Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Torö onsdag fm
-
Kan bara instämma i föregående talare! Vilken fantastisk bild!
Nu blev jag verkligen sugen på att prova Kite.
Vet inte om bilden skulle ha blivigt bätter eller sämre om man fick se draken också?! -
Ja, det där var väl bland det absolut snyggaste jag sett.
Det verkar som att kitare (ok för att jag kanske avser de allra duktigaste) får stor utdelning på vågorna. När jag var i SA senast såg man folk som körde löjligt aggressivt trots 20+ vind i masthöga vågor. Vet inte hur många stora och kraftfulla bottoms/cutbacks de hann med på en session – troligen mer än vad en vindsurfare gör på tre dito. Jag skall ge mig på kite i sommar men kör bar underkropp istället för shorts på våtdräkten -
Härligt att höra grabbar…
Vad sägs om en gemensam snökitekurs för er i vinter… :santa: ???
-
Tackar boys…tackar tackar ibland skall man göra rätt sväng på rätt plats med rätt fotograf…
-
Hade jag haft tid (och pengar) så hade jag lätt tagit tag i kitingen för tre-fyra år sedan. Nu väljer jag att hålla igång, och förhoppningsvis utveckla, min kära, gamla vindsurfing men visst lockar kite.
I vågor är det närmast ett perfekt komplement till vindsurfingen, vilket bevisats på Guincho (och Torö) gång på gång. På Guincho kör kitarna i mer och mer vind och, precis som Långa Jonny skriver, får nästan alltid ut mer av varje våg. När jag var på Guincho lite längre 2010 så imponerade bland annat Paulo Silva (som även är en riktigt duktig vindsurfare) stort genom att mer eller mindre köra igenom vågorna med kiten på vägen ut, något som ju är skapligt knepigt med en vindsurfingbräda. Att de dessutom tar bättre höjd, kan följa vågorna längre in och hitta andra sätt att rida vågen på gör ju inte ekvationen sämre ur den aspekten…
Paolo Silva på Guincho – http://flic.kr/p/71PWQW
Jag tycker mig se att folk som kan köra vågor med både kite- och vindsurf helt enkelt kan välja rätt utrustning för rätt förhållanden ännu bättre. Och om man dessutom vågsurfar… komplett! Enda nackdelen är väl att valfrihetens förbannelse blir ännu värre, ha, ha! “Lilla eller stora vindsurfingbrädan med 5.3 eller kanske fyrsju eller minimalen eller 9 kvadrat kite med stora quaden eller kanske kite på minimalen eller paddla stora vindsurfingbrädan eller… bodysurf!”
Sedan tror jag nog att varje sport har sina respektive fördelar i vågorna, skulle gärna utforska bägge! Det kanske blir en tur med grabbarna i Surfbussen nästa år… :santa:
Jo, sist men inte minst. Den där bilden är helt magisk och den bästa jag sett från Torö.
Logga in för att svara.