Taggad: 

• Tjutande fena

Publicerad av anonym-anvandare på 3 april, 2003 vid 09:55

Hej
    Jag har en bräda med tuttle-box. Fenan börjar av någon anledning att vibrera när jag planar. Hur får jag bort detta ljud?
    Jag har försökt att göra fenboxen trängre genom att använda glasfiberspackel. Jag har noterat att fenan inte har riktigt jämna sidor utan det finns en övergång mellan två olika material. Bakdelen består alltså av ett annat material än framdelen(framdelen kolfiber, bakdelen blått material).
    Jag är tacksam för alla tips.
    /Henrik

swe-1 svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2003 vid 11:05

Vad är det för en fena?

• getwet

Medlem
    3 april, 2003 vid 12:03

Har själv haft en fena (70cm på formula) som tjöt så mycket så det gjorde ont i öronen. Försökte med i princip allt för att få tyst på den…..men omöjligt. Slutade med att den började krackelera och till slut delaminera pga av vibrationerna.
    Det verkar som en del fenor tjuter vad man än gör, och en del är tysta trots samma fabrikat/typ/storlek. Kan kanske vara så att en del är “misslyckade” i produktion och inte riktigt klarar påfrestningarna och börjar vibrera. Kan även vara glapp i boxen som skapar vibbs men tydligen inte alltid eftersom min satt benhårt efter justeringar.
    Det du kanske ska göra är att skaffa en annan fena, att det tjuter beror på vibrationer som både påverkar prestanda men även hållbarheten både i fena och box.

• boman

Medlem
    3 april, 2003 vid 12:42

Putsa den bakre kanten på fenan med ett sandpaper, ett par lätta drag på den vassa kanten.
    Det brukar hjälpa.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2003 vid 18:47

Japp! Så gör en erfaren seglare!
    Mvh S111111

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2003 vid 18:57

För minst motstånd genom vattnet skall det bara vara som en knivsegg just där vattenytan skärs igenom. Resten skall sluta med en rak kant, fick jag lära mig när jag seglade jolle angående finlir på rodret. Det handlar om att få vattnet att släppa rodret på bästa sätt tror jag. Man får däremot inte överdriva eller gå för högt upp för då får man ner luft och greppet släpper, motsvarar spinnout …

• swe-1

Medlem
    8 april, 2003 vid 09:04

Just som Boman säger, en förtydling bara, använd slipkloss eller en fin fil så att bakkanten inte blir rund, det är det som tjuter. Den skall vara platt.

//JIMMY

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.