Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Torkelstorp lördag/söndag värt att åka ?
-
Torkelstorp lördag/söndag värt att åka ?
lasso svarade 16 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 29 Svar
-
Jag dricker Whiskey men kanske kanske kan det bli åka av runt 12-14.00 imorgon… Ca 7-10 m/s.
Det rullar ju in ett par lågtryck, ett just nu över skottland. -
Är det någon av er locals som vågar sig på ett utlåtande om söndagens och måndagens utsikter när det gäller vind ?
//Björn
-
Nej… 😀
Efterdagens fiasko, så vet man ju ingenting nu får tiden… Till hösten kommer dom fina lågtrycken…
-
Rapport från TT “just nu”, kl.11.25 Lördagen 9/8: F.n. HELT vindstilla, vid 10:30 kom det ett par kraftiga(västliga)byar och några störtskurar regn . Det är inga bilar/surfare i TT just nu. Enligt DMI/WINDGURU/SMHI så verkar det kunna bli “något” kring 17:00. Jag åker nog dit 16:30.
/Lasso -
Något mera vind just nu (västlig) fortfarande byig. Ca. 3 bilar/surfare “på plats”. Soligt och fint väder. Känns som om det faktiskt kommer blåsa upp, en del, lite senare….
/L -
…börjar se riktigt bra ut nu, från där jag befinner mig, (rakt mitt emot TT), ca. 10 bilar fn.
:laugh: – blandat kite-/Vindsurfare; fortfarande rejält byigt och det syns att de som åker enbart kan åka i byarna, än så länge.Tendensen är klar ökande och f.n. rakt västlig. Det har “precis börjat gå gäss på vågorna, men det är som sagt väldigt till-och-från, än så länge”
/eder L -
Hej Lasso!
Bra med “live update” Tråkigt att man just idag ska ha gäster hemma på middag och inte kommer ifrån…….
Du som bor på “andra” sidan kanske vet om det går att gå i där nånstans istället för Torkel? Blåser det kuling från syd är det oftast bäst närmast Onsala och då slipper man segla så långt.
Vi har gått i ibland typ vid vickan mm men skulle va bra att rigga mitemot torkel för där bygger vågorna bäst när de rullar mellan onsala och ön.
Hoppas på en bra dag imorgon i torkel det verka bli syd imorgon. -
där bygger vågorna bäst när de rullar mellan onsala och ön.
Snacka om fel forum… 😀
-
Tyvärr är syd inte den vind då TT visar sig från sin bästa sida. Oftast innebär det mer chopp och mer sjögräs.
-
:laugh:
Just nu 8.35 blåser det (återigen, jag befinner mig exakt “mitt emot” TT)så at tträden(!) står som “sprättbågar”,MYCKET vind således. Dimma gör att det är svårt att SE TT idag i kikaren. Det är större “gäss”(swell)på vågorna än vanligt idag (långa och bredare än normalt). Vinden är ostlig/sydostlig. JUst nu regnar det också ganska kraftigt.Detta bekräftas väl i princip av DMI/Windguru(SMHI); bra tryck just nu som sedan mattas av vid kl11 för att sedan komma”igen” vid 14 med ökande tendens….
/L
PS Om gårdagen/gårkvällens körning: Inga stora problem med sjögräs, då man “kommit ut”ca.100 m från land. Större problem emellertid med stora klumpar alger som man ideligen placerade inuti fotstropparna (från havsbotten). Det var i mitt fall riktikt bra körning med 6.5 m2 (133l) DS
-
Söndagen (idag; 10/8)blev en riktigt bra “TT-dag”, med stark (delvis byig Syd/Sydväst); då vi kunde köra 09:00-15:00(det var säkert “tryck”till 16:30ca,med viss “peak”vid 14-tiden) ; och några är därute fortfarande (17:45).
Kul att se så många surfare i TT (som mest kanske 25 bilar (inkl. Kite-folk); det var nog rätt längesedan så mycket folk var i TT, se årets suddigaste bild. Det var väldigt många kända ansikten; och det såg ut att gå rätt fort för somliga. Vore väldigt intressant att höra om dagens toppnoteringar….
Inför vecka 33/för er som tänker köra imorgon och senare i veckan.
#Bra vattenstånd nu (det var ganska lågt efter högtrycksperioden, för ett par veckor sedan)
#GRYMT MYCKET SJÖGRÄS. Jag fick tyvärr själv stanna efter varje “vända” och rensa min rel. raka/slalomaktiga 34cm fena (ibland också avbryta för att ta bort större “peruk”).
Min kompis som hade en sjögräs-fena klarade sig dock bättre./L
Logga in för att svara.