-
Torödagar, men helt egna version
Tänkte skriva denna på min blogg “jeppe’s surf notes”. Men där skriver jag på engelska, vilket ibland bara blir preto, dessutom tror jag spridningen här är mer relevant, vilka bryr sig mer om Torö än Torölocals, och kanske en och annan till runt om i Sverige? Hur som helst här kommer lite personliga funderingar och en och annan ny bild från senaste tidens Torösessions. Lite knäppt egentligen hur många dagar det funkat där nere. Lägger man surf till vindsurf så har det fasen nästan varit varje dag i typ 2 veckor, och fler är det på G! Vindsurffokus här dock. En och annan gammal bild blir det också, snor från tidigare trådar, hoppas det är ok.
Det började någon dryg vecka kvar av oktober med sydost och enligt rapporterna inge vidare vinkel, men det visade sig bli bättre än väntat denna dag. Jag var dessutom sjukt extra sugen på vindsurf av en massa orsaker: 1) Jag hade en massa bra dagar på olika Gotlandsspots i somras, men ingen på Torö på hur länge som helst, det är alltid lite xtra när det funkar i hemmaviken! 2) Jag har surfat mer än surfat det gångna året, i vart fall efter Januari på Maui som var extremt vindsurfigt – nu djädrar skulle det bli fokus våg-SEGLING! 3) Fortfarande osedvanligt varm, varken handskar eller huva nödvändigt, om några veckor, om kanske bara några daga,r är det andra bullar. Det gäller att vindsurfa innan allt det där gummit krånglar till det, för surf spelar tjocka handskar mindre roll, dvs surfet kan vänta till senare! 4) Jag hade äntligen fått hem de där nya balla KS3-seglen, jag var extremt nyfiken på dem: Skulle de leva upp till alla positiva omdömen man kan läsa om på nätet?
OK, vi var en handfull gamla kära vänner och tillika Torögubbar på plats. Filip, Tomas H, jag själv och någon enstaka till. Rapporten var inte strålande men lite cross-on från sydost var det sagt och det såg precis så där stökigt ut, men hyfsat 5.0-5.3 tryck och kanske lite bättre vinkel än väntat. Tomas hade redan varit ute en sväng (så klart, det verkar inte brinna sååå ofta, Tomas är brandman för de som inte vet). Hur som helst var Tomas inte sååå tagad, en gammal fotskada gjorde ont och det var lite allmänt trögseglat. Jag riggade dock min språnkans 4.9 KS3. Enligt allt jag läst skulle det ha bra grunddrag så även om det var lite mindre än Tomas 5.3 borde det funka: Satan i gatan – genialiskt segel, hlet olikt allt annat där ute (mer om det senare).
Efter nån halvtimme/timmes segling in för en banan. Det hade ökat på och nu var 4.9 inte för stor, men jag var sugen på att prova min favo 4.3 bara för att jämföra (ett HSM QU4D).
Tomas var på land och Filip skulle fota lite. Det blåste absolut tillräckligt för min 4.3a och Tomas passade på att prova KS3an. Han blev grymt nyfiken av att lyfta upp min rigg på land – väldigt impoinerande lätt! Och yes, he liked it! För att det här inte ska bli en ohämmad produktplaceringstråd så säger jag inte mer än så. Tomas rippade dock extremt inspirerat i flera timmar, som bortblåst var hans onda fot.
Tomas ensam i sitt rätta elemant – Torö stenstrand:
Vi seglade på ett par timmar. Jag fick i all ärlighet inte riktigt till det, men jag såg Tomas rippa skiten ur de halvdana förhållandena och jag hade sjukt kul trots min lite klena insats.
Delad glädje är dubbel glädje heter det, och visst fasen blev jag mer än extra glad av att det var just Tomas som gjorde mig sällskap. Av ALLA som rippar Torö är Tomas den som hållit på längst, möjligen bortsett från mig själv. Dvs de som jag brukade segla Torö Stenstrand med för 25 år sedan har alla lagt av, utom Tomas. Vi hade en riktigt fin liten tvåsamhet därute – tack för sällskapet!
Men jag glömmer en tredje glädjedelare. Självaste fotografen Filip Philippos Wallin. Tack för alla fina bilder, den här dagen men även en mängd andra gånger! Hur f-n kan man vara såååå cool som han. Han rippar som en tok, är otroligt snäll utan att för den skull bli töntig, och han älskar att filma, fota ANDRA, snarare än sig själv, trots att han rippar lika hårt eller hårdare än de han fotar. Som tur var stack han ut en stund efter det att jag och Tomas gav upp, dessutom fick han finast förhållanden. Torö byggde på och det började vrida in en våg runt udden som bara blev finare och finare. Jag tror Filips goda mana gör att han blir belönad av sådana här små fina stunder:
OK, det här var bara uppvärmning, den här oktoberdagen var ju som vi nu vet bara den första på en massa Torödagar, och dessutom svingade riktningen om till sydväst – fortsättning följer inom mycket kort!
Logga in för att svara.