-
Toröbetraktelse…
Igår var vindguden inte på min sida. Inte vågguden heller.
Drog från jobbet efter 13, Landsort hade sydväst 11, ökande. Mot Torö! Över Tottnäsbron ser jag vattnet smyckat av vita gäss. “Mumma”, tänker jag, “idag blir det surfa av!”
Väl framme pratas det om 5.3-6.0. Jag kikar ut över Stenstranden. Bryten ser inte omedelbart dödande ut. Har aldrig gått i här, brukar segla upp från Kärringviken. Äh, vad fan! Jag ska ta svendomen! Riggar på 5.7 och tar stora brädan, 99 liter, för att få lite volym att komma ut.
Färdigriggad och gummiklädd: “Vad nu? Ingen på vattnet?” Vinden har droppat. Står och väntar. Det ökar lite. Jesper B sparkar av sig badtofflorna och ger sig ut. Ser rätt lätt ut! Några fler masar sig ut. Vinden är cross-on men inte så stark.
Jag halkar ut på de slippriga stenarna. Parerar vågorna, en efter en. Blir till slut spolad utan att ha kommit ut. Pulsen är uppe i 200+. Pustar ut på stranden och gör sen ett antal försök igen med samma knäckande resultat.
Nu har vinden droppat så att det är lugnt även i Kärringviken. Ingen idé att försöka ens där. Klockan är sex. Jag riggar ner. Gläds åt att utrustningen är hel och att bilrutan är fri från p-böter.
Väl iväg vid sju tycker jag att det rycker i trädtopparna. Över Tottnäsbron är gässen kvar. Skumt. Ringer Landsort: SYDVÄST 15 M/S!!! Vad i helvete..???
Summering: fantastiskt fin eftermiddag, sol och vackert väder. Jag har smakat lite på Stenstranden. Nästa gång jag provar får det vara mer sidvind. Annars ska jag kryssa mig upp från Kärringviken som vanligt. Men då kommer jag att våga mig ännu närmare stenstranden än jag gjort tidigare!
Tjugo års plattvattensurfande skall snart transformeras till vågridning på Torö… snart…
Logga in för att svara.