tryckökningen som blev resultatet av slaget antände krutet (som förmodligen var ganska instabilt från början) och han flög tvärs över garaget och blåste ut fönsterutorna på samma gång.
Behöver kanske inte nämna att ambulansen var snabbt på plats. De konstaterade att han hade alla “fingrar och tår” i behåll men kunde se fram emot ett halvår med “partiell solbränna”; halva ansiktet, ena armen och båda händerna hade fått både splitter och brännskador.
/P
Logga in för att svara.