Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Torös vänner – starta förening?
-
Stabilt. Vart sätter man in hundringen? 😉
En facebookgrupp skulle nog kunna förstärka ytterligare./johan
-
Hej.
Ett tips.
Jag tror en sådan förening skulle få lite extra tyngd om man allierade sig med fågelskådarna som brukar vara där. Då kan man tydligare visa att det finns flera typen av värden för allmänheten att bevara.
Nån som känner någon eller vet om dom har något forum?
//Larry Bird
-
LARRY;434745 wrote:Hej.
Ett tips.
Jag tror en sådan förening skulle få lite extra tyngd om man allierade sig med fågelskådarna som brukar vara där. Då kan man tydligare visa att det finns flera typen av värden för allmänheten att bevara.
Nån som känner någon eller vet om dom har något forum?
//Larry Bird
Done. 🙂
http://www.sofnet.org/index.asp?DocID=x&lev=1275&topicID=8400 -
Ornitologer – det är Sveriges egentliga maktbas. Har man lärt sig genom åren.
Och rörmokare.
Lysande bra!
Hmmm, hur får man in en fågel, kite, SUP, windsurfingrigg, vågsurfare, vind, vågor och stenstrand samt lite lokal flora i en och samma symbol för föreningen “Torös vänner” … ?
-
@dr Masse 434773 wrote:
Ornitologer – det är Sveriges egentliga maktbas. Har man lärt sig genom åren.
Och rörmokare.
Lysande bra!
Hmmm, hur får man in en fågel, kite, SUP, windsurfingrigg, vågsurfare, vind, vågor och stenstrand samt lite lokal flora i en och samma symbol för föreningen “Torös vänner” … ?
Enkelt, jord, vind, eld och vatten 😉
-
Jag tror man ska precisera namnet lite; Torö är väl strikt sett en typ 20 kvadratkilometer stor (halv)ö. Kanske vore bättre med “Örens vänner”? Det är ju liksom den vi vill åt.
-
pete;434801 wrote:Jag tror man ska precisera namnet lite; Torö är väl strikt sett en typ 20 kvadratkilometer stor (halv)ö. Kanske vore bättre med “Örens vänner”? Det är ju liksom den vi vill åt.
Jag har tänkt på det också, men det finns mer än bara Ören där ute och jag tror att det är bra med “Torö” då många vet var det ligger geografiskt. Dessutom finns det fler reservat som ligger nästgårds som vi (åtminstone jag) också har varit inne i.
Det omnämns alltid som Torö, även om det just nu är Ören det handlar om. Alla vet var Torö ligger.Dessutom är det redan försent, eftersom domänen redan är reggad. 😉
-
Jag tror nog som Svenne. Säger du “Torö” till surfare, fågeskådare eller friluftsfolk så tänker alla på det som egentligen är Ören.
Men “Örens vänner” riskerar väl snarare att uppfattas som bestående av ett gäng bakåtsträvare som vill bevara öret som gångbar valuta, än att hålla Stenstranden öppen för allmänheten … 😉
Och jag har inte döpt det, den som först har använt sig av begreppet “Torös vänner” är mig veterligen Jesper B., vilket ju är helt i sin ordning.
-
Bra, jag ställer upp med bilder för detta bra ändamål; torovanner.se
Välj i mitt album;
http://www.surfzone.se/pp/showgallery.php?cat=500&ppuser=1902&sl=kGOD JUL
Calle Nyberg
-
@dr Masse 434668 wrote:
Jahaja, nu börjar jag bli ordentligt sugen på att ta tag lite mer i det här.
Finns det någon som bor i Nynäs kommun som kan tänka sig att vara med som aktiv (hej GetWet)? Skicka i så fall ett pm till mig. Ser vissa fördelar med om föreningen har sitt säte i Nynäs, om nu den lokala kommunen är de vi främst skall ha dialog med.
Vi tar ett snack om det Doktorn, ska bara lukta på julglöggen först så jag blir lite mjuk i lederna…….
PMa mig
-
Hej!
Kollar in mitt senaste inlägg på tråden “Torös framtid” – http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54310&page=5 längst ner. Svenne, tack för ditt PM. Jag röstade nyligen också och engagerar mig gärna i Torös Vänner för på Torö träffade jag mina nu närmaste vänner när jag var nyinflyttat till Stockholm.
Angående att starta en idéell förening har jag lite erfarenheter från när vi startade Stockholm Kiteboardklubb år 2002. Vi använde oss av följande mall för stadgar för en idrottsförening (http://www2.rf.se/ostergotland/t7.asp?p=5016) – de går säkert att anpassa till Torös Vänner. Sen är det bara att hålla ett formellt möte där protokollförs vem som ingår i styrelsen (minst tre eller fyra personer behövs för de obligatoriska rollerna). Detta skickas till skatteverket och wipps har man ett organisationsnummer och styrelse- och årsmöten på halsen 😉 .
Hör gärna av er när ni planera fika hos Jesper, GetWet eller nån annan. Min surfbuss hittar i Stockholmsdjungeln…
God jul :santa: – Ingo
-
@pipe69 434967 wrote:
Hej!
Angående att starta en idéell förening […] Detta skickas till skatteverket och wipps har man ett organisationsnummer och styrelse- och årsmöten på halsen 😉 .
– IngoDet kan göras ändå enklare. Det finns massor av föreningar (bland dem vindsurfingklubbar) som inte har organisationsnummer eller deklarerar. Så här skriver Riksidrottsförbundet ([url]www.rf.se):[/url] “En ideell förening behöver inte registreras. Den behöver inte heller ha organisationsnummer. Det enda den måste ha är i princip stadgar, styrelse och ett urskiljbart namn.”
Logga in för att svara.