Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Torhamn
-
Torhamn
Publicerad av dalton på 13 september, 2006 vid 09:40Tänkte prova Torhamn på fredag, någon som ska dit. har aldrig åkt där.
pogdi svarade 18 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Dalton wrote:Tänkte prova Torhamn på fredag, någon som ska dit. har aldrig åkt där.
Blir det ingen vind på öland kankse jag kan göra dig sällskap i Torhamn.// Anders
-
SamHansson wrote:stoppa pressarna, vem sa ÖLAND??? jag kommer direkt
Sam det blåser alltid ibland på öland, fråga eklöv! -
Har åkt en hel del i Torhamn och det är förjävla fint i s, sv, v och nv. det är rätt stenigt där man går i, men 20 meter ut är det helt stenfritt och ca 1-1,5 meter djupt. sydost är inte lika fint. Man åker liksom i vikens mynning och precis framför ligger en jävligt stenrik ö där jag loopade kiten av misstag förra hösten. att klara det utan ett benbrott gjorde mig nästan till en believer. Vinden var det dock inget fel på. En kompis körde en liten bit längre bort och där var det en landtunga som gjorde vattnet bakom plattare än en parkeringsplats.
I sv kan man också åka i Gissleviken som ligger precis innan torhamn om man kommer från karlskrona. Nu på hösten är det inga badare där som är i vägen. det är sandbotten i hela viken och endast två stora stenar som ligger rätt nära stranden. ett väldigt bra nybörjarställe.
lite bilder:
http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=2722.0kan skicka vägbeskrivning om ni är intresserade.
Matte -
Oxå sugen på Torhamn, men är det inte förbenat mycket fågelskådare där nu?
-
Matte_c, skicka gärna vägbeskrivning, ska blåsa ostligt i morron
-
det blåser ut från stranden i ostligt, har aldrig provat andra sidan men tror det är mycket sten där
-
Nu får vi ta å samordna oss här 🙂 VI har 2 bud, TOrhamn eller ölands östra sida rakt över från bron sett..
Jag är öppen för båda.E de tplattvatten på ost i torhamn ? där ör nog det lite hetare för min del 🙂
Är trött på choppet på Haga park. -
Väljer ni Torhamn kan ni la lämna en oapport om hur de va o vilken vindriktning osådär?
-
vägbeskrivning. kör e22’an till Jämjö, igenom jämjö om ni kommer från norr och innan om ni kommer från öster. ta sen avfarten mot torhamn och bara fortsätt hela vägen. Efter ca 12 km kommer ni till gissleviken. Det är första gången ni är nära havet. det funkar bra i SV men inga andra riktningar. Fortsätt vägen in mot torhamn. följ samma väg till ni ser en skylt ”torhamns udde”. följ skylten och akta er för betonggrisarna som sitter jävligt tight om man kör en bil bredare än en golf. Fortsätt så långt ut ni kan komma. Ni kommer se en parkeringplats vid väderobservationshuset. Ska ni köra i S SV V eller NV är det bara gå ner i fårhagen och börja rigga vid vattenbrynet. glöm inte att stänga grinden. Ska ni köra i ost får ni ta med er grejerna till fots och följa vägen efter metallbommen som ligger över vägen. Fortsätt knalla tills ni kommer till en cementpir. där är det ganska bra att köra. på andra sidan vattnet ska det där plattvattnet finnas. har aldrig sett det själv. vi snackar inte fotbollsplaner med plattvatten här utan kanske 20-30 meter. osäker på hur botten ser ut där.
Om ni vågar er på att köra offshore kan jag rekommendera att köra vid fårhagen. platt och ganska grunt. inget jag själv testat i och för sig. Imorgon kommer jag nog köra på Hasslö. byigt, svårtillgängligt och lite secret. men kan vara ganska najs. Hör av er om ni är sugna på att hänga på
0703429346
Mattias -
Det blir östra sidan på Öland idag
Tack för besrivningen o tips -
Matte:
Vad var det för vindrikting när vi körde längst ut bakom stenrevet när kalmarsnubbarna var nere o körde?Riktigt fin dag
-
Det blåste sydost den där dan.rätt jämn vind har jag för mig också. samma dag som min wipika dog.
Det blir torhamn tis-ons-tors nu. fin surf kan jag lova.
Mattias -
Kommer vara där ute och åka om en snar framtid 😉 Synes där!
Logga in för att svara.