Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Jesper & Ola?

• Torö – Jesper & Ola?

Publicerad av oaxen på 1 november, 2007 vid 17:37

Tog samma beslut som Mats – stannade hemma.
    Hörde att ni skulle ut. Hur bra blev det?

ola-h svarade 17 år sedan 15 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • ola-h

Medlem
    2 november, 2007 vid 07:27

Bra vind och stora vågor sisådär 12 på natten, men vid soluppgången var det närmast vindstilla och bara mindre vågor kvar. Jag och Jesper fick dock en fin SUP-session i ca bröst/axel-högt.

Faktum är att jag släpat runt på min MEGA stora SUP (11’11” och jättebred) hela sommaren. Vissat har den varigt rolig att ha då och då, men det har inte riktigt “lossnat”. Men Torö är ju ett “perfekt” SUP-ställe. Även m Jeppe sa att det var ovanligt skvalpigt och svårt så var det jämfört med det jag kört tidigare en superrolig SUP-våg.

Så nu vet jag VERKLIGEN varför jag släpar runt på schabraket.

För er som seglar Torö regelbundet är det snudd på tjänstefel att inte ha en SUP. Dessutom är det ju varmare än både vindsurfing och vågsurfing, dvs perfekt för de lite kalare dagarna.

• jesper_b

Medlem
    2 november, 2007 vid 09:36

Jorå,
    När jag med surfbuss fullpackad med hustru, barn och jag vet inte hur mycket leksaker i trailern kom ner vi 24 knakade det fint i tallarna och nere på vattnet bröt fina vita skummvallar en bra bit ut. Eftersom polakens vågrapport sa att det skulle öka under efternatten somnade jag med stor tillförsikt (efter att ha knäckt en 3.5a och lyssnat på Ebba Forsbergs Walking on water). Ställde väckarklockan på 5.50.

Pär knackade på rutan innan jag han ut (förlåt Pär att jag missade att ta med mig long boarden). Ringde och väckte Ola som sov på parkeringen. Med en kaffe och ostmacka snabbt ner till stranden. Som Ola konstaterade, inte var det många sekundmeter. Vågorna hade nog gått ner en hel del de med. Men fina set kommer det ju alltid in på Torö. På med gummit och i med SUPen. Som alltid med surf är det bättre väl i än det ser ut från land (eller är det att man känner sig som en prosurfare på vattnet, men ser ut som en säck potatis från land?). Hur som helst var mina två första vågor riktigt bra size och blev rätt långa rides. Tyvärr låg det på lite vind och faktiskt inte helt västligt utan lite lite syd i den. Detta gjorde att det var lite buckligt mellan setten. Lätt att bli vimmelkantik och får balansproblem. Jag har en en inch smalare SUP på ingång… hoppas den inte är allt för mycket rankare, då kan det bli jobbigt de choppiga dagarna. Hur som helst mojnade det efter ett tag ner till nästan ingenting. Vågorna blev ytterligare lite mindre men också renare och då blir balansfrågan betydligt oviktigare.

Hur som helst blev det över 3 timmar på vattnet och allt som allt rätt många både bra och dåliga vågor. Ola var hur duktig som helst på sin Big Red, och såsom den hängivna utrustningstestare han är, gjorde han ett försök med att SUPa en liten #board barnbräda. Bred och tjock som f-n men bara 7′ fot någonting lång. “Sjukt mycket svårare” var Olas sammanfattande kommentar.

Tjänsefel att inte ha en SUP, skriver Ola. Jag håller med. Samtidigt hade en longboard, minmal eller lite större fish också funkat fint igår. För ett par gånger sen på ett likvärdigt Torö var vi en short board, en long board och jag på SUP ute. Alla fick vågor. Det som skiljer mest är att den på SUP får minst dubbelt så många som den på long board och att både long board och SUP får väldigt mycket längre repor än med en short board. Men visst är en short board enklare att smacka läpp med, när/om man nu behärskar den.

SUP är dock, precis som Ola skriver, otroligt mycket varmare än både surf och vindsurf. Jag var i hur mycket som helst och kokade nästan bort, trots avdragen huva.

Jag tycker det är tjänstefel att inte ha ett surfalternativ utan segel med sig. Lite mindre Torödagar är dessutom riktigt bra nybörjarsurf. Man behöver inte vara någon ripper för att ha kul på surfbräda på Torö och många andra svenska spots. Det som hade blivit årets första bomkörning blev tack vare surfet en riktigt riktigt kul Torömorgon och förmiddag!

Skit vad det blåser föresten!

/Jesper B

• gurra1978

Medlem
    2 november, 2007 vid 11:10

Mycket text och inga bilder. Släng upp några bilder istället nu för att snacka så mycket 😉 Du lovade ju att ta några pics ju Ola. Jag har hört att du har en superkamera så någon bra bild måste väl finnas 😀

• bopung

Medlem
    2 november, 2007 vid 12:29

Jesper måste ha sveriges tröttaste chef, alternativt sveriges friaste arbete, så som han kan babbla på på konfen. Dock nästan alltid en glädje att läsa (och ibland titta)

• dude

Medlem
    2 november, 2007 vid 12:32

Tjena Gurra, Filip testade sin nya kamera, eller rättare sagt sitt nya objektiv. du borde väl veta att han är på väg upp med bilderna 🙂

• philippos

Medlem
    2 november, 2007 vid 13:24

Ja det stämmer. Hade jag inte haft med kameran så hade det blivit bomkörning för mig med …eeeh, nä men det var kul å plåta helt enkelt. Testade alla möjliga olika inställningar och vinklar vilket resulterade i närmare 400 bilder. Lägger upp de sevärda bilderna efter att jag sorterat klart.

• ola-h

Medlem
    2 november, 2007 vid 14:50

Men jag SUPade ju? Sprang ned med kameran efter avslutat “jobb” men då hade även Jeppe gått upp. Jag har en fin bild på Dudes mössa dock från 3m håll med 420mm…

• gurra1978

Medlem
    2 november, 2007 vid 14:58
    Ola H.;426239 wrote:
    Men jag SUPade ju? Sprang ned med kameran efter avslutat “jobb” men då hade även Jeppe gått upp. Jag har en fin bild på Dudes mössa dock från 3m håll med 420mm…

Haha, ok då. Då får vi se vad Filip kan slänga ut för allmän beskådan. Kommer du till västkusten imorgon Ola? Det ser ju rätt bra ut.

• ola-h

Medlem
    2 november, 2007 vid 16:45

@gurra1978 426245 Kommer du till västkusten imorgon Ola? Det ser ju rätt bra ut.[/QUOTE wrote:

Tveksamt. Verkar bli aaaaningens för nordligt för Åsa. Chanser på att testa mina nya cambersegel här hemma tror jag.

• hankloose

Medlem
    3 november, 2007 vid 17:04

Cambersegel?!?!

Nu snackar du gott!

När fan blir gammal…….

• philippos

Medlem
    3 november, 2007 vid 17:27
  • swe-496

Medlem
    3 november, 2007 vid 18:49

Snygga bilder Filip.

• ola-h

Medlem
    3 november, 2007 vid 22:03

Sköna bilder. Vilka skepp vi surfar!

• argulander

Medlem
    4 november, 2007 vid 00:51

Kul, måste ha missat något. Vad står SUP för? Stand up något ?? Klas

• Oregistrerad

Gäst
    4 november, 2007 vid 07:28

Stand Up Paddling

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Jesper & Ola?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.