Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Torös vänner – starta förening?
-
Torös vänner – starta förening?
Publicerad av dr-masse på 19 december, 2007 vid 08:22Som många vet verkar situationen på Torö, kanske framförallt på Udden, kunna spetsas till lite.
Falska skyltar om att man har “tillstånd hos Länsstyrelsen” lär bland annat ha satts upp.
Som påpekats i en annan tråd här har vi sannolikt större möjlighet att påverka om vi
a: Är någon form av gemensam intresseförening
b: Kan skicka in våra argument till kommun och andra myndigheter som är korrekt formuleradeDärför, såhär i begynnande vintertider, undrar jag nu över intresset att sätta in en slant och bli medlem i föreningen “Torös Vänner”?
Frågan är riktad till er som surfar på Torö, oavsett om det är vind, kite, paddel eller vågsurf. Eller alltihopa.
Jag vet inte om det blir jag som tar tag i det, men om intresset visar sig starkt tror jag nog att det löser sig. Över en öl i Jesper B.s shapeverkstad, om inte annat! 😀
svenne svarade 16 år, 10 månader sedan 23 Medlemmar · 40 Svar -
40 Svar
-
Oregistrerad
Gäst19 december, 2007 vid 09:39kan vara intressant att veta vad pengarna kommer gå till, innan man bestämmer sig för att betala.
En intresseförening behöver nödvändigtvis inte ha betalande medlemmar, det räcker med medlemmar. Så därför kan det vara intressant att veta vad i föreningens arbete som kommer att behöva ekonomisk stöd. -
Hej!
Jag har seglat Torö en enda gång – det var magiskt bra! Sign me up!
Det vore oerhört tragiskt om tillgången skulle försvåras/försvinna!
Jag tror att det enda som skulle hända om allt blev privat är att många skulle fortsätta ändå med påföljande konflikter. Känns onödigt.
-
Jag är på!
Har tänkt registrera en ideell förening med namnet “Torös vänner” Sååå många ggr, men aldrig fått arslet ur…
Om nu Masse och några till orkar driva på så ska jag inte vara sämre än att åtminstone hjälpa till.
Egentligen inte svårt. Stadgar (måste finnas standardformuleringar man kan ta rakt av) något möte och sedan är man igång.
Medlemsavgift som inte är onödigt hög, typ 50 eller 100 spänn. Viktigt att få stort antal medlemmar för att kunna få lite pondus i de frågor man driver.
Vad ska man då driva? Självklart att det rörliga friluftslivets intressen (som det heter i mer formella sammanhang) tillvaratags i utvecklingen av Ören/Torö. Tex att
1) Hålla efter det fåtal fastighetsägare som bryter mot ordningsstadgar, praxis och hävd. Inga olagliga staket eller skyltar. Inte sprida en massa dålig mana på plats eller för mycket kaffe och bullar till kommunens tjänstemän.
2) Självklart informera det rörliga friluftslivet självt om naturens känslighet, hemfridszoner, mm. Det finns självklart rötägg även bland oss (ta bara mig själv och min pakeringspraxis som exempel – fy på mig).
3) Kontinuerlig kontakt med Nynäshamns kommun, både på politikernivå, men kanske främst med de tjänstemän som hittills givit allehanda olagliga tillstånd till fastighetsägare och har allmänt dålig koll både på juridiken och på läget ute på stenstrand.
4) Skapa forum för dialog mellan olika grupper, kanske ett årligt möte där fågelskådare, surfare, kommuntjänstemän med flera möts och samtalar om den rådande situationen och kommer med konstruktiva förslag på hur det kan bli ännu bättre. Vi borde värva medlemmar även utanför surf och vindsurfkretsen. De flesta fastighetsägarna är helsköna, fågelskådarna, Torö butiksinnehavaren, prästen i Torö kyrka mfl ska självklart värvas.
Osv.
Sedan startar andra upp Åsas vänner, Väddös vänner, Lejets vänner med flera systerorganisationer. Fasen vi kan bli vänner allihopa – tillsammans!!
/Jesper B
PS: Är vi över 2000 medlemmar och har funnits i två år kan vi bli formell remissinstanst i frågor som rör bygglov, planläggning, mm, har jag för mig.
-
Oregistrerad
Gäst19 december, 2007 vid 10:01Vad som stod innan redigeringen….
Som många vet verkar situationen i Mickes huvud, kanske framförallt pannloben, kunna spetsas till lite.
Falska rykten om att han har “Nyårsfest” lär bland annat ha florerat.
Som påpekats i en annan tråd här har vi sannolikt större möjlighet att få vara med om vi
b: Kan skicka in våra argument till kommun och andra myndigheter som är korrekt formuleradeDärför, såhär i begynnande vintertider, undrar jag nu över intresset att sätta in en slant och bli medlem i föreningen “Mickes Nyårsfests Våldgästande Vänner”?
Frågan är riktad till er som spyr i trappuppgångar och kastar saker från balkongen, oavsett om det är vind, kite, paddel eller vågsurf. Eller alltihopa.
Jag vet inte om det blir jag som tar tag i det, men om intresset visar sig starkt tror jag nog att det löser sig. Över en öl i Jesper B.s shapeverkstad, om vi inte lyckas komma in på Nyårsfesten….
-
Jag ställer upp på Torö, för jag vill fortsätta surfa där!
-
Skämta ni 🙂
Jag är med, ska nog finnas lite tid över så här i lediga jultider.
/Niklas 0701900529
-
@dr Masse 434595 wrote:
Som många vet verkar situationen på Torö, kanske framförallt på Udden, kunna spetsas till lite.
Falska skyltar om att man har “tillstånd hos Länsstyrelsen” lär bland annat ha satts upp.
Som påpekats i en annan tråd här har vi sannolikt större möjlighet att påverka om vi
b: Kan skicka in våra argument till kommun och andra myndigheter som är korrekt formuleradeDärför, såhär i begynnande vintertider, undrar jag nu över intresset att sätta in en slant och bli medlem i föreningen “Torös Vänner”?
Frågan är riktad till er som surfar på Torö, oavsett om det är vind, kite, paddel eller vågsurf. Eller alltihopa.
Jag vet inte om det blir jag som tar tag i det, men om intresset visar sig starkt tror jag nog att det löser sig. Över en öl i Jesper B.s shapeverkstad, om inte annat! 😀
I’m in! Självklart! Sveriges bästa spot ska inte få försvinna.
Irie Man
-
Vill bara påpeka att jag inte har startat någon förening, eller slipad på stadgar, utan detta är ett sätt att kolla intresset.
Men 21 svar redan nu, och 3 som kan tänka sig att engagera sig lite mer känns ju som en bra start!
Och Jesper har ju ett grym start på stadgar, själv skall jag kolla hur man så snabbt och enkelt som möjligt drar igång en förening.
-
En väldigt bra idé. Med tanke på hur många som brukar vara ute på torö en bra dag borde det vara lätt att få med ganska många i den föreningen, kanske även en del fågelskådare, svampplockare och “vanliga” friluftsmänniskor. Möjligheterna att påverka och få till stånd en dialog med kommunen skulle nog öka ganska ordentligt. Och det skulle kännas mäktigt att åka omkring med ett snyggt Torös vänner-klistermärke på bilen. Jag är gärna med.
-
Man kanske ska lägga in en blänkare på något fågelskådarforum om vad vi vindsurfare är på gång att dra ihop. Kan ju generera i en del medlemmar, de har ju intresse i ett bevarat Torö de med, även vågsurfare ska ju kontaktas.
Man kan ju ta kontakt med friluftsfrämjandet också. De kan nog bidra med en del. T ex vad man ska ha med i en föreningsstadga.
Har inte vindsurfat på Torö många gånger, men tycker det är ett vackert ställe som man gärna vill att framtida generationer ska kunna ha tillgång till, precis som vi har det idag.
-
Jahaja, nu börjar jag bli ordentligt sugen på att ta tag lite mer i det här.
Finns det någon som bor i Nynäs kommun som kan tänka sig att vara med som aktiv (hej GetWet)? Skicka i så fall ett pm till mig. Ser vissa fördelar med om föreningen har sitt säte i Nynäs, om nu den lokala kommunen är de vi främst skall ha dialog med.
-
Dala Lama är såklart med och sprider kärlek, värme och sina surt förvärvade pengar över Torös magiska stenstrand.
Det gör jag ju redan om man kollar på fenkontot.
Men nu även i ideellförening.
Per -
Oregistrerad
Gäst19 december, 2007 vid 20:53Jag kanske kan hjälpa till, jag jobbar på MSF i Nynäshamnskommun…
/Krille H
Logga in för att svara.