Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Stängsel

  • surferdude

    Medlem
    15 september, 2003 vid 14:38

    Torö och dess vågor ligger tydligt i Nynäshamns profil. Se följande oficiella kommunlänkar:

    http://www.nynashamn.se/net/V%e4lkommen+till+Nyn%e4shamn/Upplev+Nyn%e4shamn

    http://www.nynashamn.se/turism/index.htm

    Få se hur länge kommunen tillåter dessa bilder och text!

    Mitt seriösa förslag:
    Motionera till Komunfullmäktige om att expropiera hela strandzonen på Torö och gör det till allmänt rekreationsområde. laugh.gif

    Varför: confused.gif
    Sjukt orättvisst att några kapitalstarka kan förstöra glädjen för så många. Kommuner brukar se till allas rätt att kunna ta del av strandområden. T.o.m i konservativa kommuner som Lidingö, Danderyd och Täby finns flera exempel på hur kommunen gjort allmänning av privatmark utefter kusten. Detta har inneburit för den berörda fastighetsägaren en kapital förlust som givetvis kompenserats av kommunen. Men de positiva effekterna för övriga är många. Fastighetsägare innaför får plötsligt enklare tillgång till kusten. Områdets totala attraktivitet ökar vilket innebär att alla andras fastighetsvärde ökar. Så om kommunen nu månar om fastighetsvärden så borde de fråga de övriga fastighetsägare på torö som inte äger strandtomt vad de tycker. Detta är inte kommunism (eller något likanande) utan helt naturlig markpolitik i en värld med relativt krympande marktillgångar samt elementär strategi för ökning av markvärde! grin.gif

    Jag bor själv inte i kommunen men föreslår att någon som bor där eller tjäner någon som kan motionera gör det.

    Övriga reflektioner:
    Skydd av grässorter, bastu som “naturlig gräns” mm verkar inte seriöst. Om en kommunal tjänsteman och politiker muntligen eller skriftligen påstår att “man” brukar skräpa ned, “man” brukar använda toaletter eller “man” kör ned med bilen ska personen som fått svaret be tjänstemannen/politekern precisera sig. Kommunen verkar inte beredda på opinionen utan försöker efterkonstruera något i detta fall. mad.gif

    Så va det sagt!!! wink.gif

  • surferdude

    Medlem
    15 september, 2003 vid 14:41

    ursäkta stavfelen, skrev lite fort i min upprördhet!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 september, 2003 vid 16:12

    Jag vill här ge ett tips. Kolla upp fastighetsägarens relation med vissa personer i kommunledningen… Ryktet i detta fall verkar ha substans, men ni får gräva mera själva. Jag kan inte bli inblandad.

  • koa

    Medlem
    15 september, 2003 vid 17:44

    …saxat från Länstyrelsens beslut om Ören/ Torö:
    +Komunen ( Nynäshamn ) ansvarar för sanitära angelägenheter på Örens Naturreservat.
    ( Var är Bajamajorna och soptunnorna? )
    +Att informationsskyltar skall vara uppsatta vilka bekostas av Staten.

    Som Ni ser på kartan så finns det 3 till allmänningar förutom “surfspotten” och “vindsurfspotten”, de boende har effektivt gömt parkeringar och lagt stora stenar på de möjliga ställen där man kan stanna.

    De boende måste förstå att om man köper en tomtplätt så äger man inte Naturreservatet utanför tomten, det är till för alla.

    Vilda västern?

  • dakant

    Medlem
    16 september, 2003 vid 14:25

    Fick detta lätt ändrade standardsvar.

    “Hej Torbjörn!

    Vi vill inte omröva vårt beslut då det är en del av en större
    problembild gällande östra delen av Ören. Den delen är väldigt populär på grund
    av att där finns ofta höga vågor. Problemet är inte badgäster,
    fågelskådare, naturvandrare, fiskare etcetera. Problemet är framförallt de
    personer som inte respekterar allemansrätten. Som använder sig av
    privathustes möbler och soptunna samt andra ägodeler för sina egna ändamål. Det
    är till och med så att en del kommer in i huset för att låna vatten och
    göra toalettbesök. Huset finns där på grund av att det tillåtits i
    enlighet med äldre lagstiftning och de som bebor huset måste få rätt till
    hemfrid. Platsen är också populär för surfare som bär sin tunga
    utrustning kortatste vägen mellan bil och strand. De trampar därför upp stigar
    i den känsliga vegetation som finns på Ören.

    Vi har försökt hitta en gyllene medelväg. Huset ska få en hemfridszon.
    Mjölonmattorna ska skyddas. Allmänheten ska ha tillträde till området.
    Vårt beslut innebär att husägaren får en hemfridszon soim sträcker sig
    från vägen ned mot stranden på båda sidor av huset. Strandlinjen den
    del som det inte finns växtlighet på också nedanför huset ingår i den del
    som allmänheten har tillgång till. På så sätt kan allmänheten passera
    mellan den norra och södra delen av Ören. Bastun samt brygga i norr är
    tänkt att utgöra en markering för allmänheten att “här börjar den smala
    delen av stranden som allmänheten får beträda, men inte gå in i
    privatzonen, liksom i den södra ändan finns en befintlig liggande
    stockpallisad som markering. Anledningen till att privatzonen sträcker sig upp till
    vägen är att då försvaåras ällmnheten att trampa upp stigar i
    mjölonmattorna där och både norr och söder därom. Kommunen har också krävt ett
    staket från öppningen (grinden) vid den norra aänden av parkering ned
    mot stranden för att de som går där först tvingas ned till strnaden för
    att inte trampa upp stigar i mjölonmattorna. Det är ledsamt att några få
    ställer till problem för det stora flertalet genom att försöka “tänja”
    på gränserna för allemansrätten. Vi ska vara rädda om den rätten, men
    också vara lika rädda om den lika gamla traditionen i vårt land om
    rätten till hemfrid.

    Med vårt beslut är du alltså fortfarande välkommen till Ören och kan
    besöka både den norra och södra delen av den privatägda marken för att
    bada och skåda på fåglar. Du kan röra dig fritt i området under
    förutsättning att du respekterar privatlivets helgd för den som äger marken och
    inte förstör den unika natumiljön i området.

    Med vänlig hälsning

    Mats Gülich”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 17:09

    Har pratat med Naturvårdsverket som menar att det inte är någon idé att vända sig till kommunens tjänstemän. Jag beskrev situationen lite som i de brev jag skickat till kommunen för personen på naturvårdsverket, inklusive det ologiska med att bygga en bastu på strandskyddat område för att skydda naturen. Hon svarade att det lät precis som en typisk kommunaltjänsteman med ansvar för bygglov. De brukar inte sällan ta fastighetsägarens sida sade hon.

    Vi bör istället vända oss till 1)kommunens politiker så högt upp som möjligt, dvs deras kommunalråd som sitter i kommunalfullmäktige. Vi kan inte heller överklaga kommunens beslut om bygglov som privatpersoner utan måste vända oss till antingen Naturvårdsverket (som redan överklagat) eller miljöorganisationer som t ex 2) Naturskyddsföreningen. Vidare tyckte personen på Naturvårdsverket att vi borde vända oss till 3) media. Lokaltidningar och lokala TV-nyheter är bra exempel på medier som fått politiker att ändra uppfattning tidigare. Jag fick även tipps om att vända mig till Länstyrelsen för att höra vilken instans som har sk tillsynsansvar på Ören. Dessutom fick jag namnet på den handläggare på Naturvårdsverket som handar deras överklagande. Jag ska prata med henne i morgon samt ringa länstyrelsen. Sedan går det att anmäla både kommuner och privatpersoner för brott mot miljöbalken. Något som jag ska undersöka ytterligare. Jag återkommer om hur det hela fortlöper. Tills dess kan vi hjälpas åt att plocka fram namn och adresser till komunalråden i Nynäshamns kommun och ta kontakt med dessa angående Ören. Vi kan ta fram nummer till lämpliga medier och försöka få dessa att fortsätta uppmärksamma den politiska skandal som svartbyggen, förstörelse av naturvårdsområde, bygglov på strandskyddad mark, ej skyltade allmänningar, allt sämre framkomlighet och borttagna soptunner, mm faktiskt innebär!

    Jesper B

  • koa

    Medlem
    16 september, 2003 vid 17:37

    Strålande Jesper!

    cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 22:05

    “Problemet är framförallt de personer som inte respekterar allemansrätten. Som använder sig av privathustes möbler och soptunna samt andra ägodeler för sina egna ändamål. Det
    är till och med så att en del kommer in i huset för att låna vatten och göra toalettbesök.”

    Detta har enligt en granne tydligen hänt en gång…Fastighetsägaren kör givetvis med alla lögner i boken. Han har säkert också mutat varenda kommunpolitiker i bygden.

  • chris99

    Medlem
    17 september, 2003 vid 07:28

    Någon nämnde att det kan finnas en relation mellan fastighetsägaren och någon av beslutsfattarna på kommunen.
    Jag konfronterade detta med Mats och han blev mycket nyfiken och bad mig ge honom information om så är fallet. I så fall kan de bli hett på kommunen.. hehe
    Någon som vet mer om detta?
    Skicka privat mail till christer99@home.se om ni inte vill skriva på forumet, så för jag saken vidare..

    /Christer

  • frippe75

    Medlem
    17 september, 2003 vid 09:01

    Vad gäller medier i Nynäshamn är det ganska sparsmakat.

    http://www.nhp.se/

    Utgivare VD Annonsavdelningen
    Nynäshamns Posten AB
    Pg: 92 75 01-7
    Bg: 793-0159
    Peter Wittzell
    Tel. 08-550 921 00
    @-epost:
    peter.wittzell@lt.se Telefon: 08-524 404 01
    Fax 08-524 404 36
    @-epost:
    np.annons@nhp.se

    Besöksadress Ansvarig utgivare Redaktionen
    Centralgatan 17, Nynäshamn Niklas Milberg
    Tel. 08-524 404 25
    @-epost:
    niklas.milberg@nhp.se Telefon 08-524 404 11
    Fax 08-524 404 37
    @-epost:
    np.redaktion@nhp.se

    Adress Annons- & Marknadschef Reklambyrån
    Box 24,
    149 21 Nynäshamn Niclas Axelson
    Tel 08-524 404 06
    @-epost:
    niclas.axelson@nhp.se Telefon 08-520 166 65
    Fax 08-524 404 38
    @-epost:
    reklambyran-np@nhp.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 11:47

    Här kommer tre utdrag som berör Torö och Ören.

    Miljöbalken 26 kap om stängsel:

    “11 § En tillsynsmyndighet får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådant område som omfattas av allemansrätten.
    Är det uppenbart att ett stängsel endast är avsett att utestänga allmänheten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken.”

    Detta säger Miljöbalken 7 kap. om naturreservat:

    “6 § Om det behövs för att tillgodose syftet med ett naturreservat, får länsstyrelsen eller kommunen förplikta ägare och innehavare av särskild rätt till fastighet att tåla sådana intrång som att det inom området
    1. anläggs vägar, parkeringsplatser, vandringsleder, raststugor, tältplatser, badplatser, sanitära inrättningar eller liknande anordningar,
    2. bereds tillträde till mark för allmänheten där allmänheten annars inte har rätt att vistas,
    3. utförs gallring, röjning, slåtter, plantering, betesdrift, avspärrning eller liknande åtgärder, eller
    4. genomförs undersökningar av djur- och växtarter samt av mark- och vattenförhållanden.”

    Detta skriver Nynäshamns Kommun om Ören på sin hemsida:

    “Stränderna, speciellt den södra, är till stora delar privatiserade och kan nås endast genom ett par
    allmänningar på sydsidan av ören. Den privata prägel som stora delar av området hyser är olycklig och bör
    förändras. Med hänvisning till den stora betydelsen för allmänhetens tillträde till dessa vackra och för
    Södertörn unika stränder, bör en strandremsa runt hela halvön lösas in av kommunen. Vid ev. försäljning av
    fastigheten längst ut mot SV bör kommunen utnyttja sin förköpsrätt.”

    Allt detta samantaget borde få tyst på fastighetsägare som tjatar om privat strand och stängsel och bastu.

    Hälsningar,
    Jens Dahlsköld
    Miljö- och hälsoskyddsinspektör i Stockholms Stad
    (och vindsurfare så klart)

  • dr-masse

    Medlem
    17 september, 2003 vid 11:55

    Ja, speciellt det Nynäshamns kommun skriver borde ju kunna ta skruv.

    En fråga, du verkar ju minst sagt insatt, har det någon betydelse att udden i fråga ligger utanför gränsen för Örens naturreservat?

    En fråga till – vilka anser du att man bör skriva mail/brev till angående detta? Naturvårdsverket verkar ju vettigt, men fler?

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 11:57

    Har bara vindsurfat på Torö några gånger men det är verkligen ett bra ställe. Om de boende bygger stängsel, bryggor och bastu utan tillstånd får väl vi andra ta vårt ansvar och rensa bort skiten när inte kommunen gör det. Jag ställer gärna upp en helg med släpvagn så vi kan köra till tippen när det är klart. Borde man inte kunna polisanmäla de boende för nedskräpning/ olovlig avstjälpning ?/Hans C

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 13:56

    Jag skulle kanske ta och dyka på alla politiska partier. Även om tycker skit om MP och V normalt, kanske de kan hjälpa till i detta fall om man lägger upp det på sättet att “de rika och de med kontakter kan ta sig förbi lagen”, “den lilla människan kommer i kläm”, “solidaritet”, osv. Massa snömos alltså. Och sedan undra vad de, som man då givetvis röstat på i alla år, ska göra åt saken…

  • getwet

    Medlem
    17 september, 2003 vid 14:35

    Oerhört märkligt att Nynäs kommun isåfall inte utövade sin förköpsrätt till Ören när den väl blev till salu för inte så längesedan. Det här blir bara sjukare och sjukare…….

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Stängsel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.