Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Torrdräkt som passar en lång surfare (2.00)

• Torrdräkt som passar en lång surfare (2.00)

Publicerad av nooby på 5 september, 2012 vid 14:12

Hejsan

Vintersäsongen är ju snart här, så jag hade tänkt att investera i en torrdräkt. Samma problem som vanligt när jag ska köpa kläder är storleken. Jag är 2.00 m lång, normalbyggd i övrigt (95 kg). Min nuvarande våtdräkt är en PL assault storlek LT, vilket fungerar bra om man drar upp benen lite mer än vanligt (även om jag tror rekommendationen för den storleken var upp till 196 cm).

Utöver storleken är hållbarhet viktigt. Min nuvarande våtdräkt är en aning smal i vaderna, så det uppstår lätt revor för att neoprenet spänns såpass hårt där (framför allt över knän och vader, också lite grann i skrevet). Jag antar att detta är ett mindre problem på en våtdräkt, som inte behöver sitta lika tajt, men det skadar inte med lite extra tålighet. Har en tendens att slita lite mer på grejer än gemene man.

Hur fungerar det med handskar och skor och liknande? Det finns ju torrdräktshandskar, men brukar det vara nödvändigt att använda? (istället för våtdräktshandskar. Temperatur 0 grader).

telekiter svarade 12 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bicless

Medlem
    6 september, 2012 vid 19:01

Hej

Jag har kört med både mystic och dry fashion torrisar. Både de är 3 lagersmodeller som andas. Otroligt skönt vara torr, framförallt efter surf så jag tror fler och fler komemr börja köra torris när de pratat med nöjda polare som kör det.

Nya mystic vet jag är uttalat lång/smal i modellerna. dry fashion lite vidare. Jag är långsmal (187cm)och kan ha båda men behöver XL i dry fashion och klarar mig med L i mystic.

Jag kör våtdräktskor typ atan mistral, eller ascan titan, de fryser man aldrig i.
    Handskar funkar det mesta som är varmt, behöver absolut inte vara torrmachett på handsken.

• pjoter

Medlem
    6 september, 2012 vid 19:49

Är 185 och kör mystic i xl, den är lång så de räcker och blir över, drar jag inte åt vid benen så trampar jag på dräkten.
    Den är riktigt smal också. Upplever den väldigt lik min MT dykdräkt i storlek.

Har du möjlighet att testa är det ju det bästa såklart men tror en stor mysticdräkt typ XL eller XXL kommer sitta som en smäck på dig.

• nooby

Medlem
    19 september, 2012 vid 16:45

Vilken av de nämnda Mystic force eller dry fashion standard/performance skulle ni säga är mest hållbar ifråga om yttre slitage, och generellt användande? Tycker att det utifrån bilderna ser ut som dry fashion har ett mer hållbart yttre skal, mystic forcen ser ut att ha någon galonliknande utsida. Det kan ju dock bara vara så det ser ut.

Finns det någon direkt anledning att mystic force är 800 kr dyrare?

• westerdahl

Medlem
    19 september, 2012 vid 18:19

Hej
    Är själv 201,5cm
    Min erfarenhet av mystic xxl 2011? var den att allt passade så bra det blir med min längd tills…
    att greppa handtaget på brädan i vattnet. Fattades 8cm som inte fanns.
    Sålde dräkten o kör endast våtdräkt.
    Finner vi en låång dräkt kan jag tänka mig att testa igen.
    Glöm nu inte att göra böjtestet o se om det verkligen är dräkt nog.

• telekiter

Medlem
    20 september, 2012 vid 06:35

Hej. Kolla på denna sida. Där kan du köpa en MÅTTBESTÄLLD dräkt för 4200 kr.
    De säljer ju iof Dryfashion också.

http://www.hobieshop.se/

/Urban.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Torrdräkt som passar en lång surfare (2.00)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.