Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Torkelstorp 14/11, tack för hjälpen, brutet ben
-
Torkelstorp 14/11, tack för hjälpen, brutet ben
Publicerad av gustafsson på 24 november, 2009 vid 08:25Den 14/11 så var jag i Torkelstorp och skadade mig. Tack alla som hjälpte mig upp ur vattnet, ringa ambulans etc.
Skadan var ett komplicerat benbrott i underbenet upp mot knät. Är opererad nu och har precis kommit hem med benet i paket.
Det hade inte varit så roligt om det hade hänt när man kört ensam…
/Henrik Kungsbacka
rydstrom svarade 14 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 36 Svar -
36 Svar
-
Damn! Tur att det gick “bra”… Hur hände det om man får fråga?
-
Skit också:-(!!!
Landade du på en sten eller hur gick det till?
Alltid bra att ta lärdom…
Krya på dig och ladda inför våren då. -
Vad jag har hört Gustavsson så hoppade du i vattnet (med kiten) och fick ett lyft som var lite högre än vad du trodde. I landningen hade du rakt ben och landade på en sten som låg precis under ytan?
När du är pigg och kry igen så ska jag lära dig allt jag kan! Jag bor precis i rågelund så vi har nära mellan varandra!! -
gustafsson;589677 wrote:Den 14/11 så var jag i Torkelstorp och skadade mig. Tack alla som hjälpte mig upp ur vattnet, ringa ambulans etc.
Skadan var ett komplicerat benbrott i underbenet upp mot knät. Är opererad nu och har precis kommit hem med benet i paket.
Det hade inte varit så roligt om det hade hänt när man kört ensam…
/Henrik Kungsbacka
Det var inte du som glömde ett par våtdräktshandskar mitt i allt elände?
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=70371″]Upphittade våthandskar i Torkelstorp 15/11. – http://www.Surfzone.se[/ame%5D -
Hallå, jag hade med mig ett par splitter nya prolimit hanskar (ej fingervantar) – tror de heter “cold water mittens” som saknas. Jag bor som sagt i Kungsbacka – var bor du som har handskarna? Min nya våtdräkt och väst med huva som jag använde för första gången fick ambulansen skära upp… Ingen sjukförsäkring = surt.
Jag önskar att jag hade gjort ett hopp och landat fel, jag är nybörjare så det var att jag fick för mycket kraft i draken när jag skulle starta och lyftes av brädan och flög fram en bit. När jag skulle landa i vattnet så landade jag av någon konstig anledning på rakt ben i lerbotten med kraft nedåt och framåt = knäck. Det var ganska odramatiskt (extra surt att det gick så illa), jag har gjort den flygturen förut och det var inget konstigt. Helst vill jag inte tänka på det, blir bara irriterad. Hade dessutom glömt mina handskar och hade tänkt hämta dem för det var så sjukt kallt om händerna, men det är jobbigt att ta sig in och hämta dem när man är nybörjare så jag struntade i det. Hade inte hänt om jag gjort det…. Men så kan man inte tänka.
Jag får se om jag min kite-karriär är över. Kommer inte kunna gå normalt på 4-6 månader. Ingen belastning på 8-10 veckor. Det var en riktigt taskig skada jag fick. Sprickor som går upp från underbenet upp i leden vid knät. 6-7 bitar lösa. Det blev 17 stygn, plåtplatta och 6 skruvar i benet. Vet inte om jag vågar riskera att det händer igen… Men vi får se.
-
Du har rätt i att det var handskar (inte fingervantar) jag hittade. Ska kolla när jag kommer hem men jag tror inte det var Pro Limit. Har du tagit fel på märke kanske? Vilken färg hade du på dina?
Bor i Vasastan i Gbg annars.
-
gustafsson;589715 wrote:Hallå, jag hade med mig ett par splitter nya prolimit hanskar (ej fingervantar) – tror de heter “cold water mittens” som saknas. Jag bor som sagt i Kungsbacka – var bor du som har handskarna? Min nya våtdräkt och väst med huva som jag använde för första gången fick ambulansen skära upp… Ingen sjukförsäkring = surt.
Jag önskar att jag hade gjort ett hopp och landat fel, jag är nybörjare så det var att jag fick för mycket kraft i draken när jag skulle starta och lyftes av brädan och flög fram en bit. När jag skulle landa i vattnet så landade jag av någon konstig anledning på rakt ben i lerbotten med kraft nedåt och framåt = knäck. Det var ganska odramatiskt (extra surt att det gick så illa), jag har gjort den flygturen förut och det var inget konstigt. Helst vill jag inte tänka på det, blir bara irriterad. Hade dessutom glömt mina handskar och hade tänkt hämta dem för det var så sjukt kallt om händerna, men det är jobbigt att ta sig in och hämta dem när man är nybörjare så jag struntade i det. Hade inte hänt om jag gjort det…. Men så kan man inte tänka.
Jag får se om jag min kite-karriär är över. Kommer inte kunna gå normalt på 4-6 månader. Ingen belastning på 8-10 veckor. Det var en riktigt taskig skada jag fick. Sprickor som går upp från underbenet upp i leden vid knät. 6-7 bitar lösa. Det blev 17 stygn, plåtplatta och 6 skruvar i benet. Vet inte om jag vågar riskera att det händer igen… Men vi får se.
dude stay hardcore.
-
kalle57;589723 wrote:Du har rätt i att det var handskar (inte fingervantar) jag hittade. Ska kolla när jag kommer hem men jag tror inte det var Pro Limit. Har du tagit fel på märke kanske? Vilken färg hade du på dina?
Bor i Vasastan i Gbg annars.
Det var följande:
Da Kine Cold Water Mitts, L
Helt oanvända vilket var anledning till att jag inte kom ihåg 🙂
Svarta var de i a f, förböjda. -
gustafsson;589715 wrote:Jag får se om jag min kite-karriär är över. Kommer inte kunna gå normalt på 4-6 månader. Ingen belastning på 8-10 veckor. Det var en riktigt taskig skada jag fick. Sprickor som går upp från underbenet upp i leden vid knät. 6-7 bitar lösa. Det blev 17 stygn, plåtplatta och 6 skruvar i benet. Vet inte om jag vågar riskera att det händer igen… Men vi får se.
Trist story. Men om du kollar i skadetråden så är du inte den förste eller sista som skadar sig ordentligt och som har en lång väg tillbaka. Själv tog det mig 2 operationer och ca 12 månader innan jag var tillbaka någorlunda normalt. Hade ungefär samma prognos som du. 10 veckor utan belastning. Sen ett antal månader innan man kunde gå och sedan halta rätt så länge till efter det. Har väl fortfarande (18 mån efter skada) inte helt normalt gångmönster. Jag är livrädd för att nåt sånt skall hända igen men att inte kajta är inget alternativ.
Tänk positivt. Tänk på att det “bara” var ben som gick sönder och inte ledband, korsband och annat som inte läker. Ben blir bara starkare efter fraktur och ordentlig läkning. :tongue:
-
Sheit vad tråkigt, jag beklagar! Vet du något om hur det gick med ledband och sånt? Jag åkte på samma typ av benbrott men inte lika komplicerat i början av juni och klarade mig i övrigt med uttöjd MCL. I söndags, 25 veckor senare, hade jag min första surfsession sedan skadan men jag är långt ifrån återställd. Det är en lång och tråkig återhämtnng så se till att få träffa en sjukgymnast i anslutning till ortopeden så snart som möjligt så du kan få tips om övningar som du kan göra för att minska den oundvikliga muskelförtviningen när du inte belastar benet.
-
Neven;589771 wrote:Har väl fortfarande (18 mån efter skada) inte helt normalt gångmönster.
Du har ju inte varit hos sjukgymnasten sen Dackefejden. Skärpning.
-
gustafsson;589761 wrote:Det var följande:
Da Kine Cold Water Mitts, L
Helt oanvända vilket var anledning till att jag inte kom ihåg 🙂
Svarta var de i a f, förböjda.Se där ja, alla rätt!
Antar att du inte rör på dig så mycket just nu men du kanske har någon polare som är i Gbg ibland som kan hämta dom åt dig? Brukar inte vara i Kungsbacka men det kan väl hända att jag åker till TT någon helg framöver. Slå en pling.
/Olle (kalle57 är bara ett namn jag tog på måfå)
0705-45 27 92 -
hildingdude;589695 wrote:…så ska jag lära dig allt jag kan!…
Jag säger som Begheera sa till Baloo… “Det går väl ganska snabbt…” :laugh:
-
Neven;589771 wrote:Trist story. Men om du kollar i skadetråden så är du inte den förste eller sista som skadar sig ordentligt och som har en lång väg tillbaka. Själv tog det mig 2 operationer och ca 12 månader innan jag var tillbaka någorlunda normalt. Hade ungefär samma prognos som du. 10 veckor utan belastning. Sen ett antal månader innan man kunde gå och sedan halta rätt så länge till efter det. Har väl fortfarande (18 mån efter skada) inte helt normalt gångmönster. Jag är livrädd för att nåt sånt skall hända igen men att inte kajta är inget alternativ.
Tänk positivt. Tänk på att det “bara” var ben som gick sönder och inte ledband, korsband och annat som inte läker. Ben blir bara starkare efter fraktur och ordentlig läkning. :tongue:
Surt, men jag vet faktiskt inte om mitt knä är ok i övrigt. De ser inte sånt på röntgen. Jag får inte böja det heller på några veckor så innan dess så är det bara att hoppas på att resten klarat sig. men tack för pepping!
-
holy crap mate, that really sucks for ya.. like the guys say, keep the chin up, lets face it, its an awesome way to say you hurt yourself if we are being honest, there are less hardcore ways to break a leg than kiteboarding!
Dont give up, you dont need to be able to ride a kite to party with the guys, or hold a camera! Keep it real man : )
Logga in för att svara.