Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Top dollar för en Takoon 2006 nova bar
-
Top dollar för en Takoon 2006 nova bar
Publicerad av i96dansa på 25 februari, 2011 vid 11:33Hej,
Jag betalar top dollar för en gammal Takoon Nova bar 2006.
Linor är helt ointressant. Det är själva baren jag vill åt.
Bilder på baren finns här:
http://www.ikiteboarding.com/kiteboarding/news/48/takoon-nova-tune-system.aspxStört jag vet men jag tycker att den är den skönaste baren ever.
Någon som har sett en sån de senaste åren? Alla tips är välkomna.
i96dansa svarade 13 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Det är väl en 2007:a?
2006 fanns inte den där justerbara stoppen. Jag körde på en Nova 12:a 2006 för några år sedan och den bommen såg inte ut sådär. Däremot testade jag en Nova2 (-07) som hade den där bommen.
-
Vet en som har en extra, har mailat länken hit till henne. Från en Nova2 2007 då men ser ut sådär, typ.
-
Jag har en över! Använder bara den som är 47cm så har alltså en som är 55cm över. Kan det vara nåt?
-
Tenah;647843 wrote:Jag har en över! Använder bara den som är 47cm så har alltså en som är 55cm över. Kan det vara nåt?
Dvs en från 2007, det är det jag har över. Men det verkar ju vara samma:-)
-
Jag kom över en Takoon bar som enligt försäljaren ska vara en Nova 2006 men jag kan inte se vart jag ska fästa leashen. Någon som kanske kan hjälpa till? Det går en ”slang” genom bommen och en under som möts vid trimtrissan.
tack -
Det finns lite olika varianter på vart du sätter leachen i vanlig ordning. Takoon Nova 2006 sades ju vara så säker att man inte behövde leach för annat än urkrokat eller nåt sånt. Det finns ingen riktigt bra punkt för leachen iaf:
Alt 1. Suicide, dvs i chickenloopen. Inte så jäkla suicide nu för tiden, men man säger ju så ändå. Det kanske finns nån stabil ögla eller liknande, annars sätter du den på linan bara. Enda bra lösningen för unhooked vad jag vet.
Alt 2. I oh-shit-handlen, dvs på ytterlina. Det finns väl inte heller på Nova -06, så det kräver modd. Två metallringar av samma diameter ger en löplina som funkar som leach. Ingen jättebra variant, men den fungerar.
Alt 3. I centerlina för flag-out. Ta samma ringar som i alt 2 och gör en löpande lina på ena depower/centerlinan. Fäst leachen där. Då flaggar kiten ut fullständigt om du släpper den i leachen. Säkraste alternativet, men lite meckigt om man roterar.
Alt 4. Mini-5th. Sätt en kort lina, gärna med elastisk kärna, från båda centerlinorna/fästet för centerlinorna och ner genom bomhålet. Sätt en kula på den linan så att den håller sig lagom lång och precis sträckt. Leachen fäster du sedan nedanför kulan. Fungerar i princip som en suicide men med fördelen att du får lite ytterligare depower, plus att den hanterar chickenloop- eller depowerlina-brott. Smidig lösning, och den känns ”tillräckligt säker” i kombo med oh-shit/flagout på mittenlinorna. Lös ut på mini-5th, hala in och ta tag i flag-out-bollen/ringen för full flagout.
Nova 2006 är i ärlighetens namn ingen bra bom. Så jag skulle satsa på att bygga om depowersystemet så att du inte har den där linan som löper under bommen.
-
Tack för sjukt bra svar!
Blir nog att prova någon form av mini 5th.
Har du någon fin ide om modd för depowern? -
Hej, du kan inte tänka dig att sälja din 47a? Top dollar som sagt.
Spelar ingen roll vad det är för depower etc. Det är bommen jag vill ha. Gärna 47an. -
Having owned one of these I can officially declare you a weirdo.
-
Jag vill ge den en chans och nu när jg har en takoonkite kännas det som tt jag behöver den.
Vad är det du föll för med den här bommen? -
Hör av dig om du vill bli av med den. Det är bara känslan jag gillar.
Logga in för att svara.