Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147
-
Isonic 137 och 127 gick tydligen bra på slörtävlingen Waterz i Danmark där runt 300 ekipage deltog.
Bra reklam för breda brädor, eller…….. var det så att att det blåste för klent? (Speedarna har säkert någon bra förklaring!)
-
Herr Pelegrin;670089 wrote:Isonic 137 och 127 gick tydligen bra på slörtävlingen Waterz i Danmark där runt 300 ekipage deltog.
Bra reklam för breda brädor, eller…….. var det så att att det blåste för klent? (Speedarna har säkert någon bra förklaring!)
Japp, var extremt lätt vind. 8.0 och 112l slalom var för litet för 85 kg pilot. Men överlag används stooora brädor i slalom, det lilla man förlorar i toppfart vinnar man genom att plana genom vindhål, och vid manövrar osv.
-
Lite roligt att jesper säger att en 127a hade varit bättre eftersom jag köpte hans. trodde inte han hade en 137a, men han lånade säkert en.
-
Kapten K – Hoppas Du gillar brädan! Jag köpte en 127:a av Nikolaj K i veckan och hoppas få testa den i morgon, söndag.
-
Hallå alla,
Newbie både här på forumet och på brädan. 😀 Hade tänkt ta itu med med liv och börja surfa på allvar. :laugh: Och som så många andra är det ju hormonet ‘need 4 speed’ som behöver stimuleras. Kort o gott, plana så tidigt och så länge som möjligt.
Då tänkte jag att en formula bräda verkar rätt, men efter at ha läst lite kanske inte de är de mest lättseglade!? Då hittade jag JP SLW och den verkar som klippt o skuren för mig. Man kan variera segel beroende på hur mycket det blåser (inte lika kräsen som en formulabräda som måste ha stora segel för att få balans?)
Så vad tror ni rutinerade rävar om en sådan att utvecklas på? Och innan ni frågar så kan ni få min “segelstatus”;
vattenstart – nej
gipp – njae
Ta mig från A till B (O-C-H tillbaka :laugh: ) – japp
vikt – ~77 kgSå på det stora hela tror jag att det är bara tid på vattnet som gäller för mig. Brädan jag seglade senast var en Kona One, och den var ju stabil o fin. 😀
Personligen tror jag att om jag köper ett nybörjar/fortsättningskit kommer jag att tröttna och vilja byta upp mig ganska snart.
Volymsmässigt känns det som det borde räcka väl med en 165 l bräda för att kunna stå på och dra upp ett segel, innan jag behärskar vattenstarter!? :crazy:
En ska till! Var hittade ni infon om JP’s 2012 brädor. På deras hemsida hittade jag denna;
http://www.jp-australia.com/2012/PRODUCTS-2012.2100.0.html
I så fall verkar det inte värt att vänta på något nytt o revolutionerande nästa år, utan kanske snarare slå till på ett höstpris (Om det nu finns något sådant…)Ha D.
/Tomas
-
Tomasony;671251 wrote:Hallå alla,
Newbie både här på forumet och på brädan. 😀 Hade tänkt ta itu med med liv och börja surfa på allvar. :laugh: Och som så många andra är det ju hormonet ‘need 4 speed’ som behöver stimuleras. Kort o gott, plana så tidigt och så länge som möjligt.
Då tänkte jag att en formula bräda verkar rätt, men efter at ha läst lite kanske inte de är de mest lättseglade!? Då hittade jag JP SLW och den verkar som klippt o skuren för mig. Man kan variera segel beroende på hur mycket det blåser (inte lika kräsen som en formulabräda som måste ha stora segel för att få balans?)
Så vad tror ni rutinerade rävar om en sådan att utvecklas på? Och innan ni frågar så kan ni få min “segelstatus”;
vattenstart – nej
gipp – njae
Ta mig från A till B (O-C-H tillbaka :laugh: ) – japp
vikt – ~77 kgSå på det stora hela tror jag att det är bara tid på vattnet som gäller för mig. Brädan jag seglade senast var en Kona One, och den var ju stabil o fin. 😀
Personligen tror jag att om jag köper ett nybörjar/fortsättningskit kommer jag att tröttna och vilja byta upp mig ganska snart.
Volymsmässigt känns det som det borde räcka väl med en 165 l bräda för att kunna stå på och dra upp ett segel, innan jag behärskar vattenstarter!? :crazy:
En ska till! Var hittade ni infon om JP’s 2012 brädor. På deras hemsida hittade jag denna;
http://www.jp-australia.com/2012/PRODUCTS-2012.2100.0.html
I så fall verkar det inte värt att vänta på något nytt o revolutionerande nästa år, utan kanske snarare slå till på ett höstpris (Om det nu finns något sådant…)Ha D.
/Tomas
Nu vet jag inte direkt hur hållbarheten är på dessa brädor (fömodligen lite mer hållbara än en Formula) , men tänk på att du som nybörjare kommer få mycket kastfall och då är risken rätt stor att du dingar brädan. Har man då en så pass dyr bräda som SLW svider det ju rejält i själen och plånboken.
Annars tror jag det är en perfekt bräda för dig.
-
Tomasyno – Jag utgår från det Du berättat och lovar att käka upp min hatt om inte JP SLW är en lämplig bräda för Dig!
Kort om några fördelar – Lättseglad, tar utan problem segel från 5 upp till 10 kvm, går som på räls på alla bogar, du behöver inte slösa energi på att plaska upp och ned, den tar mycket bra höjd i planing, med rätt segel planar du före en freeride och mäter dig bra i fart, du får många timmar i planing, den går bra i chop och den är inte lätt att dinga (bra kvalitet). Om man t ex jämför SLW:n med exempelvis en Isonic carbon 2011 så är det som att jämföra “hårdplast med äggskal”.
Vi väger ungefär lika mycket. Utgående från det så rekommenderar jag ett första segel på 7.5. Sedan kan du komplettera uppåt med 9-9.5 och nedåt med 6.5 och 5.5. Med 9.0 planar du runt 5 och med 7.5 runt 5-6.
-
Herr Pelegrin;671267 wrote:Tomasyno – Jag utgår från det Du berättat och lovar att käka upp min hatt om inte JP SLW är en lämplig bräda för Dig!
Kort om några fördelar – Lättseglad, tar utan problem segel från 5 upp till 10 kvm, går som på räls på alla bogar, du behöver inte slösa energi på att plaska upp och ned, den tar mycket bra höjd i planing, med rätt segel planar du före en freeride och mäter dig bra i fart, du får många timmar i planing, den går bra i chop och den är inte lätt att dinga (bra kvalitet). Om man t ex jämför SLW:n med exempelvis en Isonic carbon 2011 så är det som att jämföra “hårdplast med äggskal”.
Vi väger ungefär lika mycket. Utgående från det så rekommenderar jag ett första segel på 7.5. Sedan kan du komplettera uppåt med 9-9.5 och nedåt med 6.5 och 5.5. Med 9.0 planar du runt 5 och med 7.5 runt 5-6.
*He he* :laugh: Vad är det för hatt? 😉
Så skönt att få saker bekräftade. 🙂 “hårdplast vs äggskal” Då låter det som den borde fungera om jag tar det lungt till en början (kan kanske vara svårt när man väl står där o planar iofs…:smile: ) Men om man limmar på lite liggunderlag e.dyl. på utsatta ställen kanske man kan rädda brädan mot det värsta!?
Låter riktigt bra det där med seglen också. Det var ungefär så jag hade tänkt mig.
Får nog bli en tur ner till Surfers och kolla läget på prylarna :tongue:
Tackar för svaren.
-
Tomasony – Med lite teknik så kan Du minimera risken för kastfall som annars kan vara en orsak till att krascha en bräda i fören. Om Du bara faller av inför vindbyn, hänger nedåt i bommen, trycker brädan framför sig i låg ställning och gasar på accelerationen över planingströskeln genom tryck på bakfoten så undviker Du många fall och kommer snabbt upp i planing.
Vad gäller kvaliteten på brädan så blir den uppenbar när Du hanterat den ett tag och kanske redan när Du känner på den första gången. Jag har två rätt intensiva säsonger – helt utan dingar.
-
Tråd på Starboards forum där man jämför Ultrasonic med Formula:
-
JP SLW in action:
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=ei1J3o1–Oc&feature=related”]jp super lightwind 2011 – YouTube[/ame]
-
Nya Tabou Manta FR 89 går väl in i denna kategori. Fler och fler hänger på trenden med breda brädor.,
Sent from my Xperia Active using Tapatalk
-
Intressant utveckling mot bredare brädor! Förståeligt eftersom det ändå är rätt kul att plana i lägre vindregister. 89:an såg fin ut, lite dubbelkonkav och med en smalare del i aktern bakom fenan än SLW:n. Hoppas någon tidning genomför test med brädorna framöver!
Manta 89 FR148233898.5Tuttle longSlalom LW 52TBA
-
Undrar vad för storlek på en weed fena är optimalt för en Isonic 127 carbon med 9,5 segel ?
Väger ca 88 kilo……
Man vill ju verkligen inte ha för stor med tanke på hastigheten .
Ge gärna förslag på någon bra fena 🙂 -
Även jag är en återfalls vindsurfare.
Köpte en Jp slw nu i vår och den har varit fantastisk.
Jag skaffade NP Hellcatt 8,2 som första segel.Det som förvånade mig är att den är riktigt snabb för att vara en relativt stor bräda.
Men jag har lyckats att dinga fören i ett kastfall.
Det som kan vara lurigt i början är att komma i den aktra stroppen i full fart.
Tricket för mig är att ställa sig i stropparna innan det går för fullt.Det är inga problem att dra rigg. Men det är tungt med ett stort segel när det blåser lite.
Så vatten start sparar krafter.Men jag måste varna dig det är mycket beroende fram kallande.
Har redan köpt en bräda till för lite hårdare vindar.
Så det frestar lätt på i plånboken 🙂Lycka till Mike!
Logga in för att svara.