Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torka segel – Hur gör ni?

• ptcruiser

Medlem
    28 september, 2004 vid 05:14

Svar till:

Svar till:

Ibland så brukar jag lägga det över duchstången.

[/ QUOTE ]

Då måste du ha rätt litet segel? grin.gif Hur gör man med 6+

[/ QUOTE ]

Jag har en stor dusch.
    PS. Lärde mig av en segelmakare att aldrig ställa seglet upp
    Han sa att det var en dödssynd. Vatten lägger sig i mastfickan efter ett antal gånger blir den mjuk sen tappar seglet sin profil.

• styret

Medlem
    28 september, 2004 vid 05:55

Svar till:

Samma här.. dom får ligga och ruttna i bussen! tongue.gif

[/ QUOTE ]

alla kan ju inte låta farsan betala nya segel när dom gamla är rötna… smile.gif wink.gif

• g_l

Medlem
    28 september, 2004 vid 06:35

Ställ det med mastfickan uppåt så rinner vattnet ut i en snygg pöl på golvet. Nemas problemas.

• anders_hoffman

Medlem
    28 september, 2004 vid 06:40

Ett annat knep kan vara att hissa upp dem i flaggstången. Knyt fast falsggstångslinan i “nedhalsöljetten” o sen är det bara att hissa flag..seglet..
    Det torkar fint i vinden!!
    Jag har provat med en 5,4a och redan då knakade det oroväckande i flaggstången. Så man ska nog vara på sin vakt, att dra upp en 12,5 skulle jag inte rekommendera!

• apelbapel

Medlem
    28 september, 2004 vid 07:00

Rör i källaren! Brukar finnas, hänger upp mina över rör som sitter i taket.
    Ännu inga klagomål från grannar.

grin.gif

• lajvarn

Medlem
    28 september, 2004 vid 07:04

jag kanske är överseriös, men jag brukar hänga upp dom ute på altanen. dom brukar va rätt skitiga efter en dag så jag vill inte direkt ta in dom.

• styret

Medlem
    28 september, 2004 vid 07:15

anders hoffman, fladdrar nog sönder rätt bra efter ett par gånger i flaggstången…

• canoya

Medlem
    28 september, 2004 vid 07:23

Brukar rulla ut dem på altangolvet (tak över) om jag inte vet att jag ska ut dan efter. Torkar till nästa eftermiddag. Sen brukar jag inte trycka ner de blöta seglen i hop med de torra i segelbagen utan lägger dem löst på vägen hem från surfet.

• hasse

Medlem
    28 september, 2004 vid 08:11

Har hängt upp ett plaströr i garaget (ca 15 cm i diameter).
    Funkar kanon att hänga upp seglet på och torkar på nolltid.

/// Hasse

• Johan!!

Gäst
    28 september, 2004 vid 09:57

Nej man ska alltid ställa seglet med mastfickan neråt.
    Annars vecklar monofilmen sig och du får en massa småskador vid bomnocken.

Att mastfickan skulle tappa form förstår jag inte riktigt. En mastficka har väl ingen form ändå?

Själv har jag aldrig torkat mina segel inte ens under vintern och jag har inte märkt någon märkbar skillnad förutom att segelbagen kan bli lite ful.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2004 vid 10:47

Det blir inga veck om seglet är ihoprullat. Spelar egentligen ingen roll om mastficka är uppåt eller neråt. Lattorna styvar ju upp oxå.

• mtomas

Medlem
    28 september, 2004 vid 11:12

Så här ser GAASTRA på det

http://www.gaastra.com/sails/rigging-guides/derigging/wave.html

Bild 8 och 9.

• gjansson

Medlem
    28 september, 2004 vid 11:48

Flaggstången verkar intressant finns det i kolfiber laugh.gif cool.gif

• surfen

Medlem
    28 september, 2004 vid 13:13

Det lär ju slita en hel del på monofilmen förmodar jag, men som sagt alla sätt är bra utom dom dåliga wink.gif

• ian

Medlem
    28 september, 2004 vid 13:23

kop bomullstops, finns pa apoteket eller i din lokala sminkbutik. Nar seglet sedan ar torrt sa ar det viktigt att smorja in det med q10enzymer sa att det ser sju ar yngre ut.

Eller sa skakar du det lite nar du riggar ner och rullar ihop det. Hall ut tillrackligt mycket vatten ur seglet for att det inte ska kladda ner hela bilen o sen ser du till att spendera lite tid med nagon/nagot viktigare an ditt segel (jo det finns visst wink.gif )

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torka segel – Hur gör ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.