Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Torrdräkt
-
Torrdräkt
Publicerad av mangs på 26 februari, 2007 vid 19:37Tjenare
Funderar på att införskaffa mig en torrdräkt, typ neilpryde 4000 som dom har på surfers paradise. Är ju lite småkallt med våtdräkt såhär på vintern.
Undrar bara om det är nån som har erfarenhet av det? Är det stor skillnad mot våtdräkt, eller är det inte värt pengarna? Kör man med kläder under? Ser ju ganska tighta ut… Blir det übervarmt att köra med torrdräkt på vår och höst eller?Magnus
mangs svarade 18 år sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag kör med en NP 4000 torris som jag e mycket nöjd med. En betydligt torrare och varmare känsla än den NP 3000 5/3 som jag kör med när det är lite varmare. Största fördelen med en torris tycker jag nog ändå är att den kan sitta lite lösare över underarmarna -> bättre blodcirkulation o åtminstone jag blir inte lika trött i armarna.
Under dräkten har jag kallingar/badbyxor och oftast en tajt underställströja modell kortärm. Mot skorna brukar jag dra några varv silvertejp för att slippa att det läcker in vatten. Problemet är väl huvan då, stoppar man ner den innanför kragen läcker det definitivt in vatten, har man den utanpå kan man ge slå sig i backen på att den flärpar upp i ansiktet i en kritisk manöver …
Dragkedjan kan vara lite problematisk om man inte har armar ur led (som jag har) eller bussiga surfpolare (som jag oxå har). Men tät det är den.
-
Har själv en Sola 4+5+6 mm torr dräkt, med vilken jag aldrig frusit. Min dräkt har hög polokrage och det är inte fel. Den funkar fram till maj, sen är den för varm.
Om det är skillnad, ja, det kan du hoppa upp och hårdhaja – med en bra torrdräkt slutar aldrig sässongen… Well, när det är under 5 grader kan det vara lite marigt med händerna…
-
Allt beror ju på hur varm och välunderhållen din vanliga dräkt är samt hur frusen man känner sig.
Jag kör med NP 5000 + NP väst med huva 0,5mm + NP underställ 0,5mm + Atan skor 6mm + Dakine handskar
med detta fryser jag bara om det är kallare än 0 grader i luften, blåser bra och jag blir spolad en del. Genom att ha väst/huvan utanpå blir det i princip vattentätt. Fördelen är att det är smidigare än en torrdräkt sammt att jag sparar plats och pengar genom att jag klara mig med enbart en höst-vinter-vår dräkt som dess utom kan byggas på allt eftersom det blir kallare under hösten.
-
@NLC 367116 wrote:
Dragkedjan kan vara lite problematisk om man inte har armar ur led (som jag har) eller bussiga surfpolare (som jag oxå har). Men tät det är den.
Dragkedjan funkar att stänga och öppna själv om man krokar i en bit tamp i den som man sedan fäster i tex takräcket eller klämmer i en bildörr i rätt höjd. Sedan gäller det bara att försiktigt sträcka tampen och vrida sig så att man stänger/öppnar och sedan kroka ur tampen.
På min GUL-dräkt är det en ögla på dragkedjan så att det räcker att det är en tjock knut i änden på tampen så hålls den kvar tillräckligt men är ändå lätt att kroka i och ur.
/Håkan
-
Altenativt komplettera med huva+väst och ett par neoprenshorts så håller du värmen länge. Fast om dräkten endast är 3mm kanske det ändå är läge att investera i torrdräkt. 5mm krävs för riktig värme.
Jag kör dessutom med shorts och en tunn våtdräktströja under min torris när det är extra kallt. Fast jag har å andra sidan inget underhudsfett=kall för det mesta.
/Magnus -
Ok, tack för alla svar. Låter ju som en torris kan bli aktuellt ändå då. Har bara erfarenhet från torrdräkter man använder vid dykning, men det verkar ju vara lite skillnad. Blir det nåt klumpigt med en sån här torris eller? Om man kraschar och manövrar och så? För en dykartorris är ju rätt rejält klumpig… Och hur löser man det med fötterna? Våtskor ändå eller finns det ”torrskor” man kan köpa? Kör i vanliga fall med 4/3 dräkt, med väst och huva under, och det är aningens för kallt nu, framförallt efter som jag byter om utomhus. Känns ju som det hade varit rätt gott att vara torr då…
-
Finns inga torrskor. Däremot, har du inte provat tidigare så häll lite hett vatten i skorna innan du tar på dem. Det första vattnet som kommer in i skorna har en tendens att stanna där och är det sjövatten så kommer du värma upp det vattnet med dina stackars fötter, är det varmvatten kan fötterna behålla den värmen själva. Det gör en hel del för komforten under första halvtimmen eller så.
För övrigt stänger jag nästan alltid dragkedjan till min torrdräkt själv och utan att kroka i dragskon i krokar etc. Om ena handen inte sticks ut hela vägen genom ärmen sträcks neoprenet i axelpartiet och dragkedjan upp och man kan ta tag i dragskon med andra handen och dra. När man kommit halvvägs gör man om proceduren med andra handen, drar in den handen som är närmast ”slutet” på dragkejdjan och drar sista biten med andra handen. Tricket kräver lite flexibilitet i axelleden och en torrdräkt som är någorlunda rymlig över axlarna men är annars inte så knepigt.
-
Rasmus_W;367285 wrote:Finns inga torrskor.
Kanske inte, men jag kör med Rip Curl 6 mm och den enda fukten där i är min egen fotsvett 🙂
-
Ok, låter som det får bli en tripp ner till surfers i varberg då för att testa lite. Ingen som har en schysst begagnad att sälja annars eller?
Tack för all hjälp
Magnus
Logga in för att svara.