Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torka segel – Hur gör ni?

• Torka segel – Hur gör ni?

Publicerad av emilh på 27 september, 2004 vid 16:23

Hola
    Vet inte om ämnet varit uppe tidigare men…
    Ja, som frågan lyder. Skulle behöva lite tips om hur man torkar sina segel på bästa vis. Beror ju självklart på hur man bor etc. men skulle vara kul och höra hur ni gör, ni kanske rent av skiter i det? cool.gif

ptcruiser svarade 20 år, 1 månad sedan 24 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • ptcruiser

Medlem
    27 september, 2004 vid 16:29

Seglet måate ligga ner. Inte ställas upp. (Om det är ihoprullat)För annars kan mastfickan bli för mjuk.
    Ibland så brukar jag lägga det över duchstången.

• emilh

Medlem
    27 september, 2004 vid 16:45

Svar till:

Ibland så brukar jag lägga det över duchstången.

[/ QUOTE ]

Då måste du ha rätt litet segel? grin.gif Hur gör man med 6+

• jonasp

Medlem
    27 september, 2004 vid 16:52

Rullar ut i garaget förstås. Kanske på med en värmefläkt men det gör ju marginell skillnad.

• emilh

Medlem
    27 september, 2004 vid 17:03

Svar till:

Rullar ut i garaget förstås. Kanske på med en värmefläkt men det gör ju marginell skillnad.

[/ QUOTE ]

Men lägger du bara seglet på golvet eller vad har du för sorts underlag?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 17:09

Såhär under säsong är det ju nästan ingen mening med att torka seglen, ibland ställer jag dom stående i duschen ihoprullande efter ett surfpass, då torkar dom hyffsat..när säsongen är slut brukar duscha tillsammans med dom o rengöra dom ordentligt o sen rulla ihop dom torra o fina. aldrig råkat ut att textil etc möglat. cool.gif

• diil

Medlem
    27 september, 2004 vid 17:55

Jag gör som han ovanför, ställer dem hoprullade i duschen en dag, oftast i bagen dessutom. Det funkar perfekt för mig i en liten lägenhet. /D

• styret

Medlem
    27 september, 2004 vid 17:59

vadå torka grejerna?
    man blöter ju ändå ner dom varje dag wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 19:08

jag tycker man kan annvända hårtorken och blåsa seglet torrt

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 19:57

Hoppas det där sista va ett skämt laugh.gif, vem fan orkar plocka fram en hårtork o sitta o föna segel efter en dag på havet..eller är det bara jag som är lat här cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 19:58

..jag orkar knappt förflytta mina segel från bil till lägenhet när jag kommer hem..

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 19:58

..jag orkar knappt förflytta mina segel från bil till lägenhet när jag kommer hem..

• tabi

Medlem
    27 september, 2004 vid 20:01

Samma här.. dom får ligga och ruttna i bussen! tongue.gif

• markram

Medlem
    27 september, 2004 vid 20:20

Som nybliven farsa, med ont om tid för lastning/lossning och hade tidigare dåligt med plats för bilbarnstol+ barnvagn, 3segel, 3master +bommar , fenor mm har jag gjort en sak som får seglen att torka sb´nabbare i bilen:
    Jag har köpt två rundstavar, som jag knutit upp i taket på min 745á.
    På dessa lägger jag segel, bommar och master.
    När jag gjort det drar jag i en spännrem som är i ena änden på främre rundstaven, så att prylarna “lutar bakåt” i bilen.
    Sen har jag kopletterat med en torrboll också.
    Har man AC (som kan torka inluften) och hängerseglen, så blir ju bilen en effektiv segeltork.

Från att seglen behövt 10 dagar med korta turer eller 100 mil på 3dagar för att bli torra, så torkar de nu på mindre än halva tiden i bilen.
    Vid ev. krock, befinner sig prylarna ovan för våra huvuden och ställer inte till med så mycket (för dem i bilen, är kanske värre för dem man krockar med..), så länge vi inte voltar.

• safesurfer

Medlem
    27 september, 2004 vid 21:34

Orkar man göra det så har man seglat för lite den dagen! Brukar alldrig sköja varesej bräda eller segel. Endast våtdräkt masfot skor och sele sköljer jag. Det andra ställer jag bara in i förådet. Har det någon betydelse verkligen.

• davo

Medlem
    28 september, 2004 vid 01:15

Vet inte om ni reflekterar över det…men det här var helt klart en helt hysteriskt rolig tråd.
    Haha…!

/David

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torka segel – Hur gör ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.