Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö i sthlm?

Taggad: ,

• Torö i sthlm?

Publicerad av _d_ på 3 januari, 2003 vid 00:36

min länktan till varmare vatten är BRUTAL. så jag tänkte börja planera vad jag ska hinna med denna sommar. Faktiskt riktigt sugen på att börja köra lite vågor. tyvär så bor jag i “platta sthlm” Jag vet att torö ligger kring krokarna, men är det jämt vågor och vind? och vilka vindar funkar etc. sedan är min fråga hur mycket blåser det en “normal” dag på torö. alltså vilka segel är att fördra? håller just på att skaffa lite nya freestyle/våg grejor. tacksam för svar

anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sebbe

Medlem
    7 januari, 2003 vid 13:08

Tja

Kla´rt att du ska börja köra Wave det är det roligaste som finns!
    Torö fungerar från sysdsydost till väst. På syd är det rakt pålandsvind dvs on-shore vilket innebär rätt sunkit även om vågorna är då oftast som störst, för du får inget gjort. Då är det nästan bäst att köra i det som kallas “kärringviken” som ligger runt hörnet, gå igenoom skogen från parkeringen till en liten vik. Där kan serierna faktist rulla in helt ok om man har tur och vinden kommer mer från sidan. När det är SO eller SV eller väst kör man på “udden”, dvs stenstranden med hyfsad sidvind vilket innebär att du kan både hoppa och vågrida lite.

Oftast seglar man med 4,7-5,7 med vågbräda med ganska bra volym.
    Freestyle kan du också köra på torö men mest i “kärringviken” på syd till västlig vind, även nordväst kan funka om man har tur.

Vi ses!

• _d_

Medlem
    7 januari, 2003 vid 14:05

blåsre det “alltid” lika mycket?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 januari, 2003 vid 16:19

Det är extremt sällan du kan köra våg i Stockholm på sommaren. Torö är bra några gånger per år och det är i första hand på hösten och kanske på våren. När Torö är bra är det dessutom ganska svårt. I Stockholm är det nog bättre att satsa på freestyle. Vill man köra våg på sommaren så är det nog bättre att ta en sista minuten till kanarieholmarna, eller ta sig ner till marocko.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö i sthlm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.