Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tjejnybörjare, frågor!

• smellslikeroses

Medlem
    28 april, 2011 vid 19:01

Men ni tycker inte det är dumt att köpa grejerna innan man gått kursen? Känner mig dock ganska insatt nu angående vindar och kitetyper, så det kanske är smart att köpa nu innan säsongen kommit igång på riktigt? Kursen är ju inte fören om drygt 3 veckor så priserna kanske stiger onödigt mycket om man väntar?

• lima-ko

Medlem
    28 april, 2011 vid 19:19

Finns väl både för- och nackdelar med att köpa utrustning innan kursen. Vilka ska du gå kurs med?

Visst är det bra att köpa samma kite som man haft på kursen men ärligt talat är det inte så stor skillnad på olika märkens säkerhetssystem och liknande om du går på nyare kites, 2007 och framåt typ.
    Skulle du köra på de Ozone i annonsen eller något annat märke och inte känner dig säker på dess säkerhetssystem eller liknande när du ska ut första gången efter kursen är det bara att fråga någon som har samma märke eller ser hal ut så kan de garanterat visa dig de grundläggande funktionerna, det hade jag åtminstone gjort med nöje.

Många som håller kurser har också en del begagnade drakar som de säljer av eftersom så hör med de som du går kurs med. Jämför dock med köp & sälj här på Surfzone, det är många som tar hutlösa priser för begagnade drakar. För kompletta drakar från säg 2008 och framåt i storlekarna du kollar på borde priserna ligga mellan 4-7k beroende på skick, märke/modell och årgång.

Priset på begagnade kites kommer inte att stiga men risken är ju å andra sidan att de säljs. Så vet du med dig att du vill satsa på kite ser jag inte varför du inte kan köpa drake/drakar innan du går kurs.

• smellslikeroses

Medlem
    28 april, 2011 vid 19:52

Jag ska gå med Fahlénsurfs kurser, kite.nu!
    Får se hur jag gör med köpet, adderar man ihop några av de begagnade saker jag tittat på slutar priset runt 10 000 kr, och eftersom man kan få ett nytt paketkit för samma pris verkar det lite onödigt! Men det klart, kanske får man bättre grejer om man köper begagnat… och sen kan man ju alltid pruta! 😉

• lima-ko

Medlem
    28 april, 2011 vid 20:11

Ok, då kommer ni köra Naish, förmodligen Bolt, kanske Charger. Riktigt bra prylar, bra och enkelt säkerhetssystem och bra kvalité. Det är dock inget unikt för Naish utan de flesta lite kändare märkena på marknaden idag har ovan nämnda egenskaper.

Vad är det för paket du har kikat på för 10k och vad ingår?

Har du råd att köpa nytt är det självklart att föredra, då får du nytt fräscht som aldrig har kraschats. Däremot kommer du i början att krascha draken en del och gör du det stenhårt mot vattnet eller än värre stranden kan draken ta rätt mycket stryk.
    Därför tycker jag det är ett bra alternativ att köpa begagnade drakar av en duktig åkare, för då har de kraschats väldigt lite eller aldrig. Många byter drakar varje år för att ha de senaste årets modell och det är sådana säljare du ska försöka finna.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tjejnybörjare, frågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.