Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Jesper & Ola?

• rasmus_w

Medlem
    4 november, 2007 vid 13:46

Stand up paddleboard.

• swe-514

Medlem
    4 november, 2007 vid 17:25

Ser riktigt kul ut och verkar vara en superb workout!

Jesper B och Ola H, som lever enligt devisen; Goa Gubbar som aldrig är äldre än vad Ni gör er, vad tror ni om Kona One (tidigare Style), som en nybörjar SUP? (Om ni inte testat går det att ordna 😉 )

Jag menar ni har ju inte besudlat ert rykte som Kona-Fanatiker, så det är ju mer trovärdigt om utlåtandet kom från Er. För även Ni är ju säkert intresserade av att låta den nya generationen upptäcka både SUP o Vindsurfing på ett “fett nice” sätt – eller hur!?

Mvh/Rikard

• jesper_b

Medlem
    4 november, 2007 vid 19:27

Tjoho,
    Helt crazy. Tack för bilderna Filip. Bild nr 40 är min favorit!

Kona vs. SUP
    Utan att ha stått på en Kona, varken med paddel eller segel så känns det som om en Kona är en renodlad vindsurfing/brädseglingsbräda. Den borde ha sina fördelar och funktioner, men vill man SUPa, med paddel eller segel, tror jag det finns väldigt många fler och bättre brädor. I plattvatten går det ju att paddla omkring på i stort sett vad som helst som är stabilt nog. Konan funkar säkert för det om man inte är allt för blyfotad. Men vill man ha något lite mer specifikt ska man nog välja verktyg efter det. Jag skulle inte vilja ta ut konan i vågor.

Idag är SUP:shaperna under otroligt snabb utveckling. För vågor har det utvecklats både små shortboardliknande och mer longboardliknande shaper. Små vågor, stora vågor innebär olika optimala brädor. För plattvatten har rena racemaskiner utvecklats. Längder mellan knappt 8 fot upp till 17 fot är numera inte ovanligt.

Windsurfer orginal anses vara en av de bättre gamla stockarna för SUP, böjer man upp häckrockerkurvan en dm mer än orginal så funkar den hyfsat i vågor.

På ett sätt är det hur kul som helst att flera av världens bästa shapers vänder blickarna mot de nya SUP grejorna, grymt mycket energi där just nu. Men samtidigt vill jag verkligen inte “pryla” till det för mycket. En 10-12 fot lång och 26-30 inch bred dedikerad SUP gör susen. Är man stor och tungfotad väljer man den lite större varianten (11-12 fot) är man lätt eller har mycket bra balans, väljer man den lite mindre (10-11 fot).

Det finns en äldre tråd här någonstans där jag har för mig att jag lägger ut texten lite mer.

För mig handlar det dock inte om segel, kite, paddel eller armar, bara man är ute och har kul i vågorna. Olika förhållanden premierar lite olika prylar, men typ av pryl är inte det avgörande, tycker jag.

Vi ses på line up!

/Jesper B

• rasmus_w

Medlem
    4 november, 2007 vid 19:29

Läste att Patrice Belbeoch tyckte att det var bättre att inte försöka göra SUP av konan, och jag håller med. Måste ni Konaanhängare hålla på och försöka påstå att den är bra till exakt allting? Kan ni inte nöja er med att påstå att den är ovanligt bra på det som longboards alltid har varit bra på? Det är klart att ingen annan brädtyp är bättre om man vill kunna segla fort både med och utan planing, och den är som du säger perfekt till oldschool freestyle, men när jag seglade longboards på 80-talet (mitt enda segel var en 4,8:a) så gjorde den långa nosen att det hela blev ganska klumpigt när det blev bra drag i småsegel. Jag kan tänka mig att Konan är lite bättre på 4.5-segling än 80-talets kossor men jag tror ändå att jag föredrar en liten bräda om jag ska köra 4.5. I vågor vill jag nog hellre ha en vågis.

• gurra1978

Medlem
    4 november, 2007 vid 19:48
    Jesper_B;426564 wrote:
    Tjoho,
    Helt crazy. Tack för bilderna Filip. Bild nr 40 är min favorit!

Verkligen! Jag visste inte att det gick att bodydraga med en SUP :laugh:

picture-40.jpg

• lars_k

Medlem
    4 november, 2007 vid 19:56

När blir det en kulingvarning-film med SUP? Ser riktigt ball ut på bild, men rörliga bilder säger en hel del mer… Blev det något filmat på Torö? 😉

• philippos

Medlem
    4 november, 2007 vid 21:47

Ha ha, det dröjer nog ett tag. Måste vänta tills Jesper och Ola lärt sig ställa feta off-the-lips så det blir lite action!!

Ähh jag tycker det såg riktigt kul ut. Det var första gången jag såg SUP live. Mest imponerad över att de orkade hålla igång så länge. Nästa gång får jag se till å filma lite också. Tisdagen ser med dagens prognos ut som en riktig SUPerdag – mycket vind under natten och bara vågor kvar på morgonen.

Kul att ni tyckte om bilderna. Det blir mer av den varan framöver.

/ Filip

• oaxen

Medlem
    5 november, 2007 vid 06:54

Don Cavalli torde vara den som bäst kan uttala sig om Konans SUP-egenskaper.

• swe-514

Medlem
    5 november, 2007 vid 08:02

@Rasmus_W 426567 wrote:

Läste att Patrice Belbeoch tyckte att det var bättre att inte försöka göra SUP av konan, och jag håller med. Måste ni Konaanhängare hålla på och försöka påstå att den är bra till exakt allting? Kan ni inte nöja er med att påstå att den är ovanligt bra på det som longboards alltid har varit bra på? Det är klart att ingen annan brädtyp är bättre om man vill kunna segla fort både med och utan planing, och den är som du säger perfekt till oldschool freestyle, men när jag seglade longboards på 80-talet (mitt enda segel var en 4,8:a) så gjorde den långa nosen att det hela blev ganska klumpigt när det blev bra drag i småsegel. Jag kan tänka mig att Konan är lite bättre på 4.5-segling än 80-talets kossor men jag tror ändå att jag föredrar en liten bräda om jag ska köra 4.5. I vågor vill jag nog hellre ha en vågis.

Den är inte så bra att hoppa med ;).

Den långa fören går över vågorna (dvs fastnar inte i vågorna), vilket resulterar i minimal kastfallsrisk. Akterhänget (Ducktailen), som normalt är ovanför vattnet i planing, trycks ner mot vattnet om fören börjar lyfta lite och brädan hålls således i plant läge. (Dvs ingen tailwalktendens). Detta tillsammans med den snabba rockerlinen gör detta till en mycket lättseglad och snabb hårdvindsbräda (även i krabb sjö), som inte går att jämföra med de gamla pråmarna från 80-talet (I hårdvind alltså).

Rasmus, du skulle testa en Kona One i över 10 m/s och sen uttala dig. Även jag var otroligt skeptisk till Kona One när jag såg den första gången och enligt rykten som kan var sanna frågade Patice Belboc testkillarna, som var ute med Kona prototypen första gången – “Planade den?”

För att balansera upp det hela så kolla på nedan SUP event från Starboards site.
    Till Jesper B: Tack för ovan svar, även om det skulle var apkul att se dig på en Kona 😉
    Och barn tycker normalt om att tävla, men di vuxne har en tendens att ta ifrån dem den glädjen när de börjar systematisera och kategorisera (Jonas Gardell), vilket gör att rädslor väcks till liv…..varför ta livet så seriöst när man ändå ska dö efteråt (Jag vet att jag snott den repliken oxå, klyschornas man…;)) Jag jobbar på den där sista biten Jesper, men du verkar redan vara framme…..

Varför inte som Robban Brobergs sång: “Det är målet som är vägen…eller ska det vara vågen !?”

http://www.star-board.com/2008/pages/news/news.php?readmore=277

/Rikard

• robin

Medlem
    5 november, 2007 vid 08:53

Fick prova en Kona en sväng för en månad sedan när det var bra tryck i 5.0. Håller med om att den är roligare än en gammal kossa (har haft en Equipe -90 att jämföra med) men tailwalkade gjorde den när jag klantade mig. Equipen funkade inte så bra med segel under sju kvadrat heller. I planing kändes Konan som en vanlig longboard på så sätt att den rörde sig långsammare upp och ned över vågorna än en liten bräda. Den var lättgippad och rolig för att vara så stor, och jag tror att den är jättebra och skoj för många men den skulle aldrig kunna ersätta en liten bräda för mig.

• swe-514

Medlem
    5 november, 2007 vid 20:33

@Robin 426659 wrote:

Fick prova en Kona en sväng för en månad sedan när det var bra tryck i 5.0. Håller med om att den är roligare än en gammal kossa (har haft en Equipe -90 att jämföra med) men tailwalkade gjorde den när jag klantade mig. Equipen funkade inte så bra med segel under sju kvadrat heller. I planing kändes Konan som en vanlig longboard på så sätt att den rörde sig långsammare upp och ned över vågorna än en liten bräda. Den var lättgippad och rolig för att vara så stor, och jag tror att den är jättebra och skoj för många men den skulle aldrig kunna ersätta en liten bräda för mig.

Kul med konstruktiv kritik.

Och min Kona One ersätter inte min kortbräda heller även om den är en bred rackare i form av en härlig SB Formula 160 – så det så!
    På sikt blir det troligen en liten (smal) bräda, men det är lite svårt just i dagsläget att övertyga min “Kona” om att skaffa fler prylar i garaget, även om en liten en inte tar så stor plats (en stor fördel måsta jag erkänna). Ursäkta, men denna tråd ska ju egentligen handla om Jesper o Ola på Torö. Förlåt :smirk:

• doffe

Medlem
    5 november, 2007 vid 23:06

@Ola H. 426133 wrote:

Bra vind och stora vågor sisådär 12 på natten, men vid soluppgången var det närmast vindstilla och bara mindre vågor kvar. Jag och Jesper fick dock en fin SUP-session i ca bröst/axel-högt.

Faktum är att jag släpat runt på min MEGA stora SUP (11’11” och jättebred) hela sommaren. Vissat har den varigt rolig att ha då och då, men det har inte riktigt “lossnat”. Men Torö är ju ett “perfekt” SUP-ställe. Även m Jeppe sa att det var ovanligt skvalpigt och svårt så var det jämfört med det jag kört tidigare en superrolig SUP-våg.

Så nu vet jag VERKLIGEN varför jag släpar runt på schabraket.

För er som seglar Torö regelbundet är det snudd på tjänstefel att inte ha en SUP. Dessutom är det ju varmare än både vindsurfing och vågsurfing, dvs perfekt för de lite kalare dagarna.

För er Toröfanatiker. Måste bara bifoga denna faksimil från Surf Sport nr 6 1985. “En strand med fyrameters vågor knappt en timmes resa från Stockholm kan det vara möjligt ? Ja, och platsen heter Torö. Våga dig dit det lönar sig” inleder reportaget av Pelle Hjortblad. Imponerande Daredevil med trekant-segel i vågorna på bilden Respekt!!

• swe-514

Medlem
    6 november, 2007 vid 07:40

Känns som Vindsurfingsporten har gjort en full loop – från SUP till SUP, Torö till Torö. Tänk om även självaste Anders Bringdal skulle börja köra Kona? Då kanske jag får se Jesper på en dito – ja blir det så får jag nog tjacka en AB+:wink: Och då kommer nog även Pelle Hjortblad och Peter Bertillsson tillbaka (!) – snacka om att cirkeln då nästan är sluten. Fattas bara att Kona One (Entypsklassen) blir världens största kappseglings klass, som Windsurfer OD var på sin tid.

P.s Shit glömde tidigare att nämna mina “kära” runbottnade – Lechner och Davidson, honeycomb Marström, som kostade 20 000 kr!!! 1985 (Ej till salu), F2 Sunset (till salu). Nu finns är det nog risk för “prylbögsstämpel”, och forummissbruk, av vissa:laugh: D.s

• ola-h

Medlem
    6 november, 2007 vid 09:07

Alltså, jag kan gärna testa en Kona i Varberg eller på Torö om tillfälle bjuds. Men som Jesper säger är de SUP erfarenheter av Konorna som diverse duktiga SUP:are gjort inte så positiva. Den Big Red som jag kör är oerhört lättkörd och till och med utan att ha något att jämföra med är det uppenbart att det är en väldigt välgenomtänk shape för alla aspekter av SUP. Det inkluderar detaljer som hos nosen är shapad för att liksom glider igenom eller över vågorna (nästan som en liten båtnos) mm. Och så är det givetvis helt enormt mycket kurva genom hela brädan. Mao, det är väldigt mycket som skiljer den här sortens bräda från en vindsurfingbräda.

Men som sagt, givetvis skall jag testa Konan om tillfälle bjuds.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Jesper & Ola?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.