Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › törs man ..
Taggad: racing
-
törs man ..
Publicerad av anonym-anvandare på 4 februari, 2002 vid 22:21törs man som 37 årig återfalls surfare köpa sig en ja typ starboard 155 .. några segel o börja tävla … hur blir man bemött som ja halvduktig .. seglat sen 82 haft paus 4-5 år börja segla igen i sommras .. kommer man toksist o blir ja utskrattad eller ? skulle va kul o testa en formula bräda iaf ..
anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Kör hårt ! Gjorde exakt vad Du planerar förra året men var naturligtvis mycket yngre (35)….Ingen skrattade åt mig så jag märkte det ialla fall. Jag blev varvad av flera seglare i Pro klassen men det var jag inte ensam om att bli. Kort o gott, Det var jäkligt roligt, ett gott gäng, vi är många amatörer som tar sig runt banan på ett mer eller mindre stilfullt och effektiv sätt och man behöver definitivt inte kartongnytt för att våga ställa upp. Bor Du i Göteborgstrakten så kontakta GWC gbgwindsurfing.com vi kommer att köra Formula tävlingar på torsdagskvällar och massor av andra aktiviteter. Vi kanske syns i kön 18-19/5 första deltävlingen i Svenska Cupen i Göteborg. Välkommen !
/Mats H -
Absolut! Det var faktiskt en hel del återfallssurfare som hade nygammal premiär förra året. 37 är ingen ålder. Phil McGain fyller 40 i år och tillhör den absoluta världseliten inom Formula.
Jag skulle dock satsa på en SB175 istället. Den lär nog funka några år till. 155:an är en mycket trevlig bräda, men om du redan bestämt dig för att börja tävla så kommer du köra snabbare runt banan med en 175:a.
Första gången jag var med på en tävling (Ölandscupen 1996) kom jag just “toksist” i många race. I ett av racen var jag den enda som startade för babord och jag lyckades dessutom ta starten (framför Stefan Jeleby som var kungen på vattnet på den tiden). Att jag sedan var sist upp till kryssmärket var helt oväsentligt. Skadan var redan skedd. Jag hade känt på adrenalinkicken av en race-start..det finns INGET som slår den känslan…sedan dess är jag totalt fast i surfträsket 😉
Bor du i Sthlm är vi ett rel stort gäng som försöker samordna vart vi åker så vi kan träna ihop. Skidsport Bromma Cup är dessutom ett utmärkt sätt att pröva dina nygamla vingar igen. Gå in på http://www.bradseglarforbundet.com och kolla in vilka tävlingsdatum som gäller.
mvh
Per -
Klart du vågar! Själv har jag återfall år efter år efter år efter år…
Att någon skulle skratta är väl inte så troligt och OM det nu skulle vara någon som drar lite på munnen så är väl inte det så farligt, eller? Vad man nu skulle skratta åt, vi har alla varit färskingar på banan. Du kan ju dessutom segla!
Sen så tycker inte jag heller att du ska skaffa dig en 155:a utan satsa på en Starboard 175, eller ännu bättre, en 186:a som är något vassare. Vissa andra fabrikat har också brädor som är helt ok. Se bara till att satsa på en 2001 bräda så är du inte slagen på förhand.
/Jona – SWE876
-
Fick precis besked av en MYCKET GAMMAL SURFARE att McGain inte alls blir 40 i år utan först nästa år. BER ALLRA ÖDMJUKAST OM URSÄKT för denna fadäs 😉
/Per -
beror ju iofs på lite hur mycket man väger ang 175 eller 155, jag vägde ungefär 70 kg förra säsongen och tyckte att 155:an fungerade mycket bättre för mej, dessutom tror jag inte det blir speciellt stor skillnad mot något av hållen om man är hyffsat ny, 155:an är lättare att segla, 175:an går bättre om man behärskar.
hehe Jona, 186:an kan man väl knappast kalla strået vassare, var väl bara wojtek som använde den på WM? alla andra var väl mer förtjust i 175:an? -
Håller med Per om att Racestarter är starkt beroendeframkallande. Skulle vilja göra några starter varje dag för att vara riktigt nöjd (och gärna ett par loopar också).
Min första racestart blev en succé -det var på den tiden Guy Liljegren var bäst. Lånade en coursebräda, la mig “hack i häl” på Guy och gjorde en perfekt start (tyckte jag men det var någon som skrek).
Tog ledningen och ökade den, trodde jag var en supertalang och bara njöt -i ungefär en minut tills jag upptäckte att racet direkt blåsts av och att alla var på väg in.Marcus SWE 30
-
oki .. låter som man skulle våga o testa iaf .. jag väger 70 kg så ja ingen hulken precis ….
vad klarar man sig på för prylar i början ? ja om man gör en minimal satsning .. 1 bräda förståss men hur mycke mer prylar behövs …. hur gammla segel funkar på formula brädor ? tänker på tryckpunkt o sånt .. för det har väl ändrat sig en del sista åren…bor i västervik… ÖWC borde man kanske prata med då ..
och har ju tävlat i mountainbike lite så van o komma bland dom sista iaf … får väl byta mountainbiken mot en formula -
Jag har märkt att man INTE skrattar dumt åt varandra på stranden, en klar kvalitet med sporten, man vågar prova. Oftast handlar det mer om stöd och goda råd i bästa välmening. Smarta besser-wisser typer gör sig inte!!!
Logga in för att svara.