Taggad: 

• Publicerad av anonym-anvandare på 2 april, 2003 vid 08:03

Jag funderar på att köpa en torrdräkt för vårens och höstens kalla vatten. En typ musto, Henri Lloyd, rukka. Alltså en sådan som man kan ha kläder under. Jag tänkte främst köra formula med den. Jag har inte sätt någon köra med en sån torrdräkt. Finns det några nackdelar? Med formulan simmar man ändå inte så mycket så det borde ju vara okej att köra med den fast den sku läcka lite. Jag vill bara veta vad som är dåligt med en sådan före jag köper en?

surfaren svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • gurra1978

Medlem
    2 april, 2003 vid 09:24

Skit i torrdräkt. Det är helt onödigt. En bra våtdräkt 5/4 är tillräckligt varm.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2003 vid 10:09

+Varmt som tusan
    -Den släpper inte ut fukt om man svettas så man blir kall när man inte rör på sej.
    //Nicke

• zehlertz

Medlem
    2 april, 2003 vid 13:50

Den enda nackdel jag kan se med en riktig torrdräckt är priset… men du lär få valuta för pengarna.

Jag o polaren var ute o körde igår och han badade väldigt mkt… lång långa stunder i vattnet o tränade vattenstart och han har inga problem alls att simma i den *han hade mysbyxor och fiberpäls under dräkten*

Se till att inte ha för mtkluft i den bara för då flyter du som en kork… väldigt smidigt när du kommer upp på land sen… men lite otur kanske dina kläder blir aningens fuktiga. Seglar du dessutom formula ja då badar du ju nästan inte alls.

Själv körde jag med surf torrdräkt + våtdräkt utanpå (= lite knöligt o bökigt när du byter om o rör dig i vattnet*)

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2003 vid 18:41

Jag hänger inte med. En bra våtdräkt + en väst med huva = vattentemperaturen är inte problemet utan luftkylan mot händer och ansikte. När det blir varmare eller när man inte tror att man kommer bada så mycket drar man av handskarna och västen. Slutligen åker skorna. Varför komplettera med torrdräkt när våtdräkt fungerar i nollgradigt vatten?

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2003 vid 07:54

Svar på föregående inlägg, testa en torrdräkt med varma kläder i 0-gradigt vatten kontra en våtdräkt i 0-gradit vatten och du kommer att hänga med 🙂
    //Nicklas

• surfaren

Medlem
    4 april, 2003 vid 16:43

Jag har både en torrdräkt och en våtdräkt. Jag har inte sett några nackdelar med torrdräkten förutom att det på sommaren blir himla varm, därför har jag våtdräkten. Tänk bara på att inte ha någon luft innanför, när du sen kommer i vattnet blir du som en michelingubbe. Lite otymplig blir man men om man som jag kan hålla sig på brädan en längre stund gör det inget. En bra jollebutik finns i Göteborg, heter Bååth (ligger granne med surfman GBG). Kan inte adressen men leta lite på nätet så hittar du säkert deras hemsida. På Bååths köpte jag min torrdräkt, en musto. Dom har låga priser där, ett + tycker jag.

M V H Surfaren

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.