Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Torö – Bråk
-
BroderIsak;511702 wrote:Finanskrisen har kanske slagit honom hårt, Tror inte man får 30 miljoner för den kåken idag…
Nej, och han har inte köpt den för det heller. Han köpte TRE fastigheter för ett antal miljoner, och vill sälja för 30. Vilket vi alla vet inte kommer att gå. Om det lyckas så ska jag grilla korv och koka kaffe till alla som surfar lågtrycket efter.
-
Svenne;511718 wrote:Nej, och han har inte köpt den för det heller. Han köpte TRE fastigheter för ett antal miljoner, och vill sälja för 30. Vilket vi alla vet inte kommer att gå. Om det lyckas så ska jag grilla korv och koka kaffe till alla som surfar lågtrycket efter.
Okej!
Jag Googlade och såg att den hade varit till försäljning för 30 mill. Så då trodde jag att det var han som hade köpt den . Därför kanske känns sig att han hade gjort en dålig affär. -
Gubbtjyven gick an och gormade på mig för några veckor sedan när jag gick genom det uppklippta staketet.
Var har inlägget på “Surfsverige” tagit vägen? Det fanns ju mycket intressanta detaljer att läsa där. Jag hittar det inte längre när jag går in och tittar nu.
-
Har med det juridiska att göra. Även den mannen kan använda internet förmodligen. Dumt att sprida sånt då här så att han kan få mer “skinn” på benen om detta går vidare. Internet är inte så anonymt!
-
Det var det värsta jag läst på länge. Typiskt att det alltid är rika personer som försöker inskränka allemansrätten. Dom tror dom kan köpa allt för sina pengar.
Jag åker dit och klipper upp låset med bultsax. Gubbjäveln ska få se på annat… -
Har inte alla detaljer kanske därför jag inte riktigt förstår..
Antingen har surfare rätt att passera och surfa pga allemansrätt allmänning etc eller inte. Har vi rätt att passera är det bara att passera så må gubben hojta och skrika hur mycket han vill. Är det hans mark och vi gör intrång (enligt lagen) får vi respektera det och hitta en annan väg. Förstår inte riktigt silkesvantarna om vi har rätten på vår sida. Finns fullt av folk som egenhändigt sätter upp skyltar och gör anspråk på mark som de inte äger. Om så är fallet är det bara bra att det blir publicitet så att egenhändigt uppsatta stängsel rivs och skyltar plockas bort av myndigheterna. -
@Destruction 511736 wrote:
Det var det värsta jag läst på länge. Typiskt att det alltid är rika personer som försöker inskränka allemansrätten. Dom tror dom kan köpa allt för sina pengar.
Jag åker dit och klipper upp låset med bultsax. Gubbjäveln ska få se på annat…Som sagt detta hjälper ju jättemycket för er att skriva sådant här på forumet…
-
@Electric 511625 wrote:
http://www.nynashamn.se/download/18.19abfca31197776dea580002668/oren-karta.pdf
/Lars
men.., då är det väl tomt 1:91 och inte 1:7 vi går över va?! vilken tomt ände allt på? eller har de två tomterna samma ägare, jag kan bara komma på att jag sett ett hus på området..
edit: Jaha, det är tomterna 1:91, 1:7, 1:92 som han äger och som reades ut för ynka 30 000 000:-
De ligger ju dessutom utanför naturreservatet isf?!?! -
@frippe75 511698 wrote:
Lägg ner. Åk till Torö och surfa. Du lär ju inte bli skjuten?
Är det verkligen ett sådant stort problem med en tok-gubbe????
Det känns som vi själva blåser upp det här.
Börjar han kasta sten så har man ju full rätt att bråtta ner honom. Ni är väl fler än en på plats??Jag tänkte iofs mest på den låsta grinden. Huruvida han har rätt att låsa eller ej spelar ju inte så stor roll när man väl står där och inte kommer ner till viken på något smidigt sätt. Men det kanske går att gå runt? Har bara varit två grr tidigare så kan inte stället så bra.
Nu var inte Dalarö helt fel idag, full spätta i 4,7 hela förmiddagen.
-
Det var strömhopp över grinden idag. Satt lapp där som sa att han stängt stranden pga förstörelse eller slitage, kommer inte ihåg exakt, och att han skulle kontakta polisen, kommunen samt länsstyrelsen på måndag. Man var dock välkomna att utnyttja den östra stranden.
Thomas
-
Ibland kommer man på saker för sent. Jag sov över i bussen på Torö inatt och när jag hade lagt mig kom jag på att jag hade ett rejält kabellås liggandes i bilen och tänkte tanken att låsa grinden i öppet läge. Tyvärr var jag inte det minsta pigg på att krypa ur sovsäcken och när jag vaknade var låset redan där.
En bra sak med det hela var att jag gjorde ett seriöst försök att segla till käringviken från stenstranden, precis innan gubbtjyvens gärdesgård började, och se det gick! Himla bra strömmar som går förbi den där udden, det säger ju bara slurp så är man i viken! (körde en NW Team 75 och ett Gul/Grönt Icon 5.0)
-
Rasmus, det där var ingen bra idé alls och jag är glad att du inte kröp ur sovsäcken…
Tänk på att om vi surfare inte sköter oss så blir det bara värre!
-
@dr Masse 511960 wrote:
Rasmus, det där var ingen bra idé alls och jag är glad att du inte kröp ur sovsäcken…
Egentligen inte ett dugg sämre än “strömhoppet” över grinden som de facto blev. Att 30 surfare klättrar över hans låsta grind är ju liksom ett ganska tydligt tecken på att når det kommer till kritan så skiter vi högaktningsfullt i allt som hindrar oss från att surfa just idag. Jag tvivlar rätt starkt på att det skulle ha kunnat undgå honom att viken var alldeles full med folk idag.
-
Stängslet har varit trasigt i flera månader. Ifall ägaren inte vill att någon skall gå i skogen för att skogen slits ut kan han väl börja med att sätta upp en lapp att skogen blir utsliten av allt spring. Han har väl inte något egen vatikanstat där han är påve och kan stifta egna lagar?
Kan det vara så att han nyss har köpt udden och därför inte kunnat bråka tidigare i sommar? Ifall han nyss har köpt blir texten som följer nedan till viss del inaktuell.
Att låsa grinden när han inte gjort ett enda vettigt handtag för att få folk att sluta gå genom det trasiga stängslet är helt uppenbart för att han söker bråk. Jag har varit flera gånger på Torö under sommaren. Staketet var trasigt första gången jag kom dit. Inte en enda pinne har lagts dit för att markera att han inte vill ha någon passage där. Inte en enda lapp har satts upp. att sen låsa grinden är ju bara löjligt, och dessutom om jag fattar rätt ett lagbrott.
Allemansrätten gäller väl även på Torö, eller kan vi räkna med att Torös hillbillys kommer efter oss som i “den sista färden”? (Burt Reynolds hade en skön neoprenväst i den filmen. En sån vill jag ha!)
När jag ändå är så förbannad kan jag dra en sak till. Det KAN ju vara frestande att gå genom det sönderklippta staketet när grannen på höger sida om stigen har satt upp en taggtrådsjävel högst upp på sitt staket. Taggtråden kan riva sönder surfgrejerna när man går där och det blåser 20-30 m/s som det alltid gör på Torö. Lider flera Toröbor av förföljelsemani eller storhetsvansinne? Tror dom att den egna tomten kommer att översvämmas av galna surfare ifall dom bara har ett 1.5 meter högt staket UTAN taggtråd högst upp?????
Eller kan det vara annat löst folk som hoppar över staketet ifall man inte har taggtråd på det?!? Jag vet i och för sig inte vad det är för andra slashasar som driver omkring på Torö runt stenstranden.
Logga in för att svara.