Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö söndag

• militaren

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 17:01

Fina bilder. känns som det är dags för ett återbesök på gamla hemma spotet. poppo: säg till nästa gång.

• jesper_b

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:04

Kan bara falla in i den kollektiva stoken. Varken, minifjutt, gnarly eller episkt, men nog så gott med mitt emellan. Solen, söndagen, vågorna, vinden, allt samverkade för att dra fram ett och annat gammalt Torölocaltroll, den vanliga crewn och en hel del nya ansikten. Jag var nere på snabbvisit på västkusten förra prognosen och slogs av hur många glada vindsurfare som finns där – men fasen det gör det ju här på hemmaplan med!

För att inte prata om surfare! Själv tog jag vad som skulle ha varit ett kort morgonsurf, men som blev en full förmiddagssurf på första allmänningen bland alla surfare. Fasen så fint. Trots lite on-shore var det riktigt cleant och i seten en och annan riktig goding till våg. Fetingleenden på alla unga och gamla surfers (en hel del fd vindsurfare) som satt och njöt på line up. På vissa vågor tog väl en fem, sex stycken av på – full cirkus!!!

Framåt lunch lyckades jag dock slita mig loss från det extremfina surfet. Full cirkus även uppe bland vindsurfarna. Det som jag kanske tyckte var mest kul, förutom själva seglingen, var nog ändå de nya ansiktena. Det var en hel del som gjorde premiär på stenstrand och de var ju minst lika stokade som det etablerade gardet. Lånade ut en fena till en grabb som lånat ihop prylar (snacka om risk med tanke på den korta medellivslängden för fenor på stenstrand – den klarade sig dock) och han verkade rätt nöjde efter sin segling. Lite senare satt jag och snackade med en annan grabb som seglade djädrigt ihärdigt och beskrev sig själv som nybörjare i vågor. Han undrade om jag hade en bräda till salu. Hans vita vågseglingsbräda låg och glänste brevid oss i eftemiddagssolen. Jag kände igen den. Det stod visserligen AHD på loggorna med den extremt smäckra shapen på häcken gick inte att ta misste på. Hur många av mina favovågisar genom åren var inte shapad av Bill Foot? Jo mycket riktigt stod det hans namn på den. Grymt!! Men visst har det hänt lite, en lite kompaktare bräda svänger onekligen bättre på Torös rätt korta och kompakta vågor. Tror vi har en ny generation Torörippers på gång dock – svinkul!

Appropå seglingen; visst var den fin. Inte så där löjligt episkt eller ohämmat sprudlande, tidvis lite segt och man fick jobba lite både i vågval och tekniskt. Men Torö belönar den idogde! Calle N sa att det inte var en arialdag, visst stämmer det, men ändå tveakar han upp ett signature move. Ola H tyckte det var svårt att hitta rätt. Ändå lyckas han få till riktigt skönt carve. Fasen Ola och Poppo höll bara på och på och på och på… än finns det krut i gubbarna!

Personligen hade jag nog min bästa segling runt 3-4 då vinden var som lättast (molnen kom och stängde av vinden ett tag). De flesta tog paus då men jag hade ju just börjat och körde på. Visst blir det lite jobbigt med allt guppande på väg ut inne i breaken, men jag tyckte faktiskt vågorna var som bäst då. Sen kom solen och vinden tillbaka, jag var dock slut.

En annan fin grej med gårdagen var väl annars att den aldrig tog slut. Vinden höll i och även om det blev allt mindre och glesare mellan setten rullade det in ett och annat även sent på eftermiddan. Enligt de som var kvar var det tydligen fina vågor även i förmiddags, även om vinden var skral. Dessutom forstätter ju stoket här på konfen. Vi Stockholmare är ju inte vana vid flerdagsvind eller ens heldagvind. Den här Torödagen är nog inte slut förrän nästa gång Torö levererar.

Det här är ju dessutom inte slutet på sommaren, det är början på hösten!

Ses på line-up!

JB

• larry

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:16

Bra rippat allihop och kul med bilder. Fortsätt ladda upp. Kunde inte komma längre än till Närlunda, men jag gottar mig gärna i eran lycka också.

En bild säger mer än tusen ord, men om jag får tid ska jag läsa ditt inlägg också senare i kväll Jesper_B. 😉

• dr-masse

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:45

wohoo, till å med jag har fastnat på bild! Men, det krävs nog att det är max en tre-fyra gubbs på vattnet för att det skall kunna ske, ha, ha! Ja, jädrar vilken sucker man är för att se sig själv på bild. Det bor nog en liten narcissist därinne någonstans, trotsallt.

På tal om bilder, ere bara jag som undrar om vår vän pressfotografen fick med sig någe bra med tanke på hans “artilleripjäs” till kamerautrustning…?

Jesper har så rätt, så rätt, kul med gamla Toröfantomer, standardgänget men framförallt fler stenstrandsåkare än vad jag någonsin sett! Vi pratade om det i våras – det måste bli fler vindsurfare på stenstranden igen, och har man sett. Riktigt kul. Och helt sant, vi är inte bortskämda så den här Torödagen håller absolut i sig tills det är dags igen!

Och kom ihåg, även om stenarna är många så går det nästan alltid bra. Visst, fenorna får stryk men de kan man slipa. Och ibland får man laga brädan lite. Och ryker det en mast så var den slut och sökte en värdig avslutning på sitt liv här på jorden, eller hur Calle? Men uj, uj, uj, vad det är värt det!

• calle

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 19:30
    dr Masse;567698 wrote:
    Och kom ihåg, även om stenarna är många så går det nästan alltid bra. Visst, fenorna får stryk men de kan man slipa. Och ibland får man laga brädan lite. Och ryker det en mast så var den slut och sökte en värdig avslutning på sitt liv här på jorden, eller hur Calle? Men uj, uj, uj, vad det är värt det!

Torö ger och Torö tar, med tanke på nivån i min vågsegling så är det ett mirakel att det inte hänt tidigare.
    Men vad är en mast en sån här dag, intet…. får slita fram en gammal Tidal Wave i väntan på mitt byte till RDM master senare i höst.

• rad

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 20:41

Snyggt och prydligt parkerat under lunchrasten=)

• ola-h

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 21:05
    pipe69;567513 wrote:
    Fantastiska bilder från gårdagen. Det hjälper till att minnas medan vi väntar på nästa storm.

Finns det bilder på oss som kitade utanför stenstranden skulle det vara jättekul att se dem här också ;-)… eller i inlägget på Kitenation, där det finns en liten film från gårdagen http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=8134

Ingo (grön-vit Northkite och vågis)

Här kommer några kitebilder:

• petter

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 21:36

Grymma bilder, grym segling och extremt rolig dag!!!
    Torö visade sig från sin bästa sida, absolut värt 300 kronor i p-bot!

• goran-r

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 22:18

Med risk för att vara i feltråd så lägger jag till några Kite bilder från Söndagen på Stenstranden….

001Toro_I2B3889.jpg

002Toro_I2B3902.jpg

003Toro_I2B3912.jpg

004Toro_I2B3914.jpg

005Toro_I2B3915.jpg

/Göran R
    DeltaPhoto.se

• koa

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 04:51

Skön kramp kommentar! 😀

Ola H.;567514 wrote:
    Det blev över 8 timmar segling effektiv tid för mig, och sista timmarna hade jag mer eller mindre konstant kramp. På väg upp fick jag till och med kramp under hakan när jag råkade gapa lite. Men det var det värt.

http://gallery.me.com/ola.helenius#100023.

Några smackprov:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

• pipe69

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 11:18
    Ola H.;567763 wrote:
    Här kommer några kitebilder:

Tackar till Ola och Göran ;-)…

• tagt

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 11:38
    Göran R;567787 wrote:
    Med risk för att vara i feltråd så lägger jag till några Kite bilder från Söndagen på Stenstranden….

001Toro_I2B3889.jpg

002Toro_I2B3902.jpg

003Toro_I2B3912.jpg

004Toro_I2B3914.jpg

005Toro_I2B3915.jpg

/Göran R
    DeltaPhoto.se

Är det Göran Helmers jag ser på bilderna!? ser ut att hålla stadigt i kiten nuförtiden! var har du hållit hus?
    Mvh
    Freppe

• pressfotograf-se

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 15:40

Här finns lite bilder, som vanligt när dom kommer från mig är det närbilder så man ska känna “suget” och inga översiktsbilder som visar hur surfingen var.

http://www.pressfotograf.se/bilder/surf/090816%20Torö/index.html

/Pontus & Jesper

6.jpg

• fastlandsguten

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 15:58

Grymma bilder! Ola, nice!

• koa

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 16:27
    pressfotograf.se;567981 wrote:
    Här finns lite bilder, som vanligt när dom kommer från mig är det närbilder så man ska känna “suget” och inga översiktsbilder som visar hur surfingen var.

http://www.pressfotograf.se/bilder/surf/090816%20Torö/index.html

/Pontus & Jesper

Gryyyyymmma bilder Pontus!

Tack!

Calle N

Sida 5 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö söndag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.