Senaste nytt Forums Torrdräkt?

• Torrdräkt?

Publicerad av anonym-anvandare på 1 september, 2003 vid 08:47

Någon som har erfarenhet av att vindsurfa i torrdräkt, typ en som som man har vid vanlig segling i hårt väder. Jag är så förbannat frusen av mig och får dessutom utslag av min tjocka semidry. Jag har en helly hansen torrdräkt på gång som borde fungera. Kanske blir det lite klumpigt…. Någon som vet…?

/M

zoolander svarade 21 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2003 vid 09:41

NeilPryde E3!!
    mkt varm och hur smidig som helst.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2003 vid 11:18

Men, det är väl en åtsittande våtdräkt som är tät. Jag menar en dräkt som är “pösig” och har muddar i armar, ben och hals som man kan ha vanliga kläder under om man känner för det…
    Borde ju vara nån som testat det…
    Kanske inte är så smidigt när man ligger i vattnet och plaskar..

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2003 vid 11:29

Jag är också intresserad av omdömet av riktiga torrdräkter, särkskilt den där som OceanRodeo tillverkar. Kom med åsikter ni som använder torrdräkt.

• sunkan_

Medlem
    1 september, 2003 vid 11:45

Det jag minns från någon tidigare tråd är att många ifrågasätter säkerheten när det är kallt i vattnet och man tänker sig att man råkar ha sönder dräkten, då är den inte så varm längre. Men än tight åtsittande värmer ändå bra fast det går hål i den.

• cambo

Medlem
    1 september, 2003 vid 11:58

Hade en torrdräkt i våras (Musto, har använt den till segling tidigare), och det var ingen höjdare, blir förjävla klumpigt och omsidigt. Dessutom läckte den lite så de blev kallt som fan.

• oscar

Medlem
    1 september, 2003 vid 12:37

Om du får utslag av din dräkt kanske du bör tvätta den? 30 grader med lite milt tvättmedel. Jag brukar använda rashguards och cykelbyxor under dräkten för att hålla den fräsch längre. Dessa plagg är ju smidigare att tvätta en dräkten. Det blir ju annars massa ofräscha hudavlagringar och grejer i dräkten.

• zoolander

Medlem
    1 september, 2003 vid 12:41

kolla kite säljes.. där finns en OR – pyro.. verkar bra!

• newold_surfer

Medlem
    1 september, 2003 vid 13:15

Tanken med de torrdräkter som man använder till jollar är ju främst inte att värma utan att helt och hållet stänga ute det kalla vattnet från kroppen. Man ligger ju sällan i vattnet en längre stund där, så som man kan göra när man windsurfar emellanåt…

Dessutom är det jävligt farligt om det går hål i dräkten, det är inget man vill vara med om. Och om du kollar på din vanliga våtdräkt så ser du att den får en del stryk, vilket en sådan dräkt inte tål…

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2003 vid 13:19

Skiter nog i torrdräkten då. Verkar ju inte vara en bra ide!
    Tack för hjälpen!
    /M

• melker

Medlem
    1 september, 2003 vid 14:04

Förstår er oro för att det skulle vara farligt med skaldräkt. Har själv kört OceanRodeo pyro ett tag och måste säga att ni får nog ta i bra om ni ska ha hål i den. Om nu oron är så stor och du måste ge dig ut 1 km från land mitt i vintern så ta då på dig en neopren under för säkerhets skull. Borde ju värma dig ett slag, medans du tar dig iland. Det finns risker med allt, men i detta fall väger fölrdelarna helt klart över.

Tar på mig dräkten innan jag åker ut stranden.

Har samma underställ som vid skid/snowboardåkning.

Smidig o skön bekväm dräkt.

Håller mig totalt torr. Går upp å tar en kaffe å sen ut igen, även när snön ligger.

En som aldrig kommer köra annat än PYRO resten av detta år.

• newold_surfer

Medlem
    1 september, 2003 vid 14:38

den verkar ju onekligen grym…

Fladdrar det inte en del när man ligger å krämar på som mest?

• safesurfer

Medlem
    1 september, 2003 vid 14:44

Det brukar ju vara händerna och fötterna som är begränsande. MAn kan ju inte ha sådana handskar som dykarna har, inte heller sådan boot som sitter på dykarvåtdräkter funkar. Men det är klart man kan ju vara försiktig och hålla bommen torr och använda vanliga hanskar typ lillsport skidhandskar.

• newold_surfer

Medlem
    1 september, 2003 vid 15:18

som gammal Cross/ Enduro utövare finns det ett enkelt med genialt tips!

En tålig diskhandske under våt/ torrhandsken. Ingen sån där jättetjock utan en vanlig gummimodell. De första 10 minuterna är det kallare än utan, men sen börjar värmen komma, och jag har aldrig frysit om händerna efter jag började med detta…

• liveborn

Medlem
    1 september, 2003 vid 20:07

jag seglade en del med en henry loyd jolledräkt med hela fötter förut,jag tycker den funkade bra förutom att jag råkade paja ena foten och handmudden(vid påtagning av dräkten),,då började det sippra in vatten om man låg i för länge,,

• mtomas

Medlem
    2 september, 2003 vid 07:07

Var säljs Ocean Rodeo Pyro? Pris ungefär?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Torrdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.