Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147
-
Mikaelrexander – Kul att Du verkar lika entusiastisk till brädan. Det finns verkligen poänger med en lättvindsplanka om man gillar mycket tid på vattnet.
Vad gäller dingen så hade Du antagligen otur. Det hände mig direkt med en Isonic 127 Carbon som verkligen är ett äggskal. Jag uppfattar JP SLW som mycket slagtålig och har efter ett par säsonger inga dingar alls.
Vad gäller att komma i bakstroppen så har Du en tråd om detta i Starboards fria forum som kan vara lite intressant läsning. Det gäller vilken fot man först sätter i. På SLW:n kan Du göra så här:
LÄTTVIND – Först främre och sedan bakre när Du har full planing. Här gör det inget om det tar lite tid.
NORMALA FÖRHÅLLANDEN – Först främre och direkt därefter den bakre innan Du fått full fart. Det kan gå att jobba lite mot skotningen för att under en kort stund minska trycket på framfoten.
HÅRDARE VIND – Om Du märker att Du har problem med att få i bakre foten i starka byar etc. så är det bra att träna på att sätta i bakre foten först. Jag säger inte att man alltid ska göra det men det krävs inte särskilt mycket träning för att få in den alternativa tekniken. Under vissa förhållanden kan man t o m accelerera bättre genom att sätta i bakre foten först.
Om man summerar så finns det fördelar med man ha två alternativa möjligheter. Om man låser sig och säger att “jag sätter alltid i främre foten först” så kanske man stänger dörren för ett sätt som ändå kan fungera.
-
hej
Vet ej om man ska räkna Starboard Isonic 117 Wide-modellen till dessa superbrädor? På följande film ser det verkligen ut som om den brädan också funkar som en “superlitewind”
Här är en duktig dam i mer än mogen ålder, och ganska lätt i kroppen, som kör en sån bräda med NP H2-segel på 8,7. Verkar som nästan ingen vind men hon flyger i väg[ame=”http://vimeo.com/32047321″]GoPro Tharon 13nov11 on Vimeo[/ame]
(filmat i Tharon 13nov11 )
-
Det där såg ju onekligen lite märkligt ut – planing i nästan bleke. Det måste ju ändå blåst mer är vad vattnet gav sken av.
Samtidigt ska man ju inte tro att lättvindsbrädorna är några underverk som planar i nästan ingen vind alls. Man kan mycket väl stå och plöja även med dessa brädor. Det är ändå ett bra alternativ om man inte vill gå hela vägen till Formula utan vill klara sig med mindre riggar. Någonstans runt 5-6 m/s bör en normalviktig plana med 7-8 kvm. I 3-4 m/s går det inte om man inte har större segel.
Fanatic har tydligen en variant nu också – RAY 145.
-
Herr Pelegrin;677908 wrote:Det där såg ju onekligen lite märkligt ut – planing i nästan bleke. Det måste ju ändå blåst mer är vad vattnet gav sken av.
Samtidigt ska man ju inte tro att lättvindsbrädorna är några underverk som planar i nästan ingen vind alls. Man kan mycket väl stå och plöja även med dessa brädor. Det är ändå ett bra alternativ om man inte vill gå hela vägen till Formula utan vill klara sig med mindre riggar. Någonstans runt 5-6 m/s bör en normalviktig plana med 7-8 kvm. I 3-4 m/s går det inte om man inte har större segel.
Nä, tyvärr är det väl så att bästa åtgärden är minska i vikt samt större segel. Hon i filmen (heter Odile o är läkare) kanske har ratio 8,7 delat med 60 kg = 0.145 kvm per kroppskilo medan man själv kör med 8,4/85kg alltså ca 0,1 kvm per kg. Så hon har inte fullt 50% mer segel än jag i lättvind. Hm – man skulle således ha ett 12 kvm -segel för att få samma kraft men tyvärr lär ryggraden gå av på två ställen i så fall…. Återstår att gå ner ett o annat kilo i vikt…
-
Du får väl jobba på det utan att bli anorektisk. Nedre smärtgräns bör väl sättas en bra bit över 60 pannor, hoppas jag.
Kvinnan på filmen måste ha bra teknik att få upp ett så pass stort segel ändå. Själv fuskar jag lite vid upphalning av 9.0 med en tamp i ögla från upphalslinan som jag lägger i kroken. Då kan man med benen och ryggen lätt jobba upp seglet första biten tills vattnet runnit av.
-
Det som verkar bra med superlitewind-brädorna är att dom ska kunna gå igång i planing (nästan) utan pumpande, i alla fall hävdas det så på Starboards hemsida. (Eller var det möjligen JPs hemsida) När jag är ute med min freeride så ser jag ju att dom som är duktiga pumpare drar igång planing i bra mycket svagare vind än klenare pumpare (=moi)
Sen är ju frågan vad man kommer undan med i pris, alltså vilken är den billigaste superlitewind-brädan?
-
Billigast = Den Du bygger själv!
Annars är det klent på beg-marknaden vad gäller dessa brädor. Dock låg en Ray 145 2011 för 10.500:- tidigare ute på Surfzone.
-
Tack för tipset med stropparna. Det ska jag testa när det blir lite varmare igen.
Har alltid gått i främre stroppen först i alla vindar.
Angående dingen i nosen så är jag inte förvånad att det blev en spricka.
Det var en rejäl smäll i fullfart när jag missade stroppen. Så jag har bara mitt eget fel 🙁 -
Om man vill komma billigt undan så är en äldre formulabräda rätt. Kan ju seglas med lite mindre segel och fena och då bli lite mer “freeridig”.
-
Hej
Är riktigt sugen på att skaffa en JP SuperlightWind 2012 v165 fws. För jag antar att fws är håller för lite mer stryk än pro modellen. Jag kommer nog bara att köra med brädan i vänern mellan några öar men hur är det o kryssa med den i icke planingsfart?
Sen funderar jag på vad man ska köpa för segel, Just nu har jag ett bladeblaze 8.0 men funderar på att köpa ett Gunsails cannoball 9.6, Borde bli lagom för lättvind då jag väger runt 76kg
-
Jocke 87 – JP SLW är ingen Starboard!!! JP SLW är en kvalitetsbräda som håller bra! Jag kan nog tänka mig att Du inte alls behöver oroa Dig för vilken modell Du bör välja av detta skäl.
Vad gäller kryssningegenskaperna i icke planing så har man med en SLW ingen chans mot en vanlig freeride. Det krävs teknik men även om Du har hyfsad teknik så tar en jämbördig seglare bättre höjd med en freeride. Där jag seglar krävs så gott som alltid att jag kan höjda i icke planing för att komma ut eller in. Det finns lite olika tekniker beroende på hur pass svag vinden är. Även om du har blankt vatten kan Du höjda, bara det finns lite fläkt att hämta kraft från. Jag antar att det bör vara liknande för Formula.
I “halvplaning” går en freeride snabbare och högre än SLW. Direkt man planar kan man ta bättre höjd med SLW:n jämfört med en jämbördig seglare på freeride.
Segelstorleken på 9.6 tror jag blir perfekt. Mitt största är ett äldre Gaastra på 9.0 som inte riktigt räcker för lättare sommarvindar under 5 m/s. När kassan tillåter får det bli ett runt 10.0.
-
JP SLW ser mycket intressant ut! Men när jag surfade runt på nätet i höstas på dessa brädor så var det en annan väldigt intressant bräda som dök upp, RRD Firemove 110 LTD!
75 cm bred och bara 236 cm lång, ska ta segel allt från 4.7 – 9.0! Denna bräda är ju i en annan kategori än JP SLW, mycket mindre och mer fokus på manövrar (ska vara en dröm att gippa med t ex), men det de har gemensamt är ju det ganska extrema breddtänket. Prestanda nästan som en slalombräda men manöverbarhet som en freemovebräda.
http://www.surfers.se/product.aspx?productId=2609&categoryid=289&brandid=-1
-
Ja, det var lite annan variant inte bara vad gäller volymen/bredden utan även med tanke på att Firmove har en i förhållande till den ansenliga bredden en relativt smal akter. Det är kul med lite nytänk på temat bredare brädor för tidigare planing och mer tid på vattnet!
-
Jp och starboard görs i samma fabrik, och de flesta andra brädor faktiskt
-
Det må så vara men det är bara att titta på Starboards eget fria forum så ser man i tråd efter tråd att man har kvalitetsproblem med brädor som delaminerar, spricker, går hål i eller att färgen flagnar av. Jag tar en tråd i mängden – Titta gärna på filmsnutten i länk från första inlägget:
Logga in för att svara.