• anonym-anvandare

Member
    19 maj, 2002 at 19:27

Var snäll att ringa korta samtal.
    Nöj dig med vindhastighet och vindriktning, annars é det nästan alltid upptaget om det vankas vind.
    08-52034050 /Pär

• anonym-anvandare

Member
    20 maj, 2002 at 06:24

hur kan man vara så dum å lägga ut numret på nätet!!!???
    Pucko!

• fjant

Member
    20 maj, 2002 at 07:24

Varför inte?

• anonym-anvandare

Member
    20 maj, 2002 at 08:33

Bra Pär!

• anonym-anvandare

Member
    20 maj, 2002 at 11:46

Lugn och fin Calle!
    Faan va mycket trevligare Konfen skulle vara utan alla onödiga påhopp.

• boman

Member
    21 maj, 2002 at 05:15

Därför att Sjöfarten mfl använder sig av det.
    Nummret till Söderarmsfyr är ändrat p.g.a att det jämt är upptaget, nu går det ej att få tag på nummret.

• pete

Member
    21 maj, 2002 at 10:25

“Information wants to be free”

• dr-masse

Member
    21 maj, 2002 at 10:54

Hmmm, är inte Söderarm obemmanad numera? Verkar mest vara ett “konferensmål” dessa dagar… http://www.tjocko-tsf.se/soderarm/index.htm

http://www.sjofartsverket.se/tabla-e/htm/e10/Adressuppgifter.htm#Fyrplatser finns tel. nummer till fyrar och lotsplatser, så det är ju inte direkt några “hemligheter” som läggs ut här på konfen… 😉

Men självklart skall man vara sparsam med att ringa, förr ringde jag Svartklubben (lite för ofta) men slutade när jag insåg vilken språngmarsch det innebar för lotsgubbarna bara för att jag var lite lat. I övrigt anser jag att vi tillhör sjöfarten och har samma rätt som en segelbåt att få reda på rådande förhållanden, eller? Annars kan man ju kolla om de som svarar tycker att det är okej att man ringer och därigenom visa respekt för deras jobb.

Surfa På!

• boman

Member
    21 maj, 2002 at 11:45

Jepp! den är obemmanad, men den är forfarande i bruk lyser inte lika starkt som förr, och personalen är utbytt med modern teknik, Jag har hört från lots gubbarna i kapellskär att nummret ut till väderstationen vid söderarm ändrades i vintras då en silja färja var på väg in, och det blåste nordlig 30-35 m/s, det gich då inte att komma fram till väderstationen p.g.a upptaget, jag kom ihåg den dan, jag ringde säkert 5 samtal från jobbet.

Läste en artikel i Svd att alla fyrar runt sveriges kust är hotade av nedlägning, b.l.a ska svartlubben bli kulturmärkt. Landsort låg dåligt till, men söderarms fyr är ju ett exempel på vad man kan göra av dom.

personligen tycker jag att data rösten är bättre än fyrvaktare, fyrvaktare blir ganska retliga efter ett par samtal, och dom brukar hänvisa till tv4 text tv sid 408

• dr-masse

Member
    21 maj, 2002 at 12:54

Jodu, den text-tv sidan har man blitt hänvisad till… 😉

Egentligen är det ju märkligt att det överhuvudtaget skall behöva bli upptaget till väderstationerna om de nu ändå är digitala (är alla det numera, har inte ringt på ett tag?). Typ sms borde väl vara busenkelt…

Det var som sagt några dagar med skaplig vind i vintras, den vill vi se NU!

Surfa På!

• boman

Member
    21 maj, 2002 at 13:11

Dom flesta har nog digitala telesvarare nu även om det är bemannat, men att det blir upptaget på dom är konstigt, SMS vore något för Proffice att fixa, det är ju dom som fixar/sponsar tv4 väder/text.

ps.Det finns det en vädertation med tele svar i Kapellskär
    den har tel nr*********** :-))

• anonym-anvandare

Member
    21 maj, 2002 at 14:30

Du anonyma verkar ju inte bättre själv wink.gif)

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.