Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre
-
Osså lite saxat från Nynäshamns egen hemsida angående strandskydd…..
Strandskydd
I Sverige råder strandskydd vid havet och vid insjöar och vattendrag. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och att bevara goda livsvillkor på land och vatten för djur- och växtlivet.
Det generella strandskyddet är 100 meter. I Nynäshamn har strandskyddet utökats och omfattar 300 meter från strandlinjen.Inom strandskyddsområde får inte ny byggnad uppföras. Inte heller får anläggning eller anordning utföras som innebär att mark tas i anspråk och därmed inskränker allemansrätten.
Undantag från förbudet
Undantag från förbudet kan dock medges i vissa fall. Det kan gälla komplementbyggnader, ersättningsbyggnader och nybyggnad på sk lucktomter som förlorat sin betydelse för allmänheten. Undantag kan också medges för vattenanknutna anläggningar och anläggningar som syftar till att gagna det rörliga friluftslivet. Generellt gäller dock att de strandskyddsområden som idag är jungfruliga även i fortsättningen skall kunna nyttjas av allmänheten inom ramen för de allemansrättsliga principerna -
Jag har oxo en strandtomt
Gäst10 februari, 2008 vid 20:47Hej alla glada surfare och andra hemfridsbrottslingar!
Snälla tro inte att detta bara är en provokation.
Jag har en strandtomt på ett helt annat ställe än Torö. Vi har länge haft problem med att folk i trakten haft för sig att de kan gå tvärs över tomten. Av någon anledning hade man fått för sig att det på något sätt finns ett “strandskydd” som gör stränder allmänt tillgängliga. Eftersom vår stuga ligger alldeles vid stranden var “besökarna” tvungna att i princip kliva rakt över oss – vilket de alltså gjorde.
Alltmer förgrymmade av detta otroligt okänsliga beteende tog vi helt enkelt reda på vad som faktiskt gäller. Och, tyvärr alla surfare på Torö, jag tror er rätt att vistas på de privata delarna av stenstranden är tämligen begränsad.
Allemansrätten gäller inte på en fastighet i närheten av bostadshus. Området nära bostadshus, vilket vanligen kallas “tomt” utan att vara juridskt definierat, kallas i lagboken för hemfridszon. Den får man inte beträda utan att vara inbjuden. Gör man det så gör man sig skyldig till hemfridsbrott. I öppen terräng kan det handla om 100 meter från bostaden. Dvs man måste hålla ett ordentligt avstånd från bostadshuset om man inte skall begå hemfridsbrott.
Att tomten omfattar en strand har ingen särskild betydelse. Ett strandskydd skapades visserligen för ca femtio år sedan. Det säger att man inte får bygga nytt på eller i närheten av stranden. (Men kommunen kan göra undantag.) Om man ändå får lov att göra det skall hemfridszonen begränsas till alldeles inpå huset. Man får alltså lov att stryka förbi alldeles utanför ett sådant hus.Men hus som byggts innan strandskyddet är fortfarande undantagna, lagen är inte retroaktiv. Alla hus på stenstranden är äldre än strandskyddet.
Är det någon av er som bor eller har bott i villa? Vad skulle ni tycka om folk i grannskapet började gå igenom er trädgård – helt enkelt skapa en stig genom trädgården? Samma gäller för husen och tomterna på stenstranden.
Fundera en gång till vad det betyder om ni skulle få rätt till att gå på husägarnas strand. Om allmänheten skulle ha rätt att gå på stranden skulle den ju vara allmän, inte privat. Dvs de skulle ha förlorat en del av tomten. Och vilket värde tror ni den delen har? Att behöva ge upp stranden skulle vara lika med förlust av privatliv och konfiskering av mångmiljonbelopp.
En liten öppning har ni surfare eventuellt genom att man knappast kan hävda hemfridsbrott om man inte bor i huset. Dvs om ingen är där kan man gå nära huset. Observera att det inte räcker att man är borta typ över dagen eller helgen. Man skall vara varaktigt frånvarande. Men en hel del sommarstugor står ju tomma veckovis på vintern. Så ni kanske kan kolla vilka som är hemma och hålla er ifrån dem åtminstone?
-
Oregistrerad;444019 wrote:Jag hamnade på denna tråd efter att följt en kommentar på DI.SE. Måste säga att jag inte fattar vad det hela handlar om. Surfa, eller paddla eller vad man nu gör på Torö, gör man väl i vattnet, och om jag förstår allt rätt så är man inte hindrad att ta sig ned till vattnet på Torö. Handlar denna debatt om att ha rätt att bli uppspolad på någon annans tomt och sedan gå tillbaka? Varför kan man inte paddla ut till lineup? Är det så att torösurfarna är så pass dåliga paddlare/surfare att de inte pallar paddla några meter till, eller vill de bara bråka?
Förslag till “torökamparna”:
(i) Träna paddling (på en riktig surfbräda)
(ii) Spara pengar och åk till något riktigt surfställe (med bra vågor)
(iii) Lär er surfa (på en riktig surfbräda)Lycka till!
Ören är ett speciellt område, om det kan vem som helst läsa på Nynäshamn kommuns hemsida. Det handlar inte enbart om surf, nu råkar det vara surfare och vindsurfare som har startat föreningen men den är riktad till alla som vill främja friluftslivet och allemansrätten i synnerhet. Stränderna besöks av alla typer, allt från badande familjer till sportfiskare och ornitologer. Om ingen bryr sig kommer det snart inte att finnas allemansrätt. Alls.
-
Oregistrerad
Gäst10 februari, 2008 vid 21:02Är inte Ultralife samma Pelle69 och nofreelunch…alltså fastighetsägare på Torö som försöker infritera sig.
Samme avslöjade snubbe på Surfsverige.se forum;
http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=27388&catid=2&limit=25&limitstart=100 -
Gäst10 februari, 2008 vid 21:08@Svenne 444046 wrote:
Ören är ett speciellt område, om det kan vem som helst läsa på Nynäshamn kommuns hemsida. Det handlar inte enbart om surf, nu råkar det vara surfare och vindsurfare som har startat föreningen men den är riktad till alla som vill främja friluftslivet och allemansrätten i synnerhet. Stränderna besöks av alla typer, allt från badande familjer till sportfiskare och ornitologer. Om ingen bryr sig kommer det snart inte att finnas allemansrätt. Alls.
Har tillgången till stenstranden förändrats på sistone då? Knappast, det är bara fastighetsägarna som börjat hävda den rätt de alltid haft.
Om nu Ören är så himla värdefullt för allmänheten kan väl kommunen lösa ut fastighetsägarna? Fullt marknadsvärde gäller förstås vid expropriering. Har Nynäshamn någon miljard eller så som de kan avvara? Inga andra hål typ sjukvård och skola att stoppa i?
Men du har rätt i att allemansrätten börjar bli kringskuren i attraktiva strandnära områden. Stenstranden är dock inget bra exempel på detta, där råder status quo sedan länge. Ingen får bygga nytt i ett naturreservat. Ett bättre exempel är väl Värmdö kommun som (enligt hörsägen) gör undantag från strandskyddet för nybyggen på löpande band. Man är väl intresserad av skatteintäkterna som rikingarna som flyttar ut genererar. Där blir det alltmer trångt att komma ner till stranden.
-
Jag har oxo en strandtomt;444043 wrote:Hej alla glada surfare och andra hemfridsbrottslingar!
…
Allemansrätten gäller inte på en fastighet i närheten av bostadshus. Området nära bostadshus, vilket vanligen kallas “tomt” utan att vara juridskt definierat, kallas i lagboken för hemfridszon. Den får man inte beträda utan att vara inbjuden. Gör man det så gör man sig skyldig till hemfridsbrott. I öppen terräng kan det handla om 100 meter från bostaden. Dvs man måste hålla ett ordentligt avstånd från bostadshuset om man inte skall begå hemfridsbrott.
…Det har aldrig handlat om att göra hemfridsbrott, en hemfridszon har alla rätt till. Däremot har man inte rätt att utöka den genom att sätta upp staket, skyltar eller förhindra passage till mark som bör vara allmänt tillgänglig – vilket har skett. Vad som gäller kan vem som helst läsa mer om i Naturvårdsverkets vägledning om allemansrätten.
Vi kommer att träffa representanter från både Naturvårdsverket och Länsstyrelsen för att reda ut vad som gäller och vad vi kan arbeta vidare med. 100 meter låter som en mycket hög siffra. Varken Villaägarna, Naturvårdsverket eller LRF tolkar en maximal gräns längre bort än 50-70 meter. Den kan också vara så liten som 10 meter beroende på vegetationen (har själv ägt hus med en allmänning precis bakom knuten).
Torös vänner kommer att arbeta för att allemansrätten efterföljs och att inte tillgängligheten till de öppna områden blir sämre. Det finns flera andra idéer som vi hoppas kunna samarbeta om med andra föreningar, bla i och med den strandstädning som arrangeras, sophanteringsfrågan och så vidare.
-
Oregistrerad
Gäst10 februari, 2008 vid 21:12@Jag har oxo en strandtomt 444043 wrote:
Hej alla glada surfare och andra hemfridsbrottslingar!
Snälla tro inte att detta bara är en provokation.
Jag har en strandtomt på ett helt annat ställe än Torö. Vi har länge haft problem med att folk i trakten haft för sig att de kan gå tvärs över tomten. Av någon anledning hade man fått för sig att det på något sätt finns ett “strandskydd” som gör stränder allmänt tillgängliga. Eftersom vår stuga ligger alldeles vid stranden var “besökarna” tvungna att i princip kliva rakt över oss – vilket de alltså gjorde.
Alltmer förgrymmade av detta otroligt okänsliga beteende tog vi helt enkelt reda på vad som faktiskt gäller. Och, tyvärr alla surfare på Torö, jag tror er rätt att vistas på de privata delarna av stenstranden är tämligen begränsad.
Att tomten omfattar en strand har ingen särskild betydelse. Ett strandskydd skapades visserligen för ca femtio år sedan. Det säger att man inte får bygga nytt på eller i närheten av stranden. (Men kommunen kan göra undantag.) Om man ändå får lov att göra det skall hemfridszonen begränsas till alldeles inpå huset. Man får alltså lov att stryka förbi alldeles utanför ett sådant hus.Men hus som byggts innan strandskyddet är fortfarande undantagna, lagen är inte retroaktiv. Alla hus på stenstranden är äldre än strandskyddet.
Är det någon av er som bor eller har bott i villa? Vad skulle ni tycka om folk i grannskapet började gå igenom er trädgård – helt enkelt skapa en stig genom trädgården? Samma gäller för husen och tomterna på stenstranden.
Fundera en gång till vad det betyder om ni skulle få rätt till att gå på husägarnas strand. Om allmänheten skulle ha rätt att gå på stranden skulle den ju vara allmän, inte privat. Dvs de skulle ha förlorat en del av tomten. Och vilket värde tror ni den delen har? Att behöva ge upp stranden skulle vara lika med förlust av privatliv och konfiskering av mångmiljonbelopp.
En liten öppning har ni surfare eventuellt genom att man knappast kan hävda hemfridsbrott om man inte bor i huset. Dvs om ingen är där kan man gå nära huset. Observera att det inte räcker att man är borta typ över dagen eller helgen. Man skall vara varaktigt frånvarande. Men en hel del sommarstugor står ju tomma veckovis på vintern. Så ni kanske kan kolla vilka som är hemma och hålla er ifrån dem åtminstone?
Det är Sverige vi bor it, respekt till de som bor på Torö Stenstrand, men Allemanrätten och Standlagen gäller i hela Sverige. Fastighetsägarena har hemfridzon runt huset men passera längs strandkanten kan inte skada någon.
-
Gäst10 februari, 2008 vid 21:23@Svenne 444055 wrote:
Det har aldrig handlat om att göra hemfridsbrott, en hemfridszon har alla rätt till. Däremot har man inte rätt att utöka den genom att sätta upp staket, skyltar eller förhindra passage till mark som bör vara allmänt tillgänglig – vilket har skett. Vad som gäller kan vem som helst läsa mer om i Naturvårdsverkets vägledning om allemansrätten.
Vi kommer att träffa representanter från både Naturvårdsverket och Länsstyrelsen för att reda ut vad som gäller och vad vi kan arbeta vidare med. 100 meter låter som en mycket hög siffra. Varken Villaägarna, Naturvårdsverket eller LRF tolkar en maximal gräns längre bort än 50-70 meter. Den kan också vara så liten som 10 meter beroende på vegetationen (har själv ägt hus med en allmänning precis bakom knuten).
Torös vänner kommer att arbeta för att allemansrätten efterföljs och att inte tillgängligheten till de öppna områden blir sämre. Det finns flera andra idéer som vi hoppas kunna samarbeta om med andra föreningar, bla i och med den strandstädning som arrangeras, sophanteringsfrågan och så vidare.
Jaha, jobbar de på att utöka hemfridszonen? Det är ju en annan potatis. Då råder alltså inte status quo. Jag var själv på stenstranden i somras och tittade särskilt på detta med hemfridszonerna. Vissa av husen ligger vad jag kan förstå definitivt tillräckligt nära stranden för att hemfridszonen utan problem skall täcka den. Andra gjorde kanske inte det. Som du säger 50-70 m, eller 100 m. Jag har läst och hört flera bud. Detta är ju inte kodifierat utan handlar om sunt förnuft – inte störa, inte förstöra – vilket alla naturligtvis uttnyttjar för sitt eget bästa.
Stängslen runt fastigheterna längst ut på udden (30-milles och en till?) såg ju rätt lagvidriga ut. Man får inte hindra någon att kliva runt i markerna, oavsett om fastigheten är privat eller inte. Det är ju kärnan i allemansrätten. Och det var lååångt till bostadshusen från stängslen. Jag minns att jag noterade att en ung fräsig tjej låste upp grinden till den ena fastigheten och gick in. En del får allt…
-
Gäst10 februari, 2008 vid 21:27@Oregistrerad 444057 wrote:
Det är Sverige vi bor it, respekt till de som bor på Torö Stenstrand, men Allemanrätten och Standlagen gäller i hela Sverige. Fastighetsägarena har hemfridzon runt huset men passera längs strandkanten kan inte skada någon.
Jo, vi bor i Sverige, som är ett rättssamhälle med lagar om rätt till ägande och privatliv. Du kanske inte har något emot att vem som helst passerar genom din villaträdgård när du sitter där och fikar, men långt i från alla skulle hålla med dig. Lovar jag.
-
Tyvärr tar jag inte anonyma inlägg seriöst över huvudtaget, vilket de flesta på det här forumet inte gör. Registrera er, om än så under fiktivt namn om ni tänker föra mer debatt (Det här är inte DI:s kommentarspalt, här står vi för vad tycker).
-
@Jag har oxo en strandtomt 444061 wrote:
Jo, vi bor i Sverige, som är ett rättssamhälle med lagar om rätt till ägande och privatliv. Du kanske inte har något emot att vem som helst passerar genom din villaträdgård när du sitter där och fikar, men långt i från alla skulle hålla med dig. Lovar jag.
Under de senaste 15 åren har privata intressen skett på Naturreservatets mark; utanför tomterna!
– satt upp egna skyltar och staket för att försvåra för allmänheten
– fällt träd
– grävt djupa diken längs vägen så ingen kan mötas
– placerat ut stora stenbumligar
– satt stora pålar i marken
– tagit bort handikapp parkering
– tagit bort mötesplatser;
tidigare mötesplatser och små parkeringsplatser som fanns vid nästan alla allmänningar döljs effektivt och dess funktioner helt tagits bort på Naturvårdsområdet/ Naturreservatet. Allt för att det inte ska gå att komma till allmänningarna. Nu finns 2 parkeringar som blir överfulla vissa dagar.Det sitter privata skyltar och farligt vassa staket hela vägen ner till vattnet som avspärrar Strandskyddet och möjligheten att kunna gå längs vattnet mellan allmänningarna. Eftersom möjligheten att stanna med bil har tagits bort av privata intressen, blir det väldigt svårt att varken hitta eller njuta av allmänningarna…
-
Oregistrerad
Gäst10 februari, 2008 vid 22:13@Jag har oxo en strandtomt 444061 wrote:
Kommer aldrig förstå varför man måste gå genom hemfridszonen?, när man kan gå runt.
det viktiga måste väl vara att man kan gå ner till kärringviken och lägga i brädan
Måste ha blivit rätt mycket mer störande för ägarna nu när kitearna har börjat köra på vanliga “solardagar”. -
@Jag har oxo en strandtomt 444061 wrote:
Det låter som om du inte varit på Stenstranden. Det rör sig faktiskt inte om att passera genom villaträdgårdar, eller hur?
Det jag och många med mig – allt från surfare till fotvandrare – önskar och arbetar för är en fri strandremsa på Stenstranden. Punkt slut.
-
Intressant detta. Är jur. student till vardags inne på examen. Ska gräva lite i de aktuella frågeställnongar som dykt upp. Härligt med begrepp som allemansrätt…
Viktor -
@Bratwurzt 444079 wrote:
Intressant detta. Är jur. student till vardags inne på examen. Ska gräva lite i de aktuella frågeställnongar som dykt upp. …
ViktorJa, det vore intressant! Det finns f ö “en del” domstolspraxis att studera. Sökning på “strandskydd*” i den juridiska nyhetstjänsten PointLex ger 220 (!) träffar fr o m år 2000. Bara ordet “strandskyddsdispens” ger 157 träffar!
Den stora rättsinformationstjänsten Rättsbanken (som ingår i InfoTorg) ger 479 resp. 297 träffar i domstolspraxis. Därtill ges massor av träffar i annat material, som myndighetspraxis, förarbeten mm.
Logga in för att svara.