Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre
-
_Frippe_;443943 wrote:Jag beundrar engagemanget från GetWet m fl, men samtidigt måste jag nog hålla med RRD ovan om att man inte bör göra detta till en politisk fråga.
Som jag sett det är målet med Torös vänner helt enkelt att se till att vi kan fortsätta surfa både på Stenstranden och i Kärringviken. Det kanske är lättare att nå det målet om man fokuserar de konkreta problem som finns just på Torö. Gör man det till en mer generell fråga om allemansrätt och hamnar i en politisk debatt är väl risken att det blir en väldigt hätsk debatt och har man otur så gör det bara situationen ännu värre ute på Torö. Jag tycker att man bör fokusera på konkreta problem som finns på Torö, kanske större P-plats, fler soptunnor, bajjamaja(?) och få bort olagliga skyltar och staket.Tycker du har helt rätt Frippe. Jag tycker man ska visa tomtägarna så mycket respekt som det går. På stenstranden finns det ju trots allt flera allmäningar ner till vattnet, men det är på den stooora tomten på udden det är sämre.
I min värld handlar denna fråga nästan enbart om att bevara de allmänna intressena på den stora tomten på udden samt att vi fortsatt ska kunna ta oss fram till kärringviken.
(Det absolut bästa var om kommunen kunde köpa loss mark från den tomten. Det skulle ju ändå bli kvar tillräckligt mycke yta för en ytterst attraktiv sommarstugetomt.)
I övrigt finns det lite frågor om soptunnor och några andra tomter som eventuellt har tagit sig lite för mycke friheter. Jag tycker dock man ska försöka skapa så lite konflikt med de boende där ute som möjligt och fokusera på huvudfrågan. Visst skräpplockardagar, soptunnor, bättre parkeringsplats etc. kan ju underlätta detta arbete då de boende på ören får en mer possitiv bild av besökarna.
-
Är inte lite jobbigt att blanda politk och vindsurfing men när det handlar om äganderätt allemansrätt och stranskydd så kan man inte komma ifrån att det är politik, hur stark ska äganderätten vara? Min kompis var just på nya-zeeland och där kostar det pengar att få titta på vackra vattenfall om de låg på privat mark. Men man ska kanske undvika att göra det till en höger/vänster fråga och låta argumenten tala för sig själva. Så håller vi Stalin Pinochet och Hitler utanför disskusionen.
-
Oregistrerad
Gäst10 februari, 2008 vid 13:18@SafeSurfer 443958 wrote:
Är inte lite jobbigt att blanda politk och vindsurfing men när det handlar om äganderätt allemansrätt och stranskydd så kan man inte komma ifrån att det är politik, hur stark ska äganderätten vara? Min kompis var just på nya-zeeland och där kostar det pengar att få titta på vackra vattenfall om de låg på privat mark. Men man ska kanske undvika att göra det till en höger/vänster fråga och låta argumenten tala för sig själva. Så håller vi Stalin Pinochet och Hitler utanför disskusionen.
Det kostar pengar att ta bilen ut på Kullahalvön också!
I Nordkorea kan du inte ens komma in! Nog med politik…. -
Kan inte alla sveriges surfare gå ihop och köpa en av tomterna :P?
sen så kan vi göra det till sveriges största surfklubb, för både våg,vind kite och sup …. 😀 vilket jävla drag och vilken jävla känsla det hade blivit.
Ensam stark, många starkare! -
Jag vill inte göra detta till en politisk fråga, det handlar inte om rött eller blått på min skala, det handlar mer om att det tyvärr finns människor som har möjligheten att driva igenom vissa saker som för andra är helt omöjligt. Syftet med mitt kommande engagemang (har inte alls varit engagerad som kanske en del tror, det är andra eldsjälar som står för arbetet bakom) är att förhindra direkta övergrepp (enligt mitt tycke) på den mycket specifika allemansrätten som finns i Sverige samt några andra länder i europa, Island, Finland och Skottland är några av dem.
Det jag syftade på är att allemansrätten numera är hotad på många olika sätt. Jag ville bara göra en jämförelse med att privatiseringsivern breder ut sig mer o mer, som naturligtvis även påverkar samhället totalt, vilket den kommer att göra oavsett partifärg i regeringen.Min gode vän surfaren Michael från Aachen i tyskland besökte mig för ett år sedan och vi tillbringade två veckor på Gotland tillsammans där vi nyttjade allemansrätten flitigt. Han var lyrisk över de möjligheter vi har här och sena sommarnätter satt vi på stranden med rödvin och diskuterade skillnader mellan våra länder.
Han berättade vid ett tillfälle att han gärna cyklade mountainbike i skogen ett par km från sin bostad men numera var det förbjudet, stora delar av skogen var nu i privat ägo där en anställd skogvaktare vakade som en hök för att folk inte skulle kunna gå/cykla inom området. Det var även kraftiga böter om man bröt mot dessa regler. Så min gode vän var numera tvungen att ta bilen till Bayern eller Österrike för att få sig en cykeltur av bättre kvalite med sin mountainbike. Så vill inte jag ha det……..Självklart ska inte Torös vänner göra detta till en politisk fråga, men jag tänker nog personligen göra det ifall Fituna någon dag skulle bli till salu (Stockholm stad planerar nu att sälja stora delar av sitt ägande i Nynäs kommun) och någon där plötsligt hävdar hemfridszon……..
Mitt engagemang för Torö kommer med andra ord handla om den förb….. bastun och olovliga utbyggnader samt bryggor och annat skit som hela tiden görs för att utöka hemfridszonen i smyg, och på det sättet kontinuerligt inskränka på allemansrätten.
Man kan däremot inskränka på möjligheten att röra sig i områden som består av en mycket känslig biotop, vilket finns på Torö, men längs med stranden finns det bara sten…..
-
Jag upplever ser precis som Getwet hur allemansrätten mer eller mer har fått stryka på foten, speciellt i Stockholms skärgård, när någon har kunnat lösa sin privatisering med tillräckligt mycket lobbying och pengar. Accepterar vi förändringen är snart vår möjlighet att vara i naturen borta.
-
Oregistrerad
Gäst10 februari, 2008 vid 16:01I DI.se så finns det en artikel om ett dyrt hus som är till salu och att dess husägare som tröttnat på surfarna!
-
-
Oregistrerad
Gäst10 februari, 2008 vid 17:00Det bästa vore om vi kamrater kunde jobba för att få Torö i statlig ägo. Jag har i och för sig bara varit på Torö ett par gånger, men har aldrig sett så grymma vågor som man såg i detta klipp. Och vem var den coola gubben som var ute i de knähöga vågorna med spaden? Han såg riktigt grym ut när han droppade in, nästan så han föll flera meter i dropen. Grym soulsurfing, speciellt med en sån där brödspade i handen!!!
Försvara rätten att “surfa” knähöga vågor med brödspade. Rädda Torö!
/Matte
-
I lördagens Kungsbacka Posten 9/2 stod följande artikel;
”STAKET STOPPAR STRANDSPROMENAD
Längs Onsalahalvöns strandlinje vid Kungsbackafjorden finns förutsättningar för en attraktiv strandpromenad – i princip längs hela sträckan från Forsbäck ända ut till Gottskär och Draget i Väster.
Men problemet är att här och var är det stopp till följd av staket och höga murar ner till stranden. Privata fastighetsägare har barrkikaderat sig på sina egendomar. Sen fem år har en av de bosatta i området, Clas Viklund, engagerat sig i frågan. Han vill att kommunen iordningställer en ordentlig strandpromenad och att de hinder som idag finns undanröjs.
Nu är det dags igen. _ Det är fel att några enskilda markägare ska kunna stänga ute allmänheten från tillträde till attraktiva stränder i ett tätbebyggt område. EN ordentlig promenadväg längs den här sträckan skulle kunna bli en stor attraktion tycker han.
Allemansrätten
Ett sådant tillträde skulle kunna hävas med stöd av strandskyddetslagen och allemansrätten, menar Clas Viklund och pekar på ett aktuellt fall i Särö där hovrätten ålade två fastighetsägare att riva ett staket som gick ända ner till vattnet. Men frågan är inte solklar. Här finns en gråzon mellan allemansrätten och den enskilde tomtägarens rätt att hävda en hemfridszon, som det står i lagtexten.
– Allemansrätten gäller inte på tomtmark, även om det råkar ingå vatten på tomtmarken, säger Ulf Havtorn jurist på länsstyrelsen. Sedan är det frågan hur tomtmark ska definieras. En tomt behöver inte sammanfalla med fastighetens storlek.Max 2000 kvadratmeter
I miljöbalken hävdas att en fritidshustomt inte bör omfattas av mer än 2000 kvadratmeter. Därutöver gäller allemansrätten, oavsett hur stor fastigheten är. Ungefär samma regel gäller för villabebyggelse. Fritidschefen Lars Nyström berättar att planer på att anlägga en promenadstig längs den föreslagna vägen har funnits. Vi lät en konsult titta på det och jag vet att han också hade en del samtal med fastighetsägarna. Men vi backade ut, i första hand av ekonomiska skäl. Det skulle bli för dyrt. Dessutom går det faktiskt, så när som på några undantag, redan nu att ta sig fram nästan hela sträckan, säger han.
Kungsbacka-Posten, Lennart Jonson 0300-51985”
-
Oregistrerad
Gäst10 februari, 2008 vid 19:37Jag hamnade på denna tråd efter att följt en kommentar på DI.SE. Måste säga att jag inte fattar vad det hela handlar om. Surfa, eller paddla eller vad man nu gör på Torö, gör man väl i vattnet, och om jag förstår allt rätt så är man inte hindrad att ta sig ned till vattnet på Torö. Handlar denna debatt om att ha rätt att bli uppspolad på någon annans tomt och sedan gå tillbaka? Varför kan man inte paddla ut till lineup? Är det så att torösurfarna är så pass dåliga paddlare/surfare att de inte pallar paddla några meter till, eller vill de bara bråka?
Förslag till “torökamparna”:
(i) Träna paddling (på en riktig surfbräda)
(ii) Spara pengar och åk till något riktigt surfställe (med bra vågor)
(iii) Lär er surfa (på en riktig surfbräda)Lycka till!
-
Oregistrerad
Gäst10 februari, 2008 vid 19:46@Oregistrerad 444019 wrote:
Jag hamnade på denna tråd efter att följt en kommentar på DI.SE. Måste säga att jag inte fattar vad det hela handlar om. Surfa, eller paddla eller vad man nu gör på Torö, gör man väl i vattnet, och om jag förstår allt rätt så är man inte hindrad att ta sig ned till vattnet på Torö. Handlar denna debatt om att ha rätt att bli uppspolad på någon annans tomt och sedan gå tillbaka? Varför kan man inte paddla ut till lineup? Är det så att torösurfarna är så pass dåliga paddlare/surfare att de inte pallar paddla några meter till, eller vill de bara bråka?
Förslag till “torökamparna”:
(i) Träna paddling (på en riktig surfbräda)
(ii) Spara pengar och åk till något riktigt surfställe (med bra vågor)
(iii) Lär er surfa (på en riktig surfbräda)Lycka till!
Men det här är naturupplevelser vi pratar om och inte “DI”/ Dagens Industri”, kanske en bra bit ifrån skrivbordet “Glenn” 😀
-
Saxat från Värmland Folkblad
Replik: Ett starkare strandskydd gynnar allemansrätten
Debatt Svenska kommuner ger i dag tusentals dispenser för strandskyddet, i direkt strid med svensk lag. Den givna följden blir att fler stränder stängs för allmänheten och växter och djur hotas.2008-01-31 07:00 MIKAEL KARLSSON, LARS-OLA WESTERLUND Skriv ut sidan Tipsa en kompis Robert Larsson, Regionchef på LRF Värmland, försöker i VF den 24 januari rättfärdiga detta genom att peka på att strandlängden per person är lång i vårt land. Men Larssons medelvärden bortser från att de flesta bor i samhällen, där redan en minoritets strandexploatering snabbt kan minska möjligheterna för majoriteten att nå stränderna för bad, fiske, promenader eller gå i land med båt.
Larsson glömmer också att strandförstörelsen ökar pressen på många växter och djur som redan är svårt hotade i landet, även vid mycket små vattendrag. Utredningar visar nämligen att de flesta kommuner saknar kompetens eller resurser för att undersöka naturen på plats innan dispenser ges.
Till dessa problem kommer nu klimatförändringarna, som leder till dramatiskt förändrade vattennivåer på många platser. Därför är strandskyddet i miljö-lagstiftningen bra inte bara för friluftsliv och naturen, utan även för vår ekonomi – det styr bort från riskfylld lokalisering av byggnader.
Larsson påstår att strandskyddet hotar lokal utveckling. Inga studier pekar på det. Däremot visar utredningar att kommunerna feltolkar lagstiftningen. Strandskyddet bör därför skärpas. Visst måste vissa dispenser ges även framöver, men vi menar att det måste ske med miljöanpassade villkor och baserat på god kompetens.
Debatten om strandskyddet handlar inte om stad kontra glesbygd. Det rör privata intressen kontra allmänna intressen. Ett starkare strandskydd gynnar allemansrätten och därmed alla värmlänningar.MIKAEL KARLSSON, ordförande Naturskyddsföreningen
LARS-OLA WESTERLUND, ordförande Naturskyddsföreningen i Värmland -
Saxat från Länstyrelsen hemsida….hur i helv….. kan man fått tillåtelse till en bastu?
StrandskyddVid hav, sjöar och vattendrag gäller generellt strandskydd. Skyddet omfattar land- och vattenområdet intill 100 meter från strandlinjen vid normalt medelvattenstånd. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv, samt att bevara goda livsmiljöer på land och i vatten för växt- och djurlivet.
Strandzonen -värdefull för många
Allmänhetens tillgång till stränderna är av stor betydelse för friluftsliv och rekreation. Övergången mellan land och vatten är även betydelsefull för en rad olika livsmiljöer som många arter är beroende av. Den strandnära zonen är också värdefull bl.a. för skydd och övervintring. Strandskyddet gäller även ute i vattnet. Vissa bottnar kan exempelvis vara värdefulla miljöer som yngelplats för fisk, mollusker mm.Kolla in det här stycket nedan!
Strandskyddets omfattning
Länsstyrelsen kan utvidga strandskyddsområdet om det behövs för att tillgodose strandskyddets syften. I Stockholms län är strandskyddsområdet utökat till 300 meter, främst inom områden av riksintresse för naturvård eller friluftsliv. Länsstyrelsen kan även upphäva strandskyddet i områden som omfattas av detaljplan, under förutsättning att det finns särskilda skäl för ett upphävande.Upplysningar om strandskyddets omfattning kan lämnas av kommunen eller Länsstyrelsen
Logga in för att svara.