Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Stängsel

• anonym-anvandare

Medlem
    18 september, 2003 vid 05:15

Har pratat med ett par handläggare på Naturvårdsverket och fått deras överklagande av bygglovet på Ören 1:7. De är MYCKET kritiska till utvecklingen på Ören. De tycker att kommunen borde ha utnyttjat sin förköpsrätt och köpt in i princip all privat mark och gjort naturvårdsområde av hela klabbet. De rekommenderar kommunen att bygga spångar där marken slits i stället för staket. Alla former av byggnationer, tomtinmutningar, staket, diken, bryggor mm strider mot miljöbalk, strandskydd och länsstyrelsens och naturvårdsverkets riktlinjer för området. De kommer köra ärendet om bygglov “i botten” dvs om nödvändigt överklaga i både miljödomstol och övre miljödomstol.

Jag har kollat med en advokatkompis angående hur man anmäler fastighetsägare och kommun för diverse miljöbrott och svartbyggen. Vi får se vad han kommer fram till.

Nu borde vi mailbomba kommunalråden!

Jesper B

• koa

Medlem
    18 september, 2003 vid 06:01

Känns väldigt bra att ha dom med oss.
    Detta visar också att Kommun och tomtägarna fullkomligt “tagit lagen i egna händer”.
    Tomtägarna försöker inmuta området och köra bort allmänheten.
    De äger bara sin tomtplätt och inte Nuturreservatet utanför, det måste dom respektera.
    Detta område är till för oss alla.
    Kanon Jesper!

/ Calle
    cool.gif

• dr-masse

Medlem
    18 september, 2003 vid 08:01

OK, såhär blev mitt brev till samtliga ledamöter och ersättare i Nynäshamns kommuns miljö- och stadsbyggnadsnämnd (namnen finns på kommunens hemsida, http://www.nynashamn.se). Tänke att genom att skicka samma mail till alla partier och ledamöter så kanske det blir lite liv i kommunkorridorerna i alla fall… 😉 Brevet, som även skall till Naturvårdsverket och Länsstyrelsen:

Hej!

Under nära tio år har jag ett flertal tillfällen haft förmånen att njuta och hämta inspiration i ett av Stockholms utan tvekan mest hänförande naturområden – Örens natureservat vid Torö i Nynäshamns kommun.

Vi är många naturälskare och aktiva människor som tar tillvara på det naturen, stranden och havet har att erbjuda i denna del av Stockholms skärgård. Jag har haft möjlighet att besöka stora delar av skärgården och menar att Torö och Örens naturreservat i sin unika kombination av natur-, havs- och strandmiljö är en närapå oslagbar upplevelse i vår närhet.

Nu verkar det som om planer för att drastiskt minska allmänhetens tillgång till Örens södra strand är på väg att realiseras. De bakomliggande skälen till detta är i grunden begripliga (slitage på känslig natur), men medlen och lösningen ter sig för mig förvånande och till uppenbar förmån för en enskild fastighetsägare (spärra av och tillåta privat bastu och brygga i samma miljö).

En balans mellan Torös fastighetsägare och alla de besökare som vill ta del av det området har att erbjuda är naturligtvis absolut nödvändig. Med tanke på att Länsstyrelsens riktlinjer och Nynäshams kommuns uttalade ambitioner (se not 1 nedan) avseende området finner jag den nuvarande utveckligen som mycket märklig och motsägelsefull.

Jag och många besökare till området är beredda att engagera oss i denna fråga för en så förmånlig lösning för alla involverade som möjligt. Ideella föreningar och sällskap för Torös många besökare är en väg som diskuteras flitigt och har engagerade personers tid och vilja att ta tillvara på området som en viktig resurs.

Att allmänhetens tillgång till Örens södra udde skall begränsas för att en plan för området har saknats och förbättringar med enkla medel kan göras är i mina ögon svårförståeligt. Tankarna att en privat bastu dessutom skulle kunna utgöra någon form av gräns för en hemfridszon är väldigt tveksam. Enskilda incidenter verkar ha en förmåga att uppförstoras till lokala fastighetsägares förmån och ambition att utvidga sin privata sfär (och därigenom sin fastighets ekonomiska värde) till nackdel för de många besökare som årligen besöker stranden och har sitt naturnära vattenhåll och inspirationskälla just här. Människor som i de allra, allra flesta fall sköter sig alldeles utmärkt och mer än gärna ser till att området bevaras så väl det någonsin går.

Mycket av den skada som Örens naturreservat tillfogats i form av urdikningar, förflyttning av stora stenblock och liknande har utförts av fastighetsägare i området. Det är inte mer än rätt att en balanserad bedömning av såväl fastighetsägares som besökares tillfogande av skador och eventuella överträdelser görs i ett sådant här fall.

Känsliga mjölonmattor kan räddas med hjälp av enkla spångar eller dylikt. Det skulle dessutom tydligt markera var man som besökare förväntas gå och röra sig, gärna förstärkt med skyltar och annan lokal information. Minimal nedskräpning och uppförande i enlighet med allemansrätten är en självklarhet, men behöver stöd i form av återvinningsstationer, information och inslag av synliga markeringar i var gränsen för allmänt tillgänglig mark och privat egendom går.

Jag hoppas att detta får en lösning som fortsatt kan ge mig, min familj och mina vänner framtida möjlighet att besöka en av Stockholms och Sveriges allra vackraste och storslagna havsmiljöer!

Detta brev kommer jag även att skicka till Naturvårdsverket.

Med vänlig hälsning,

– mitt namn och adress –

not 1:

Nynäshams kommuns uttalade ambition från er egen hemsida avseende Örens naturreservat:
    “Stränderna, speciellt den södra, är till stora delar privatiserade och kan nås endast genom ett par
    allmänningar på sydsidan av ören. Den privata prägel som stora delar av området hyser är olycklig och bör
    förändras. Med hänvisning till den stora betydelsen för allmänhetens tillträde till dessa vackra och för
    Södertörn unika stränder, bör en strandremsa runt hela halvön lösas in av kommunen. Vid ev. försäljning av
    fastigheten längst ut mot SV bör kommunen utnyttja sin förköpsrätt.”

Länsstyrelsens riktlinjer avseende området:
    Skyddad natur i Stockholms län Naturreservat och nationalparker:

Objektnamn: Ören
    Skyddsform: NVO
    Kommun: Nynäshamn
    Area (ha) land 108
    Objektnr 0192-03-001
    vatten 12
    totalt 120

Beskrivning:
    Ören består av en stor flack isälvsavlagring med i huvudsak stenigt grus i ytan. Vegetationen består till större delen av tallhedskog där inslaget av martallar och enbuskar är påfallande. På klapperstränderna
    finns sällsynta växter som strandkål, marviol och strandärt. Ören är också en känd sträckfågellokal. Den torra tallskogen ger goda förutsättningar för strövande, svamp- och bärplockning. Stränderna är attraktiva för bad och promenader.
    Ändamålet med naturvårdsområdet är att bevara området på grund av dess betydelse för allmänhetens friluftsliv samt att skydda områdets geologiska värden.

Föreskrifter för markägare/nyttjanderättshavare
    Föreskrifter för allmänheten
    Utöver föreskrifter och förbud i lagar och författningar är det förbjudet att
    * uppföra helt ny byggnad annat än sanitära anordningar för
    * störa djurlivet (t ex genom att klättra i boträd eller uppehålla
    friluftslivet. En pump- och hydroforanläggning på tidigare Ören
    sig i närheten av fågelbo).
    1:75 får uppföras enligt byggnadsplanen.
    * ställa upp husvagn.
    * medföra hund eller katt som inte är kopplad.
    Länsstyrelsen har med stöd av 43§ naturvårdslagen förordnat
    * rida annat än på vägar eller stigar.
    om att de befogenheter som ankommer på länsstyrelsen för
    * parkera annat än på anvisade platser.
    nedan angivna föreskrifter skall ankomma på
    * elda annat än på av naturvårdsförvaltaren anvisade platser.
    kommunfullmäktige i Nynäshamns kommun eller kommunalnämnd som fullmäktige bestämmer.

Utan länsstyrelsens tillstånd är det förbjudet att
    * bedriva husbehovstäkt eller annan verksamhet som ändrar
    området topografi som att spränga, schakta, utfylla eller
    muddra.
    * anordna upplag annat än tillfälligt i samband med områdets
    skötsel samt för skogsbrukets behov.
    * anlägga brygga.
    * uppföra stängsel som hindrar eller försvårar allmänhetens
    tillträde.
    * använda kemiska bekämpningsmedel eller
    konstgödningsmedel.
    * anlägga campingplats.
    * anlägga väg, stig eller parkeringsplats.
    * avverka eller utföra andra skogliga åtgärder utöver vad som
    anges i fastställd skötselplan.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2003 vid 09:10

Fick “standardsvaret” från Mats Gülich som ni andra…

Bara att fortsätta.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    19 september, 2003 vid 10:57

Bra jobbat gossar…nu snackas det säkert i maktens korridorer! 🙂

• fatpat

Medlem
    25 september, 2003 vid 12:25

Hörde på Radio Stockholm i morse att Mats Gülich slutar arbeta i Nynäshamns kommun. Hörde inte varför men nu kanske det kommer lite nytt blod i kommunalhuset som ser på Ören med fräscha ögon.
    /Patrik.

• challgren

Medlem
    25 september, 2003 vid 14:58

Helt plötsligt fick han ekonomiska förutsättningar för att förtidspensionera sig…hmmm…och killen på udden fick sin bastu…
    wink.gif

• calle_b

Medlem
    25 september, 2003 vid 17:06

Om detta nu stämmer att en ny man är på väg in som ansvarig
    borde vi alla skriva på en enorm namnlista om att förhindra
    all form av skit som pågår på Ören. Att detta kunnat gå så
    som det gjort är ofattbart. Jag föreslår en stor gemensam “mail bombning” nu. Om inte nu till Mats, så till den nya.
    En länk till den nya mailadressen borde underlätta vårat engagemang. “Click and write”-princip där det är lätt som tusan att många kan visa sitt gemensamma intresse att “bevara Ören som allmän-vänlig mark”…

Bra jobbat alla!

• anonym-anvandare

Medlem
    25 september, 2003 vid 18:49

Har någon som är mer insatt än jag själv tipsat dagstidningarna? Detta luktar unket. Länken i sin helhet borde vara hög-intressant. Tror inte vare sig kommunen eller “bastu-byggaren” önskar press.

Stellan Bengtsson

• q-lobo

Medlem
    26 september, 2003 vid 14:02

Ser med spänning på framtiden i den här frågan.
    Hoppas ni får med er byråkratin på er sida den här gången.

Håll fanan högt och hör av er ifall det behövs hjälp!

/Q

• q-lobo

Medlem
    26 september, 2003 vid 14:04

Är det någon som har namnet och emailadressen till den person som är omtalad för bastubyggandet?

Kanske vore en ide att låta denna person komma till tals i detta forum, eller att vi helt enkelt mailar honom på hans adress??

Håll fanan högt!

/Q

• anonym-anvandare

Medlem
    1 oktober, 2003 vid 12:59

Jaha, då har man gjort en av de mer konkreta sakerna för oss vindsurfare på länge. Skrev ihop ett 19 sidor långt brev om problematiken med den ökade och delvis olagliga exploateringen på Torö. Skickat i pappersform till hemadressen till samtliga 45 komunalfullmäktigeledamöter i Nynäshamns kommun, till utvald tjänstemän, till tidigare kontaktade personer på Naturvårdsverket, Nynäshamnsposten, ABC-nytt, Naturskyddsföreningen med flera. Portot gick på 1000 spänn! (Får väl sälja ett par segel eller nåt..)

Resultatet, so far (alla har inte fått brevet än, politikerna kommer få det i sina brevlådor måndag morgon), är att Nynäshamnsposten kommer göra ett reportage om Ören och att Båtnytt kommer ha en artikel i nästa eller näst-nästa nummer. Förhoppningsvis blir det dessutom en hel del diskussion bland politiker och tjänstemän i Nynäshamn. Förhoppningsvis blir det ett himlans drag!

Vill tacka alla som bidragit till mitt brev i form av tidigare inlägg på denna tråd, genom att ta bilder på plats (tack Calle S) mm. För de som vill ha ett ex av brevet kan jag emaila. Det är dock en hel del ganska okomprimerade bilder i det så det är 1mb stort.

Ska så fort jag har tid sk jag se till att bilda den ideella föreningen “Torös vänner”. Återkommer då.

Kampen fortsätter!

Jesper B

• star

Medlem
    1 oktober, 2003 vid 13:12

Bastubyggaren heter Jonas Svensson och har ett förflutet inom Spray. En inte helt oresonlig person som kanske bör få ta del av detta forum. Låt honom i alla fall få en chans att yttra sig. Tror han skulle gilla Jesper B!?

• sunkan_

Medlem
    1 oktober, 2003 vid 13:18

Det är tur att det finns folk engagerar sig som du gör,så jag också kan njuta av vågorna och naturen där när jag är tillräckligt duktig för att våga mig dit dvs.

• challgren

Medlem
    1 oktober, 2003 vid 13:32

Puuuh…blir trött bara av att läsa vad du gjort.
    Grymt jobbat!!

Nu hoppas vi att det tar skruv och att bastu-ritningarna hamnar i det runda arkivet.

//En som bara gillar Torö mer och mer

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Stängsel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.