-
Torrdräkt med neopren eller latex i muddarna?
Hejsan
Funderar på att köpa en dry fashion performance (som man kan få skräddarsydd efter sig), men det finns lite olika alternativ på konfiguration. Det första är att man kan välja neopren eller latex muddar (Neopren kostar lite mer). Har ingen direkt uppfattning om vilket som är bäst, är det bara känslan som påverkas? Vilket håller bäst?
Det andra man får välja är om man vill ha inbyggda strumpor eller inte, dvs längst ner på dräkten sitter fasta latexstrumpor. Jag kan tänka mig att detta kan vara en bra sak att ha på vintern, så att man inte riskerar vatten mot skinnet i fötterna. Jag tänkte mig i så fall att även använda vanliga neoprenskor utanpå. Det jag hört ifrån butiken som säljer de är att det egentligen inte är nödvändigt, då man förlorar lite rörlighet, och att med ett par bra våtdräktsskor så klarar man sig. Å andra sidan så hör jag också att man på vintern bör hälla varmt vatten i skorna, och tejpa för med packtejp. Detta låter ju som en rätt jobbig rutin inför varje surf. Det hela beror ju såklart hur pass täta skorna ifråga är i fotleden. En del skor har ju dock spännrem över leden, så kanske det räcker med det.
Idéeer?
Logga in för att svara.