Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Stängsel

  • Johan!!

    Gäst
    1 oktober, 2003 vid 13:43

    Tack!
    Den där 1000 lappen ska väl inte du behöva betala.
    Jag kan bidra med en hundring så får vi se om någon annan hakar på.

    Det vore jättekul att läsa ditt brev, du kan maila den till johan@svanborgdata.se.

    //Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 14:38

    Tusenlappen bjuder jag på. Torö har givit både mig och andra så mycket glädje under så många år. Jämfört med vad ett liftkort kostar numera så är det ju riktigt riktigt billigt. En tiokrona eller tjugolapp till den snart bildade föreningen Torös vänner för t ex utgifter för porto och liknande kan väl bli aktuellt framöver. Återkommer då.

    “Jonas bastubyggare”: Känner honom inte men vi har mer eller mindre gemensamma vänner. Har hört att han är en riktigt trevlig prick. Det är dock inte i första hand han som brutit mot lagen. Det är snarare Nynäshamns kommun som beviljat bygglov i strid med allmänhetens intressen, länsstyrelsens och nautrvårdsverkets riktlinjer och miljöbalk. Jonas kan mycket väl vara helt ovetandes om detta. Jag håller på att ta reda på nummer till honom så vi kan föra en konstruktiv dialog kring problematiken. Dessutom är han INTE en av de minst sagt aggresiva fastighetsägare som inte helt sällan förpestar stämningen på Torö med sina mer eller mindra ogrundade påståenden och påhopp. Han är dessutom ingen bastubyggare – än. Sannolikt kommer länsstyrelsen gå på naturvårdsverkets linje och ogiltigförklara byggnadslovet.

    Har vi lite flyt kan vi få denna Jonas på vår sida – han kanske till och med kan hjälpa oss att få kommunen att ställa ut en soptunna, göra en liten parkeringsficka för lastning och lossning och, när vi ändå är på G, varför inte en bajamaja!

    Kampen handlar om mer än en enstaka bastu. Den handlar om en under många år pågående olaglig exploatering av ett naturområde med läns- och riksintresse.

    Jesper B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 14:59

    Fan vad grymt Jesper!
    Vill bara meddela att det är med nöje man läser om dina imponerande insatser för Torös natur och för oss vindsurfares intressen i densamma.
    Angående “Torös vänner” är det bara att återkomma här på konfen så är vi många som efter förmåga givet ställer upp med allehanda insatser…
    /Måns

  • nordgren

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 16:19

    Alltså seriöst jesper, ta och logga in ett användarnamn nu så att man kan börja dela ut stjärnor! =)

  • challgren

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 17:08

    Håller med om att det inte bara är bastun det handlar om, det var mer en projektion av allt märkligt som har skett och allt man hört och upplevt på Torö. Om jag hade en fastighet/tomt i det läget på Torö skulle jag också vilja bygga en bastu, så “bastubyggarn” ska vi självklart inte ge oss på!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 18:59

    Eller också ska vi ge oss på honom bara litegrann…? Jesper B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 19:38

    Jag är imponerad av Ert engagemang för (be)varandet av Torö och Ören. Själv har jag varit där ett flertal ggr och övervägt att ge mig ut med min kite men rätt förhållanden har aldrig infunnit sig.

    Kan man idag intresseanmäla sig till “Torös vänner”?
    För jag är en klar supporter av er åsikt!

    Mvh

    Johan

    PS. Nästa gång huset blir till salu lägger jag ett bud…

  • challgren

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 19:53

    Kan vi inte bara samla ihop ett nybörjarkit till karln så är saken ur världen!
    Han kommer bli så biten och förstå vad vi behöver för att göra Torö till en underbar plats. Helt enkelt en fullservice anläggning för vindsurfing.
    Duschar, bastu, restaurang med panoramautsikt, krokar att hänga riggarna i och ersätta stenarna med importerad vit sand direkt från Bahamas. wink.gif

    Eller kanske inte…

  • sirjohnirie

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 22:11

    Haha grin.gif Tycker det låter som en ganska rimlig framtidsvision ändå, bortsett från sanden då wink.gif
    Men att med hjälp av båt+kran rulla ut alla “fenmördarbumlingar” på djupt vatten är väl inget helt orimligt mål för “surfsektionen” inom blivande Torös vänner. Det skulle vara bra för såväl vindsurfare som vågsurfare och även badare. För det känns lite smånervöst nu när man rider nästan hela vägen in, blir spolad och dimper ner med skallen först.. crazy.gif
    /Johan

  • surferdude

    Medlem
    2 oktober, 2003 vid 10:46

    Bra Jesper!

    Jag har bara varit vid torö en gång (den blåsiga tisdagen för två veckor sedan).Tillgången till den vinden och vågorna och den otroligt vackra stranden borde alla ha. Jag hade inte sett så många vågsurfare sedan jag bodde i Los Angeles. I stort sett hela stillahavskusten utefter södra californien är fri. Stranden och vågorna är fria för alla. Detta i ett land där äganderätten är helig. Ändå har samhället beslutat att alla skall kunna ha tillgång till kusten.

    Vad beträffar ören är det helt tokigt. Jag såg staket tvärs örens strand. Staket är en kvarleva från människans tid som agralkapitalister. Den formen av ekonomi håller på att spela ut sin roll. I sverige lever vi i huvudsak inte längre av vad jorden ger. Synen på äganderätten till mark härör från detta och borde inte vara överförbar till fritidsboende.

    Det liv de flesta i europa lever idag är mer likt nomadens liv än den bofaste jordbrukare. Vi reser till och från arbetet, vi byter jobb, vi studerar, vi bor på olika platser, vi handlar vår mat på olika platser. Vi är alltså livsstilsmässigt tillbaka till tiden före vi var jordbrukare.

    Kvalitativ mark för naturupplevelser ska tillhöra alla. Detta borde vara samhällsnormen. Detta är i harmoni med den nomad livsstil de flesta människor lever idag.

    Staketen utefter örens strand skall rivas. Stranden tillhör alla i samhället. Vår rätt till kvalitativ fritid utefter örens strand ska gå före de fritidsboendes rätt till sina revir!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2003 vid 14:55

    Vad händer nu? Hur kan man engagera sig i denna fråga?
    /reclaim the beach!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 01:52
  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 08:10

    det har du rätt till blir själv ibland riktigt
    förbannad när man hittar en riktigt fin strand
    och så är det inmutat en liten stugtomt där.
    Men bättre har det ju blivit då 100meter ska vara till
    stranden, så slipper man ju ha sura stuggäster
    som kommer och klagar, pga primitiv revirkänsla.
    Tycker stugor och andra hus borde tillhöra
    föreningar eller klubbar om de ligger vid attraktiva
    områden, tänk vad kul om en surfklubb hade en sommarstuga
    vid någon fin liten strand.
    Lite mer nyttjad då också.
    Eventuellt kunde ju surfklubbar startas som
    köper en sommarstuga, men kanske för dyrt.
    Tycker även det borde finnas klubbar med containers
    eller surfförvaring i de flesta städer.
    Dvs att man har någon slags byggrätt om det är
    inom ramar för vattensportverksamhet.
    Konstigt när så mycket satsas på segelbåtar och
    deras hamnar som nästan ändå aldrig utnyttjas.
    Surfare borde kräva lika mycket.
    Perfekt vore med en stuga i vilshärad
    eller ringenäs, eller kanske mellbystrand.
    Borde finnas bra möjligheter i uppåt kusten
    tex frillesås, åsa, m.m
    bara det är öppet vatten så kan ju freerideseglare trivas
    men även freestyle.

  • poppo

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 09:50

    håller med dig, i en perfekt värld osv…

    men seglare har ofta mer pengar och gillar att organisera sig, medan surfare tenderar att ha mindre pengar samt vara mer individstyrda.
    hur många skulle låna ut 50k för att köpa del i en stuga med 30 andra surfare när man kan åka ett helt år till paradiset för pengarna?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 10:04

    tänk om surfare gick samman och startade
    klubbar och testcenter över hela jorden
    och skaffade pengar genom att hyra ut skiten.
    Dvs investerade pengar så man kan leva surfliv,
    går många samman så går det ju att göra det mesta.

    I usa vet jag att många duktiga seglare
    anordnat resor till tex Baja, de tar med sig surfare
    och surfar själv och får lite pengar.

    Borde ju gå att anordna i Oz också.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Stängsel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.