Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Torö is officially open for business !!!
-
Torö is officially open for business !!!
c-engene svarade 13 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 32 Svar
-
Dala Lama;651212 wrote:Jag och Tomas är där från 11 o framåt.
Kärringviken är isfri så det räcker om man hellre vill premiära där !
PLåter gott men det blir Gotland:)
-
Vi är förmodligen två stycken som åker till strandvägen nynäshamn. Isfritt där man riggar och kliver i. Samma seglingsförhållanden som på fituna.
//Björn
-
Stenstranden i söndags; 5 grader, tjocka, dead on och för lätt vind. Premiär i Kärringviken ist med 5.6 och freestajl. Ensam på vattnet och land försvann i tjockan ca 100m ut. Kändes lite safe att några var på stranden iaf 😉
Inget episkt, men skönt att förklara 2011 open for business.
-
Det var modigt. Dimmar låg tät vid Bruket och jag vågade mig inte ut. Bortförklarade det hela för mig själv med för lite vind, för små segel i bilen samt inga varma våtskor. En del is hade drivit in vid sandstranden som stökade till ev. start. Det i sig bättrade på mina bortförklaringar. Ingen premiär således…
-
Samtidigt var det riktigt riktigt kul surf. Size nog för shortboard och lite därtill. Kom igen och komplettera era kit med en surfbräda nu alla Torörippers, om ni nu inte redan gjort det. Bomkörningnarna minimeras med 95%!
/JB
-
Kan inte annat än att hålla med föregående talare… blev en kanonkul surfpremiär på torö istället för bomkörning!!!
-
Okej JB, jag har faktiskt funderat länge på att skaffa surfbräda, främst som komplement till w-surf, men inte haft koll på vad man ska ha. Det kanske är dags i år!
Förutsättningar: använda på Torö, Halmstad etc, begagnad, antar så liten som möjligt för hanterbarhet och utvecklingspotential men stor nog att få igång med begränsad förkunskap.
Vilken bräda/storlek/typ skulle ni råda? Har ni nån till salu (lura inte på mig någon Blocket-superstar nu…)?
-
Testade lite longboard i Brasilien i vintras och fick mersmak. Har, i princip, aldrig vågsurfat förr men stod upp första gången och fick till några svängar. Riktigt kul!
Men – där var ju vågen precis hur snällsomhelst. Hur lär man sig surfa på Torö? Funkar longboard eller e vågen för snabb och brant?
-
Masse mfl.
1a är väl inte idealsikt att lära sig surfa. Vågen är snabb och stänger ofta. När det är litet, väldigt nära land, och när det är större lite bökigt att paddla ut på en större bräda. Men visst finns det fina mittemellandagar. En annan grej är att kooka omkring där är inte populärt, i princip är det alltid en liten crowd på plats. Har man dessutom en stor bräda som man inte kan hantera… ej att rekommendera.Udden är slöare, i synnerhet vänstern. Även precis till vänster om vindsurfigången när det är smått. På båda dessa funkar longboard kalas, visst är det oftast lite mush och stök, inte som en perfekt nybörjarvåg, men absolut görligt.
En longboard är grymt bra på många andra ställen i Sverige. Just Torö är ju inte det absolut självklara longboardspotet, men åker man till Gotland, och lita andra ställen så är longboarden grymt vettig förstabräda (och sista, det finns ingen gräns). Men man kan ju gå ner till en minimal typ 7’6-8’0. Då får man jobba lite lite mer för att paddla in på vågen men det kan också vara enklare i korta Torövågor, enklare att slänga in i bilen osv.
Sålunda är nog en 7’6-9′ en lagom nybörjarbräda för en gammal vindsurfinggubbe att ta sina första steg på. Udden på Torö när det blåser för lite för lättvindsvågisen är plats och tillfälle. Sen kan man utvecklas tills man dör på den brädan eller sträva efter att gå ner i size och surfa feta Toröcloseouts på 1a.
/JB
-
Ja, jag hade ju definitivt tänkt att kooka omkring där det inte är populärt om det skall vågsurfas. Helst där det är väldigt, väldigt ensamt… 🙂
Tack för tips! Det kan nog sluta med en freestyle för plattvatten och en longboard, detta… !
-
Min spaning: var jag än stöter på vågsurfare så får jag intrycket att det grasserar en viss 6-fots-“snobbism”, m a o det verkar som om väldigt många kör lite för små brädor gjorda för vågor med lite mer kraft än de oftast slöare svenska ditona.
Om man skulle satsa på en liten bräda optimal för svenska förhållanden som skiter i trender etc, vad är mest “rätt” i storlek(80 kg) och sort om man vill ha en “riktig” bräda utan att köra longboard/mini-mal? 7′ fish or what?
-
Jag skaffade en BIC 9’4” longboard när vi bodde i Wellington, NZ. Vi hade också en 7’10” NSP. Jag körde ganska mycket på longboarden, men lyckades aldrig komma överens med NSPn, mycket svårare att tajma vågen med och få fart på, och då var det ändå relativt branta, rena och snabba vågor på “våran” strand (jämfört med tex Vilshärad). Jag har fått en dag på longboarden hemma i Sverige i just Vilshärad och där tycker jag den funkade bra och framförallt så kunde man ta många vågor.
Mitt tips är således att skaffa en stor bräda, då kommer man upp och surfar 10 ggr mer än med en lite mindre. Hur det skulle vara med en riktig shortboard kan jag bara gissa men då tappar man nog en faktor 10 till.
När (om?) man blir så bra så att longboarden blir tråkig kan man ju skaffa nåt mindre som komplement.
Köp stort och surfa ofta!
/Håkan
-
Hm, så på svenska blir längden cirka 2.30-2.70 m. Hur ska brädan se ut annars? Material, fenor, volym, skick eller annat som underlättar för en “wannabe”? Är det samma åldershysteri som i windsurf där en fem år gammal planka säljs för en spottstyver men räknas som totalt passé?
-
Huj vilka massa frågor det blev om detta. Hm.. om jag nu fixar så det blir ännu mer trångt på de få fina vågorna som flertalet hittar till här hemma, dessutom av en massa icke-surfare som således vet ännu mindre än genomsnittet hur man beter sig på line-up. Not popular! Och det skiter jag fullständigt i!! Således:
Årgångshysteri finns i princip inte. Om den finns handlar det mer om rätt retrobräda från 60, 70 och numera 80-talet än senaste marknadsförda industriplastklump. Dvs precis tvärt om mot vindsurfing. Däremot vill väl de som kan surfa shortboard på riktigt ofta ha samma typ av shape som någon favorit av top 15 prosurfarna. Men det rör inte genomsnittssurfaren än mindre dig och mig.
Om man vill ha en “riktig bräda” och inte en longboard? Förstår inte riktigt frågan. En 7’6 är per definition inte en longboard, men självklart kan en prosurfare vars shortboard to go ä 5’11 kalla sin 6’6 för long board. Brädor med lite tjockare rails och rundare nos är enklare att paddla upp fart på än samma längd bräda med mer pulled nose och tunnare rails. Longboard shaper men under 9’0 kallas ofta för minimals eller minilongboards. Mycket trevliga och lättsurfade brädor! Väljer du en 8’0 och väger över 80 kg ska du till exempel då välja en lite tjockare än om du är en sub-70kg räka.
De lite mer mer hybrid/fun shapade (ofta då med lite indragen nos men fortfarande rundare än spetsig – ibland kallad ‘progressive’ – och med bredaste punkten lite längre bak, samt lite mer flippad nos, dvs mer nosrocker) är en bra kompromiss. De dyker inte lika lätt i brantare vågor, t ex Torö, men kräver lite mer kraft i paddlingen och/eller att man sitter rätt, dvs där vågen är perfekt brant för take off (för långt in så näbbar man, för långt ut kommer man inte med). Att sitta rätt är halva surfingkompetensen, skitsvårt i början och man blir aldrig fullärd).
I Sverige är fishar supe inne. Men fishar kan vara allt från rätt likt shortboard (men lite rakare rocker, i synnerhet nosrocker, lite bredare, särskilt i häcken, och tjockare) till riktigt korta, superbreda twinfins med djup swallow/fish tails. Ju duktigare man är desto mer shortboardaktig klarar man. Ju finare renare vågor (ej Torö) ju mer shortboardaktig klarar man. För Torö och en halvdassig kook som jag själv gäller sålunda mer fish och mindre shortboard. Jag har en fish som ser ut mer som en lite större shortboard och den funkar kalas för mig i t ex Portugal, men på Torö känner jag att jag nog skulle vilja ha ännu tjockare för att kompensera för min o-teknik. Ska faktiskt shapa just en sådan denna eller nästa vecka (kul!!!).
6′-snobbism? Ja det tror jag absolut det råder. Förklarar bl a varför alla kör på feta fishar i stället för hybrider och minimals. Men det är inte bara i Sverige. På många spots världen över ser man allt annat än shortboards som nybörjarbrädor. Man börjar med en longboard och medan man utvecklas går man gradvis ner i storlek ända tills man behärskar den lilla 6’0x18”x2”. MEN det finns också andra spots där man ser upp till longboardgubbarna när de drar in med sina 9’6or eller ännu större i double over head barrels… Jag tillhör självklart båda grupperna. Personligen vill jag behärska mindre brädor än jag gör (och surfa snabbare, tyngre vågor än jag kan), men samtidigt vill jag utveckla min longboard och SUP teknik också. Det blir ju liksom varken hackat eller malet vad gäller framsteg, men… djädrigt kul!!!!!!
Det är väl det det går ut på, oavsett hjälpmedel.
Vi kanske skulle skapa en separat tråd om detta. Finns ju till och med en avdelning för surfing. Dessutom finns surfsverige.se
/JB
Logga in för att svara.